Någon som vet om fläderbuskar är ätliga för får och getter?

F

Flash

Någon som vet om fläderbuskar är ätliga för får och getter? Frågar eftersom vi ska ta bort en stor fläderbuske när paddocken ska förlängas, och fåren och getterna älskar sly och buskris. Kan inte tänka mig att det skulle vara giftigt eftersom det går att göra saft på fläderblommor/-bär, men har ingen lust att "testa" för att bevisa motsatsen! Busken är urspungligen självsådd och inte förädlad på något sätt. Tacksam för svar!
/Flash.

Sv: Någon som vet om fläderbuskar är ätliga för får och getter?

Tack för ditt svar! Det verkar som om det endast är blommor och bär som kan användas på flädern. Resten, blad, bark m.m. är giftigt. I.a.f. för oss människor (om nu någon blir sugen på lite flädergrenar...). Så buskriset ska definitivt inte hamna i fårhagen!!

Sv: Någon som vet om fläderbuskar är ätliga för får och getter?

Nej det låter inte så. Bra att du är så uppmärksam och mån om dina djur! :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Då hamnade man i en såndär period igen, när man inte vet vad man ska göra. I mars i år började jag på mitt nya jobb men bara efter...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 514
Senast: Nethril
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka