Någon som vet något om Sepia?

sassiball

Trådstartare
Jag har blivit rekommenderad Sepia D200 och något som hette Natrium mur D200, då hästen lätt får problem med huden, särskilt under sadeln eller vid sadelgjorden. Någon som vet något om de här medlen? Jag undrar mest över karens egentligen.

Senast ändrad:
Sv: Någon som vet något om Sepia?

vad är det och i vilken form? (tvätta, badda, smörja, äta?) Var får man tag på det?

Jag skulle beställa det från något som hette scanfarma, googla det.

Det skulle vara för att återställa den hormonella balansen som tydligen kunde påverka ämnesomsättningen. Jag kommer nog att prova så får vi se (gäller att inte glömma ta bort det några dagar innan tävling bara)

Det är inte värme/kontaktexem din häst har då?
Se till att tvätta rent noga och torka torrt efter ritt om det bara är från sadel/gjord.

Jo det är nog något sånt hon har... tvättar alltid henne ren efter varje ridpass, och rider inte mer än 3 dagar i veckan.

Jag skulle inte kombinera sepia och nat mur. Antigen eller beroende på din häst, det är två helt olika medel. Vem har ordinerat detta?

Det är inte heller särskilt bra att hålla på och tvätta, kan du inte klippa henne på ryggen istället så att hon ej blir svettig? Och använd renskinn eller fårskinn under schabraket.

Det är en homeopat/kiropraktor som rekommenderat detta. Varför ska man inte blanda det? ush jag vill ju inte att det ska bli värre! Vet du något om medlen och vad man brukar ha det till?

Klippa på ryggen är det verkligen en bra ide? hon är inte långhårig, tvärtom har hon kort och blank päls. Just nu provar jag en ny idé, istället för vintertäcke i stallet så har hon fleecetäcke och så har jag klippt lufthål precis över problemområdet. Jag vill inte ha henne helt otäckad iom att hon har så kort päls och hon är van att vara täckad. Ute får hon ha täcke.

Jag har ganska nyligen köpt ett renskinn som jag alltid har närmast hästens hud när jag rider, det har i alla fall inte blivit värre, kanske något bättre men långtifrån bra.

Senast ändrad:

Det är ganska svårt att förklara för någon som inte redan har kunskap om homeopati. :)
Men kort sagt, varje medel har sin egen enskilda symptombild, och denna bild ska överensstämma så när som möjligt med hästens. Det rör sig inte bara om fysiska symptom, utan även psykisa och såna saker som vad man blir bättre/sämre av, när problemen uppstår osv. Det är jätteviktig att hitta rätt medel, annars hjälper inte behandlingen, och det är inte heller bra att ge två olika medel samtidigt utan i undantagsfall.

Jag föreslår att du går in på http://www.vithoulkas.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1658&Itemid=118 och läser om medlen och väljer det du känner passar in bäst på din häst.
:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka