Någon som vet eller har samma problem???

clubman

Trådstartare
Hästen kissar och dricker mycket. Cushing och IR prover tagna och de var inom normala värden. urinprov och njur-lever värden tagna...Allt ser ok ut förutom att hon hade lite högt urea och det fick hon ammoniumklorid för. Någon annan som har häst som dricker och kissar mycket eller mer än vanligt??? :confused:

Sv: Någon som vet eller har samma problem???

Får hon mycket salt i foderstaten. Hur mycket är mycket?
Va äter hon för foder?

Hon hade först saltsten i boxen den tog jag bort. gav henne 2 msk vid arbete och svettning och 1 msk utan arbete. ingen skillnad så nu har hon fått tillbaka saltstenen och hon slickar normalt tycker jag.... Hon dricker ca 2 st 20 liter spannar på natten och kanske 5-10 liter ute. Vissa nätter dricker hon bara 1.5 spann... kissar mer än hon brukar. Får mocka ut rätt mycket kiss.
Hon får i stort sett bara hö 10 kg av bra kvalite 56 smbr/kg och 8.1 MJ.
0.5 kg kraft som fördelas på 3 gånger + mineraler och jäst.

Men, är det så jättemycket vatten? Eller är det en ponny?
50 liter är ju fullt normalt om de arbetar lite.

Min häst dricker minst 40 liter vatten nattetid när hon äter ensilage, 20-30 liter ute.

Så, äter hästen ensilage?

Då har hon kanske druckit lite innan då?? För då drack hon några liter ute och max en spann inne och det är en stor häst(halvblod ca 550 kg) som äter torr hö....

Min b-ponny dricker mer än 50 l vatten per dygn... Så att det skulle vara mycket håller jag inte alls med om.
Fjordingen och nordsvensken dricker ungefär 40 l vatten inne på natten (står inne mellan 20-8). U

Om det nu är normalt med 40-50 liter så borde ju veterinären sagt det när jag sa det till henne tycker man ju....Att jag tycker hon dricker mycket när hon dricker den mängden borde ju då vet sagt att det var normalt....:confused:

Om hästen dricker och kissar mer än vanligt så är det förstås ett observandum, oavsett vad andra hästar dricker. Har man undersökt urinen eller bara tagit blodprover?

Ja urinprov är taget. Lite mycket kristaller och basisk så hon fick ammoniumklorid mot det i en månad...ingen skillnad. Annars var urinprovet ok

Ja, ELLER så tycker man - Va bra, nu dricker hästen som de andra, dvs normalt!

Om det nu är normalt med 40-50 liter så borde ju veterinären sagt det när jag sa det till henne tycker man ju....Att jag tycker hon dricker mycket när hon dricker den mängden borde ju då vet sagt att det var normalt....:confused:

Veterinärer är människor! De kan vara bra på olika saker.

Det är inte särskilt sannolikt att en vuxen häst druckit för lite under större delen av sitt liv utan att fara illa av det. En sådan förändring är alltid värd att undersöka då PU/PD - polyuri/polydipsi - ökad törst/urinavgång - kan vara ett tidigt symptom på en allvarlig sjukdom.

Ja, nu ser jag ju att du skrivit det redan..

Hur såg urinens densiteten ut, vet du det?

Nej det vet jag inte... Litar ju på att det är ok när veterinären säger att det är ok:crazy:

Ja, så får man ju göra! Vad är planen nu då? Nya undersökningar på gång? Mår hästen ba fö? Har man satt någon odling på urinen?

Hästen är pigg och glad för övrigt. Hon tappade lite i vikt ett tag men nu börjar hon ta sig igen och är riktigt fin i ridningen!! :)
Ingen odling är satt. Planen är väl att ta nya prover för cushing längre fram då hon hade 27.1 och tydligen är 50 gränsen på att det är högt. 27 var normalt men ändå lite högt för och vara normalt på stor häst. så hon har inte cushing men kanske att det är på G.... så veterinären tyckte att vi skulle gör om det om några veckor.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 281
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka