Någon som varit i Taipei/Hongkong över vintern?

Idas

Trådstartare
Jag ska till Taipei och Hong Kong över (svenska) jul och nyår och är lite fundersam med vad jag ska ta med för slags kläder.

Vet att temperaturen brukar ligga runt 15 grader, kanske något kallare i Taipei.

Känns det mycket kallare än när det är 15 grader i sverige? Tänkte på luftfuktigheten etc, att det känns kallare än vad det är.

Vad ska jag ha på mig!? :arghh:

Sv: Någon som varit i Taipei/Hongkong över vintern?

Jag har jobbat ett antal veckor i Kaohsiung, (Taiwan, breddgrad mitt mellan Taipei och Hong Kong) bl.a mitt i smällkalla vintern - i februari.

Jag kommer särskilt ihåg en rapport på den engelskspråkiga lokala dagstidningen, som på förstasidan rapporterade att det snöat på en bergssida dagen innan, med bl.a exakt tidpunkt (typ 9:14), som illustration till den fimbulvinter som då rådde.

Mina inhemska arbetskollegor klädde sig i täckjacka när vi skulle ut på lunch.
Och jag hade aldrig annat på mig än t-shirt, och fick urskuldra mig med att det var "swedish summer".

Om du ska vara ute mycket kan det vara bra att veta att det kan regna mycket när det väl regnar, men det är å andra sidan inte regnperiod dec/jan.

Sv: Någon som varit i Taipei/Hongkong över vintern?

15 grader känns väldigt lågt.
Jag uppfattade nog lunchtemperaturerna som mellan 20-25.

Kaohsiung är en hamnstad, så mina minnesbilder är havsnära. Reflekterade ingenting över någon luftfuktighet 'som gjorde det extra kallt' alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar