Någon som testat dessa "foderatomater"

D

Draksus

;)Hej vet inte om jag är i rätt forum men chansar :P

Är det någon som testat någon av dessa foderatomater?
http://www.swedishhoofschool.com/sv/automater.html

Jag är nämligen väldigt sugen på att bygga två sådana så man inte behöver åka ut och luncha hästarna varje dag när gräset tar slut :p

Sen är jag en förespråkare till att hästarna gärna ska ha tillgång till mat helst hela tiden, dock har jag en ponny som inte äter med värdighet...:angel:
Så om dessa foderatomater fungerar så vore det perfekt om han fick i sig lite men större delen av dygnet :banana:

Sv: Någon som testat dessa "foderatomater"

En sån här
Stora%20buren_01m.JPG

har vi haft. Beroende på vilken typ av bur man får tag i så KAN vissa pilliga hästar få in en hov och fastna (har vi upplevt). Dessutom kan de fastna med skor om de kommer på att banka på buren för att skaka fram maten.

Såna här
P7240009.JPG

använder bekanta till mig. Funkar superbra för barfota hästar. Skulle inte lägga dem på marken om det finns skodda hästar i hagen. Väl upphängda eller i ett rejält foderbord kanske.

Sån här
dispenser2.jpg

har de testat i stallet där vi står nu. En häst kom på att om man välte allt så kom man åt maten. Han stoppade ner hoven uppifrån för att välta och rev då av sig ett antal skor..

Sån här
skuggabaldur

gjorde svärfar åt oss. Verkar idiotsäker, och med lite smalare mellan pinnarna så blir tillgången bättre begränsad. Ev skulle man kunna ha ett litet nät runt om längst ner på insidan så det inte "rinner" ut lika lätt, om nätet är innanför pinnarna så kan hästarna inte skada sig eller fastna.

åå den såg bra ut den som din farfar byggt!
Hästarna kommer ju vara skodda så det blir ju tyvärr inget alternativ att ha "hönät"
Vill inte hänga upp dem heller då de inte ska äta från högre höjder.

Man skulle inte kunna få lite mer bilder på den som din farfar gjort för att se lite mer hur den är konstruerad.
Kräver den montering i träd för att stå stadigt?:bump:

Svärfar var det iofs ;) men det är inte så noga..

Tyvärr har jag inte tagit så detaljerade bilder :( men kan kanske beskriva:

Som grund är den byggd på en vanlig SJ-pall.
Spälornas längd, tjocklek och mellanrum kan man nog anpassa efter vad för häst man har.
Överdelen är bara en vanlig sned låda, locket har gångjärn vid sin högsta sida, och en liten hake så de inte kan öppna den. Där slänger man i höet.
Mitt i botten har han byggt en liten fyrkantig pyramid som är blankmålad (viktigt) så att höet glider nerför lutningen och ut mot sidorna.

De står helt fritt och om man sätter ett par snören på pallens kortsida så kan man ganska lätt dra den som en släde dit man vill ha den. :idea: Hästarna buffar förståss runt med den lite också, därför ställde vi den intill ett träd med lämpliga rötter.

svärfar stod det visst ja:angel:

:) Tack för beskrivningen, det lät inte allt för svårt att kränga ihop själv :D
Med denna blir det ju även tak över maten :idea: och så blir det ju lite mer plock än ifall man skulle ha en vanlig höhäck eller vad de heter.

Tusen tack för svaret :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar