Någon som slamsugit och spolat grävd brunn?

I teorin skulle väl rensningen av brunnen kunna göra att du får tillgång till en ny vattenåder som ger högre nivå men i praktiken är det nog ganska osannolikt tror jag.

Borde det inte vara bättre att spola bort grumligheten dvs. slammet i vattnet istället för att vänta tills att det lägger sig på botten (om vattnet blir grumligt när du spolar mer menar jag, alltså inte om det fortsätter att vara klart)?

Det är ju jord/lerjord/inte vet jag i botten på brunnen så då skulle jag nog kunna pumpa tills jag dog? För varje gång skulle det bli lika.
Alltså då om man menar att vattnet tillfälligt rört om och fått sådant som annars ligger still på botten att virvla upp.

Jag har akvarium. Och om du så tvättat gruset/sanden du har i, så när du fyller vatten så kommer det bli "missfärgat" och grumligt om vattnet du fyller i rör om i botten. Men ge det några h så lägger det sig. Men om du så spolar och spolar och spolar och byter vatten så är det en utopi få kristallklart vatten innan det fått lägga sig. Jag ser det lika med brunnen? Däremot ska det ju lägga sig rimligt fort (dvs vara stora tunga partiklar som sjunker fort och sen ligger still).

Nu är det högst osäkert om vattnet alls varit annat än klart i brunnen dock, kan vara bottnens "nya" färg som lurat ögat bara. Återstår att se.

Men om det är grumlighet som lägger sig på ett dygn så nej jag skulle aldrig pumpa ur för det. Inte med vattenbrist. Däremot talar vi grumlighet som är mer bestående, typ att så fort man tar vatten i brunnen rörs det om och blir grumligt - då är det såklart ett annat läge.

Så resonerar jag i alla fall :)

Med mer tillgång till vatten skulle jag tömt brunnen idag. För att få bort kloret. Men det är idioti att tömma brunnen på bra vatten bara för det.
 
Vattennivån är antagligen den som den är. Och tillrinningen blir snabbare - precis som du skrev.

Vatten i en grävd brunn är beroende av vattnet i marken. Finns det vatten så är brunnen full. Finns det inte vatten så är det lite vatten i brunnen. Få vattenådror levererar oberoende av äder och nederbörd.

Vi hade ont om vatten en vinter. Det var snöfritt och väldigt kallt, så tjälen gick djupt, väldigt djupt. Vattnet i marken helt enkelt frös och rann inte till. Så brunnen var i stort sett torr.
Samma brunn svämmade över en vår när det var mycket snösmälting och nederbörd. Men vattnet var i allmänhet otroligt gott. :)

Här har det legat ganska konstant "som högst" men däremot kan det ju precis som du säger skifta över året - utefter grundvattnet. Och jag förväntar mig inte en ökning av "som högst" nivå men blev sen osäker.
 
Med mer tillgång till vatten skulle jag tömt brunnen idag. För att få bort kloret. Men det är idioti att tömma brunnen på bra vatten bara för det.
Kloret ger sig i väg av sig själv.
Så du behöver bara vänta på att det skall ventilera bort sig med tiden.
Det behöver inte spolas ur.
 
Om vattnet skulle fortsätta vara missfärgat (nu kanske det aldrig var det) så skulle det ju inte handla om partiklar heller.
Missfärgning är alltid partiklar.
Även om de kan vara små och bestå av annat är grus.
Gummiblåsan i hydropressen gillar inte sådant.
Inte pumpen heller.
 
Kloret i brunnsvattnet luftas inte ur i första taget i brunnen. Däremot kommer det att omsättas, och det är enkelt att direkt neutralisera det med askorbinsyra om man vill dricka det eller vattna hästarna med det direkt ur kranen även innan det har omsatts.
 
Vattnet i brunnen fyllt på fint, och det är klart för ögat. Men luktar och smakar illa. Typ unket :/

Det låter ju inte som något man ska dricka precis. Har du tagit vattenprov för att kolla vad det är som luktar och smakar illa?

När vi testade att tömma den grävda brunnen (som vi i slutänden inte använde ändå) så var inte vattnet som fylldes på alls lika trevligt som det som stod i brunnen när vi öppnade den. Så det kanske kan gå fel när man tömmer?
 
Det låter ju inte som något man ska dricka precis. Har du tagit vattenprov för att kolla vad det är som luktar och smakar illa?

När vi testade att tömma den grävda brunnen (som vi i slutänden inte använde ändå) så var inte vattnet som fylldes på alls lika trevligt som det som stod i brunnen när vi öppnade den. Så det kanske kan gå fel när man tömmer?

Man kan få in ytvatten tex, då smakar/luktar det unket/skog/sjö/akvarium.

Inte tagit vattenprov, man ska omsätta vattnet ett tag innan dess. Vet grannarna fick problem med sin borrade brunn, smakade och luktade illa men vattenprov ua. Så vi får väl se.
Jag dricker förvisso väldigt lite vatten, och det här är första gången jag smakat på det så jag borde inte löpa någon större förgiftningsrisk sålänge. Däremot är det lite kinkigare med djuren, än har de druckit det "gamla" vattnet. Men får ha vattenreningsmedel till hästarnas vatten och koka till hund/katter.
 
Tänkte passa på o kapa tråden lite med fråga om hydropress.

Vi bytte från hydrofor till hydropress förra året men efter lite undersökningar verkar det som om det inte är rekommenderat med hydropress om man har egen brunn? Pga gummimembramet

http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Egen-brunn-Undvik-att-anvanda-hydropress/

Om det vore ett stort problem med hydropress hade det nog märkts. Med tanke på att det finns massor. Däremot är det alldeles säkert som artikeln säger att det är bättre om man slipper gummit.

Jag dissekerade en minst femton år gammal hydropress för jag var nyfiken. Ingen biofilm och luktade inget konstigt därinne. Däremot blev gummit gammalt och gick sönder, därav bytet.
 
Tänkte passa på o kapa tråden lite med fråga om hydropress.

Vi bytte från hydrofor till hydropress förra året men efter lite undersökningar verkar det som om det inte är rekommenderat med hydropress om man har egen brunn? Pga gummimembramet

http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Egen-brunn-Undvik-att-anvanda-hydropress/
Dels det men också att vattnet inte luftas som i en hydrofor, genom luftningen fälls järn och även mangan och svavelväte har jag för mig, så vattnet renas också till en del i hydroforen.
 
Dels det men också att vattnet inte luftas som i en hydrofor, genom luftningen fälls järn och även mangan och svavelväte har jag för mig, så vattnet renas också till en del i hydroforen.

Och lägger sig i botten på den om man inte gör vad man nu bör göra med en hydrofor. Var med när de bytte ut en gammal. Det var ett tjockt lager järn i botten. Jag gissar det på något vis borde rensats ur?
 
När jag spolat massor med vatten i stallet blev det bättre där. Lika inne (allt vatten går via hydropressen).
När jag i stallet slog i hippofix vattenrening, vilket är väteperoxid, så blev det bättre. Tyder på att syre ger tricket.

Spolade inne så jag spolade igenom ledningarna. Bättre.

Inte bra men bättre.
 
Därav förslaget med att ställa i hink, ev surgöra med några droppar ättika. Inte så mycket så det tar smak.
 
Haken är att det inte verkar lufta ur av att stå? Glaset från i fm smakar och luktar fortfarande apa.
Aha - då kanske inte det funkar.
Fast när vattnet från min ena brunn smakade dy eller nåt så behövde det stå i öppen hink nåt eller ett par dygn med nån eller några "kapsyler" ättika i. Numer är det den brunnen som har godaste vattnet.
 
Aha - då kanske inte det funkar.
Fast när vattnet från min ena brunn smakade dy eller nåt så behövde det stå i öppen hink nåt eller ett par dygn med nån eller några "kapsyler" ättika i. Numer är det den brunnen som har godaste vattnet.

Det står kvar, får se hur det är imorgon.

Vi hade supergott vatten innan så jag hoppas vi får tillbaka det.

Det verkar fö inte tycka om att stå i ledningarna? Eller att det behövs tas ordentligt mycket så det rör sig i brunnen eller nåt? Spolade ju tills det var bättre. Nästa gång jag tog vatten - urk igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp