Någon som slamsugit och spolat grävd brunn?

Jag lade till det, lera slammas ju också. Tänkte mest som i form liknande avloppslam (vi håller på med att gräva avloppet).

Ni har en helt annan berggrund än vi har så jag förstår att det inte är lätt, en borra till 20-30 meters djup ger här typiskt 10000-15000 l/h
 
Jag lade till det, lera slammas ju också. Tänkte mest som i form liknande avloppslam (vi håller på med att gräva avloppet).

Ni har en helt annan berggrund än vi har så jag förstår att det inte är lätt, en borra till 20-30 meters djup ger här typiskt 10000-15000 l/h

Oh jäklar! Det skulle vara rena drömmen här. Som en geiser! :)
 
Oh jäklar! Det skulle vara rena drömmen här. Som en geiser! :)
Haha, det sprutar ju inte upp utan pump :)

Kalkberget är poröst och vattenförande men inte så bra till bergvärme, sen är det väldigt mycket kalk i vattnet vilket inte alla gillar men jag gör det.
 
Haha, det sprutar ju inte upp utan pump :)

Kalkberget är poröst och vattenförande men inte så bra till bergvärme, sen är det väldigt mycket kalk i vattnet vilket inte alla gillar men jag gör det.

Nej det vet jag, men man skulle kunna göra en geiser av det. Så jag menade, vattnet tar aldrig slut liksom om man så låter det spruta upp i en fontän ;)

Här är också mycket kalk (extremt mkt) men där slutar nog jämförelsen. Däremot funkar bergvärme oftast finfint. (Många kombinerar ju, borrar för vatten när de borrar för bergvärme)
 
Nej det vet jag, men man skulle kunna göra en geiser av det. Så jag menade, vattnet tar aldrig slut liksom om man så låter det spruta upp i en fontän ;)
Det förstod jag att du förstod.

Man skulle haft det som på Island, med varma källor så både värme och vatten sprutande upp ur marken, det hade varit lyx.:)
 
Det har de, och de klorerar både sug- och spolslang samt spolvatten.

Svårt tro någon seriös aktör skulle använda en slamsugningsslang och stoppa ner i en dricksvattenbrunn dock? Låter horribelt.

Det kan bli fel. O föraren missar. Det var där för jag skrev att man ska kolla. Inget man gör med mening men vet att det hänt. Det blev en ny brunn på de stället.
 
Jag lade till det, lera slammas ju också. Tänkte mest som i form liknande avloppslam (vi håller på med att gräva avloppet).

Ni har en helt annan berggrund än vi har så jag förstår att det inte är lätt, en borra till 20-30 meters djup ger här typiskt 10000-15000 l/h


Wow 30-30 meter djup!
Vår brunn är på 84meter djup o föräldrarnas är 110 meter djup.
 
Wow 30-30 meter djup!
Vår brunn är på 84meter djup o föräldrarnas är 110 meter djup.
Det är dels berggrunden men nog också mycket för att det är ett slättlandskap alldeles invid havet. 100 m klarar de inte borra med vanlig utrustning tror jag att de sagt för det kommer för mycket vatten.
 
Nej det vet jag, men man skulle kunna göra en geiser av det. Så jag menade, vattnet tar aldrig slut liksom om man så låter det spruta upp i en fontän ;)

Här är också mycket kalk (extremt mkt) men där slutar nog jämförelsen. Däremot funkar bergvärme oftast finfint. (Många kombinerar ju, borrar för vatten när de borrar för bergvärme)

Fast är det verkligen kalksten/dolomit? Kalket i vattnet kommer ju från kalkrik morän i området. Annars är det ju granit som dominerar där.
 
Var ju det jag skrev, att kalkrikt är der här med men där slutar jämförelsen.
Tja, det var inget konstigt. Vi ringde ut dom. Dom sög rent brunnen. Vi väntade ett eller två dygn och sedan började vi använda vattnet. Detta var 1997. Brunnen funkar fint än. En gammal stensatt brunn från 1944.
 
Det verkar tydligen vara ganska vanligt att det samlas "slam" i botten, jag får nog ta och inspektera vår brunn igen.

Hittade det här i en tråd när jag sökte på internet:

"Neej för sjutton! Gräv inte för mycket i botten på brunnen för då rasar den!
Det gjorde min brunn. Ragnsells var här och spolade ur brunnen för att ytvatten hade runnit ner i brunnen. Jag sade till killen att inte suga ända ner i botten ... men han lyssnade inte på mig... Helt plötsligt så skakade det till och slangen fastnade! Jag fick anlita en grävfirma som hjälpte mig att gräva en ny..."
 
Happ, imorgon bitti kommer de... Återstår att se om det vara sista dagen med vatten eller ej *biter på naglarna redan*
Det verkar ju logiskt att slammad lera i botten tätar så jag tror det kan bli bättre flöde av att rensa brunnsbotten :)
 
Det verkar ju logiskt att slammad lera i botten tätar så jag tror det kan bli bättre flöde av att rensa brunnsbotten :)

Ja. Jag har dock en, förhoppningsvis obefogad, noja över att saker och ting ska gå åt helvete. Typ brunnen sina, brunnen förstöras, vattnet bli odrickbart - listan kan göras lång. Drömde mardrömmar inatt tom...

Har tappat vatten som en besatt, ett under jag inte tömt brunnen ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp