Någon som släktforskar?

F

FancyFace

Jag har fått ett ryck och fått för mig att jag ska försöka släktforska på min mammas sida.
Pappas sida är redan klar då min ganska mycket äldre kusin har gjort det redan och där kommer man inte längre tydligen. Jag har en del av hennes resultat och tänkte be om resten.

Jag har ingen aning om var jag ska börja med mammas sida så HUR GÖR MAN?:confused:
Har bara mormor kvar i livet och hon är lite virrig så kan nog bara få begränsad hjälp den vägen, dessutom är det lite känsligt då hon är adopterad (av sin moster visserligen men ändå).

Någon som håller på och som har tips om vad/hur jag ska göra?
Tänkte börja med att pumpa mamma så mycket som möjligt men sen då?

Vet att jag har sett tråd om det här men nu har jag letat och sökt och får inget tillbaka så....
 
Sv: Någon som släktforskar?

Jag släktforskar!
Börja med att prata med de som fortfarande lever, böcker och arkiv finns alltid kvar!
Namn, födelseår och datum samt födelseort är bra basinfo. Om du på detta viset lyckas ta dig ned till slutet av 1800-talet är det bara att gå över till kyrkböckerna.
Den mesta av släktforskningen kan numera göras via datorn. Om du inte vill betala för diverse abonnemang (relativt dyrt) så kolla om det finns möjlighet till släktforskning på ditt lokala bibliotek. Kanske finns det en lokal släktforskarförening som kan hjälpa dig. Landsarkiven har också möjlighet till släktforskning men de finns bara på en del orter. Dock finns det betydligt mer material där än via tex Genline.
 
Sv: Någon som släktforskar?

Jag släktforskar i ryck, ett tag sedan nu.
1. var bor du, i sthlm? Då har du lite tur, riksarkivet har forskningslokaler i arninge norr och sthlm, gratis om man orkar trängas med pensionärerna.
2. korsförhör de äldre i släkten. om syskon, vad de hört osv... ta reda på var de FÖTTS.
3. sedan så letar man upp födelseboken för den kyrkan, letar reda på var de bodde exakt, vilka föräldrarna var osv...
4. sedan letar man reda på husförhörsboken. där står vilka mer som finns i hushållet, vart folk bott tidigare (föräldrarna...) sedan upprepar man punkt 3 med föräldrarna.
5. när man sprungit in i väggen (det gör man) kan man börja vandra frammåt, med syskon osv...

man behöver, tycker jag ett släktforskningsprogram, för att hålla lite koll. jag använder disgen, men det finns andra bra,
kika på www.genealogi.se där hittar du massor av info, forum och kan få hjälp.

kolla om det finns släktforskare på orten som kan hjälpa dig i starten.
lite senare kan man behöva hjälp med texttolkning.

Lycka till!
Själv är jag och rotar i varerande akter från 1410-1790 där mina trådstarter finns nu.
Mest tur har jag haft på frugans sida, då hon har vissa rötter i familjen Grape (där av ca 1410)
Det roliga är alla människor man stött på medans man hållet på.
Jag använder just nu facebook för att forska om min mors sida. Hon kommer från Storbrittanien och där började man inte med folkbokföring i vår form förrren 1860, i sverige började man 1370.... finns lite mer data att gå på.
Man kan också ha tur att hamna i en mormonsläkt... de har stenkoll på sina ättlingar, harjag hört.
eller ha en smedi släkten, det finns speciella smedsläktsforskare....
 
Sv: Någon som släktforskar?

:bow::bow::bow:

TACK!

har lite tur och bor i Sthlm så det ser ljust ut, har också en inplanerad resa i aug/sep för att hälsa på mormor som är den enda i den generationen som finns kvar.

Största problemet är nog kyrkböcker osv för sånt finns väl bara lokalt och som sagt jag bor i Sthlm, släkten är från Småland och Östergötland.... Men då vet jag ju var jag ska tillbringa nästa års semester...:D
 
Sv: Någon som släktforskar?

kolla med lokala biblioteket om det finns någon släktforskningsgrupp som brukar hönga där, bara att haka på. brukar hållas lite kurser vi diverse kvällsstudegäng också.
 
Sv: Någon som släktforskar?

*KL*
Svarar på en sjukt gammal tråd, men jag släktforskar!! :)

Måste berätta om mitt senaste "släktfynd";
Min mamma och pappa gick i från varandra när jag var liten, kanske 3-4 år. (Nu är jag 30)
Jag har just aldrig haft någon kontakt med min biologiska pappa, jag har levt hela mitt liv med mamma. Mamma har haft släktforskning som intresse jättelänge och har kommit väldigt långt med sin släktforskning (kändes inte som nån ide att börja göra om mammas jobb) så jag började med min bio-pappas släkt. (På senare tid släktforskar jag även på sambon, jag utgår alltså från vår son).

Hur som haver, i somras köpte min mamma en sommarstuga i Dalarna. Det var ett dödsbo och sommarstugan såldes med alla saker kvar i den.
Det var MÄNGDER med grejer i sommarstugan, köket var fullt utrustat till exempel. (Till och med banankartonger med porslin som inte fick plats.)
I en bokhylla låg en bunt med tidningar, mamma tog fram den översta tidningen i går, och slog upp en sida på måfå. Det var Dala-Demokraten från onsdagen den 30 september 1970. Och där stod det: Målar-Johan i Mora slår vakt om kulturen. Och så var det en lång artikel om Målar-Johan, men bild på honom och allt.

Målar-Johan är min farfars far! VAD är oddsen på detta?!
:banana: Himla kul i alla fall!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 166
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 330
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp