Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Fast du kommer aldrig få hjälp av en ätstörningsenhet för att gå ner i vikt. Det är dom väldigt noga med att poängtera.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Vilken metod som är bäst att välja tror jag beror på personen och beteende etc. Tror inte att det finns en metod som passar alla. Först tror jag man måste fundera igenom ens beteende och se vad det är det handlar om dvs är det ett missbruk och där man kanske missbrukar fler saker än mat eller är det själva maten man behöver hjälp med tex att lägga upp en plan/rutiner för hur man ska äta och träna.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Ja det är så jag tänker.. Vill må bättre. Och jag tror att om jag lär mig att hantera känslor på andra sätt, utan att döva känslor, tror jag att jag kommer att må bättre. Och då kommer jag antagligen antingen kunna ta tag i vikten och att det blir en följd av att må bättre.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag tror inte ätstörningsenheten kommer hjälpa dig lägga upp ett träningschema, det får du ta med gymmet eller nått. Det dom gör är att hjälpa dig äta rätt och förhoppningsvis inte må dåligt eller låta maten/vikten ta upp vardagen för mycket. Det är ju inget ställe som hjälper dig med viktnedgång i den bemärkelsen, det får man nog använda itrim eller liknande till.
Mig hjälper dom att äta regelbundet, nu idag har vi ätit ute för att se hur stor portion man ska äta trots att man får mer, och nått som är väldigt viktigt är att man inte äter enligt nån form av diet eller förbjuder sig äta nått. Dom vill att man äter enligt kostcirkeln. Man får inte räkna kalorier eller liknande, eftersom sånna beteenden underhåller ätstörningen.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Nej jag förstår att de inte hjälper till med träningschema eller liknande. Det måste blivit ett missförstånd för det tror jag aldrig att jag har skrivit att jag är ute efter. Jag är ute efter KBT terapi. jag skrev det som ett exempel på att folk behöver olika hjälp, se mitt inlägg nr 22
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Idag handlade det lite mer om att försöka stå emot känslorna som uppstår/kan uppstå om man inte äter. Att vänta tills nästa mål. Därför är det bra att äta så ofta som var tredje timme. Eller att äta ett mål INNAN man äter godis/annat och inte göra som åtminstone jag, äter godis istället för mat. Distrahera sig. Och inte sätta upp för höga mål. Jag fick ner från 7 dagar i veckan till 3 dagar i veckan med mitt godisätande. Det går förvånansvärt bra nu när jag äter så ofta. Åt oftast 2 ggr/dag tidigare och nu 4-6 gånger :banana:

Åh så bra det där låter, vad duktig du är!:)

Det verkar som om du blivit mycket bättre på både att söka hjälp - och ta emot den;)
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag har än så länge inte komit mig för att boka ngn KBT mot ätande. Jag kollade upp och hittade ett par,,men har inte bokat. Det har varit så mkt annat i mitt liv,, så jag har inte orkat ha fler saker att ta tag i.
Sen ska jag i november börja en kurs kring KBT och värk, jag har fibro. Kanske kan det vara till hjälp även kring ätandet.. VI får se vad det kan ge...:)
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Ni som får hjälp av det offentliga- är det från vårdcentralen/husläkare?'Jag rinde nämligen min vårdcentral. Svaret blev att de har psykologer/ terapeuter men inte som kunde hjälpa till med ngt sådant. De försökte snarare få mig att gå till dietist vilket jag förklarade att det har jag redan gjort och det är inte det jag söker. Dessutom var det lång väntetid till psykologerna.

Jag gör praktik på en vårdcentral just nu och något jag märkt att övriga som arbetar där, som läkarna och de som sitter i receptionen/rådgivningen inte riktigt vet vad psykologen gör eller vad man kan få hjälp med. Vi/de testar bl.a. just nu en internetbehandling för sömnproblem men det har funnits väldigt få patienter hittills då de som ska skicka dem vidare till oss helt enkelt inte inser (eller anser...) att sömn är något man kan få psykologhjälp för. Viktnedgång och hetsätning är definitivt sådant vi tar emot, men som jag också misstänker att det kan vara svårt att bli remitterad för om man inte samtidigt söker för andra mer "traditionellt" psykologiska problem.

Det kan såklart vara annorlunda på den vårdcentral du haft kontakt med, att de vet att deras psykologer av någon anledning inte jobbar med sånt. Men annars kan det vara värt att be att få rådgöra med psykologen själv i telefon, eller vara mer tydlig med att du behöver hjälp med känslohantering, inte "bara" viktnedgång.

Nu skrev du att det varit så mycket annat att du inte riktigt känt att du orkar ta tag i att gå i behandling, men det kanske kan vara ett tips till andra eller till dig senare. :) Ett annat tips om man vill testa att arbeta mer på egen hand är boken Lev med din kropp. Den är toppen! Det är en självhjälpsbok men många psykologer utgår från den i sitt arbete med patienter som kämpar med ätande/vikt/kroppsuppfattning/självkänsla.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp