Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har efter många års försök att gå ned i vikt insett att mitt ätande snarare har känslomässiga orsaker vilket har lett till övervikt. Inser att jag d måste ta tag i orsaken istället för att bara fokusera på ätande pch träning. Jag har tidigare prövat biktväktarna, lchf, personlig tränare etc
Jag har nu sett att det finns kbt terapeuter inom detta området. Vill nu höra om det är någon här som har prövat det och hur det fungerat?
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Inte mot överätande, men mot anorexi(och ortorexi). Jag är fri från anorexin tack vare terapin.
Dock gick jag både KBT och ett gäng andra sorter.

Dock tror jag absolut på terapi i någon form mot alla sorters ätstörningar, vilket ju överätande är också.

Hoppas du kan få rätt sorts hjälp för dig och må bättre!
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag har precis börjat ätstörningsbehandling mot just överätande och den är KBT-inriktad. Men har inte kommit så långt än.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Spännande..
Du får gärna berätta mer sen om dina erfarenheter. Jag håller ju på och letar mig fram tll vilken väg man ska gå..om det är KBT som är rätt väg för mig.
Det kostar ju en del så det är delvis därför jag undrar över andras erfarenheter. samtidigt så ser jag det som att det kan vara en väl värd investering om det kan få mig att ändra mina tankar och beteende.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag förespråkar starkt KBT då det räddat livet på mig. Jag tror helt klart att det kan hjälpa mot känslomässigt ätande, frågan är bara om du har råd att gå privat KBT. För inom landstinget ska man må riktigt dåligt för att få KBT och då är det ofta långa köer ändå
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Det blir i sådana fall privat. Har hittat ett ställe som jag i sådana fall tänkte gå hos.. de tar ca 1000 kr i timmen. Det är ju mkt pengar speciellt eftersom man ju lär behöva gå X antal ggr. Men jag tänker samtidigt att det kanske kan vara värt pengarna.. om det kan få mig att hitta ut ur en ohållbar situation...
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Kan jag göra! Jag blev remitterad, så jag betalar vanlig sjukvårdstaxa. Just nu i början går jag 2 ggr/v (4 v) för att få in att äta 5-6 ggr/dag. Det för att få igång ämnesomsättningen som jag pajat.
Hela behandlingen beräknas ta runt 20 v. Räknar jag gånger, så gissar jag på 32 gånger minst.

Nästa vecka ska vi ut och äta på restaurang, vi ska då gå igenom hur stor en portion ska vara.

Men det beror kanske på vad man går för.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Idag handlade det lite mer om att försöka stå emot känslorna som uppstår/kan uppstå om man inte äter. Att vänta tills nästa mål. Därför är det bra att äta så ofta som var tredje timme. Eller att äta ett mål INNAN man äter godis/annat och inte göra som åtminstone jag, äter godis istället för mat. Distrahera sig. Och inte sätta upp för höga mål. Jag fick ner från 7 dagar i veckan till 3 dagar i veckan med mitt godisätande. Det går förvånansvärt bra nu när jag äter så ofta. Åt oftast 2 ggr/dag tidigare och nu 4-6 gånger :banana:
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Tack för era svar.
Idag insåg jag ännu mer att jag måste ta tag i min situation. Har en jobbig situation nu med bla min pappa som är väldigt sjuk. Min reaktion idag efter ett jobbigt besked var att jag dels ville shoppa och dels ville äta..
Det är så uppenbart..
Ska i veckan kolla upp ställena som hade KBT terapi.. Ngt måste jag ju försöka med i alla fall...
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag skulle också behöva prova KBT mot känslomässigt ätande. Det kommer som ett brev på posten vid minsta lilla svacka och jag väger minst 35 kg för mycket. Måste ringa och boka en tid hos min läkare för att för en gångs skull ta tag i detta, det här fungerar inte längre. Jag har googlat lite och på https://www.livanda.se/ finns det terapi på nätet, mitt landsting har ett samarbetsavtal med dem och det är bland annat vad jag kommer att fråga om när jag träffar min läkare. Kanske har ditt landsting något liknande? Annars så kan man ju köpa in tjänsten själv för relativt billig peng. Värt att testa kanske?
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Ni som får hjälp av det offentliga- är det från vårdcentralen/husläkare?'Jag rinde nämligen min vårdcentral. Svaret blev att de har psykologer/ terapeuter men inte som kunde hjälpa till med ngt sådant. De försökte snarare få mig att gå till dietist vilket jag förklarade att det har jag redan gjort och det är inte det jag söker. Dessutom var det lång väntetid till psykologerna.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Alltså jag är tveksam till om detta är en bättre metod än någon annan. Visst kan det vara bra att upptäcka mönster kring ätande, tex att man äter för att man är uttråkad eller rastlös eller för att det äts väldigt mycket i den livsstil man befinner sig i. Jag skulle förespråka att man börjar med att läsa Lisbeth Stahres bok Gå ner i vikt med KBT och ser vad det kan ge. Hon har även digital rådgivning som förmodligen är billigare innan man satsar fullt ut på en terapeut.

Men jag tror att särskilt sockersuget kommer från kroppen och inte från tankarna. Stress, hormonobalans, näringsfattig mat, etc. tror jag skapar överätande betydligt mer än felaktiga tankemönster. Jag håller just nu på att ta en kur för att förbättra min hormonobalans för att få ordning bla på sömnen och jag märker tydligt vilken skillnad detta gör på minskat sötsug. (Jag är lite nyfrälst, ett tips är att googla lite på Mia Lundin och läsa om hormoners inverkan på tex sötsug.)
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Intressant med dina åsikter.
Jag tror dock att det handlar om tankar och beteende. anledningen till att jag säger det är att jag i vissa perioder har sett till att sköta mat etc. Men.. jag har dock haft samma beteende... Istället för mat har jag då använt andra saker.. Jag har shoppat, tränat flera ggr om dagen eller druckit vin varje dag...
Jag känner själv att när jag är stressad vill jag äta, eller shoppa eller dricka alkohol. Därför tänker jag att det inte bara handlar om att äta rätt utan att lära sig att hantera tex känslor av stress... om jag sköter maten utan att lära mig att hantera känslorna kommer jag bara använda ngt annat..
Och därför tror jag att jag behöver hjälp.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag blev remitterad via öppenpsyk till ätstörningsklinik. Men valde att gå hos en psykolog som sysslade med KBT ist. Ätstörningskliniken blev för mig "för mkt" på något vis.
Som ätstörd förnekar man ju gärna att man är det, även för sig själv.
För mig var det perfekt att få arbeta med mitt psyke öht och inte så fokuserat på just ätstörningarna uttalat. Vi gled in på det mer efter en period.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Ok, då förstår jag mer hur du tänker, du vill i första hand må bättre så att du inte känner samma behov av dövande beteenden, då kan säkert KBT hjälpa dig.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag blev remitterad av min läkare på öppenpsyk. Jag går hos en psykolog på ätstörningsenheten förstås, men kommer om några veckor att återigen börja hos en psykolog på öppenpsyk också. För mig är det inte det ena eller det andra.
Vårcentraler osv har nog inte nån egen ätstörningsbehandling, man måste bli remitterad till speciell klinik.

Jag går på Capio, här kan du läsa lite mer om hur det funkar hos dom.
http://www.capioanorexicenter.com/?gclid=CI2Esuu7_LgCFaV4cAodbxkAxA
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Sötsuget kommer ju som du skriver av att man äter fel. Men har man en störning så bli det oftast så att man kompenserar, dvs äter mindre mat för att kunna äta mer socker. Jag har redan nu märkt att jag äter mindre godis när jag äter 5-6 mål om dan, vilket är kanon! Man får peppning, hjälp om hur man ska lägga upp det och man pratar fram sätt att distrahera sig när godissuget växer. En störning hänger oftast ihop med en viktbesatthet, många av oss har länge gått på svältdieter som satt ämnesomsättningen ur spel och vi pratar om hur man får ordning på den igen samt att det tar lång tid.
Visst kan man göra allt själv, så är det ju med mycket av vård gällande psykiska problem. Men har man en djupare störning så är det sällan nått man tar sig ur själv, man behöver hjälp.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag har testat och tyckte att det funkade för mig. Jag körde nätbaserad KBT med personlig coaching över mail/tel och det räckte för mig, dessutom spräckte det inte min budget... Stahremetoden hette det. Den är uppdelad i etapper och steg på lagom nivå.
 
Sv: Någon som provat Kbt terapi mot känslomässigt ätande?

Jag håller med om att man säkert kan bättre av terapi. Det jag är tveksam till är om det här är en bättre metod än andra viktnedgångsmetoder, det är ju en förhållandevis dyr metod om man gör det i syfte att gå ner i vikt. Har själv läst Stahres bok och fått en massa insikter men sötsug handlar inte ju bara om sorg och olust när man går förbi en glasskiosk en varm dag... (alltså det jag menar är att det är två olika saker att sluta missbruka mat och att lägga om kosten så att man går ner i vikt).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp