Någon som murat upp sitt stall?

S

sialina

Hej, vi är på gång att bygga stall och kollar lite olika alternativ. Helst vill vi ha ett uppmurat putsat stall och har sett att Finja säljer sådana lösningar, någon som vet om det är svårt att bygga och vad det kostar? Vårt stall ska bestå av 4 boxar och sadelkammare + lite extra förvaringsutrymme. Tacksam för svar, även från andra som byggt stall med annan leverantör och i annat material!
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Vi har precis murat upp ett stall i lecablock. Där blir 4 boxar, duschspilta och selkammare. Invändigt mått är 9x9m.

Vi använde oss av lecablock som staplas på varandra utan murbrukfog emellan. I varje block finns ett hål som man häller cement i. Mycket enkelt, vi murade upp stallet på 2,5 dag och vi var 2 personer. Blocken är 59x29x20 cm, ovanför fönster och dörrar satte vi in balkar (även de i leca).
Invändigt ska vi lägga en A-puts och utvändigt får vi vänta tills i sommar med att putsa.
Vi betalade 43000 kr plus moms för allt. Lecablock, balkar, all erfordelig cement/murbruk för uppförandet samt puts och frakt (6320 kr plus moms).

Hur slutresultatet blir kan jag inte svara på ännu då vi inte gjort färdigt än men jag återkommer gärna senare med slutresultatet.
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Hej, vi är på gång att bygga stall och kollar lite olika alternativ. Helst vill vi ha ett uppmurat putsat stall och har sett att Finja säljer sådana lösningar, någon som vet om det är svårt att bygga och vad det kostar? Vårt stall ska bestå av 4 boxar och sadelkammare + lite extra förvaringsutrymme. Tacksam för svar, även från andra som byggt stall med annan leverantör och i annat material!

Jag har byggt om en gammal lada till stall. Använde leca-block till både ytterväggar och inredning. Här är en länk till lite bilder.
Vi byggde fyra boxar (drygt 12 m2/box) + gjorde iordning en sadelkammare av ett gammalt kostall.

Här är ett gammalt svar jag skrivit om kostnader etc:

Som du kan se på bilderna så har jag byggt om en gammal lada. Allt har blåsts ut, det enda som var kvar var stommarna och taket.
Allt material gick på 130 000 + moms (inklusive boxgrindar, fönster, dörrar).
Det har lagts ner totalt ca 700 arbetstimmar på stall och sadelkammare. (Rivit ut allt gammalt bråte, växlat av bjälkar, rivit alla ytterväggar, byggt nytt loft, grävt upp allt gammalt golv, lagt in avlopp, gjutit 100 kvm nytt betonggolv, murat upp nya väggar, satt i fönster, byggt stalldörrar och satt in dem, murat upp boxarna, finlir med teglet, satt fast boxgrindar, spikat upp träpanel, målat tak, rivit ut allt skräp i kostallet/sadelkammaren, putsat väggar i sadelkammare, fixat golv i sadelkammare, byggt skåp etc)
Om du anlitar en hantverkare för 280 kr i timmen hamnar du på ca 200 000 + moms i arbetskostnad. Har du en "kusin från Polen" till hjälp för 50 kr i timmen bli det 35 000. Gör du allt själv så blir det ännu billigare.


Lycka till :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Wow vad snyggt! Blir jätteavis fast jag har varit så nöjd med mitt stall! "man kanske skulle bygga om!:angel:
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Ska det verkligen hålla att hälla murbruket i hålen på leca stenarna ??
Vem har sagt detta en murare?

Som annars är väldigt nyfiken på om det är funktionsdugligt och hållbart till en hästspark .

Mvh Miaa som bygger stall ;)
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Jag har murat ett stall i leca av en gammal ladugård under sommaren som blev inflyttningsbart i oktorber. Vi hade inte tänkt att mura först men när det visade sig att väggarna var genomruttna så murade vi upp och då kunde vi lika gärna mura boxarna eftersom det är billigare än att köpa färdig boxinredning.
Vi köpte blocken från finja och hyrde in en snickare som murade upp det åt oss. Stallet består av 3 boxar och sadelkammare. Jag har inte prisuppgifterna nu ih huvudet men kan kolla upp det om du vill?

Vet att bilderna varit uppe förr men visar dom iaf. Inte inte lika flushigt som puppan2s men men vi är mycket nöjda med resultatet.
5352401.jpg


5352403.jpg


Lite nya saker har tillkommit sen bilderna togs ventilation bl.a. och mer kommer att göras som att måla boxdörrarna m.m.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

:) Tack för infon. Ska åka o prata med en återförsäljare av finjas varor i dag!
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

DSC00490.jpg


3 nya boxar i gamla kalvstallet, i dörrarna plastplank.

Nytt sedan förra året, fungerat som sto/förlossningsstall våren 2006.

Väggarna äts inte upp, ej heller dörrar, ser lite trist ut med allt i grått kanske men besökare tycker det är jättesnyggt. Målat det murade i ljus grå färg.
På själva väggarna har vi någon slags skivor - det är alltså murat på framsidan o mellan boxarna.
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Ska det verkligen hålla att hälla murbruket i hålen på leca stenarna ??
Vem har sagt detta en murare?

Som annars är väldigt nyfiken på om det är funktionsdugligt och hållbart till en hästspark .

Mvh Miaa som bygger stall ;)

Jag förstår din fråga, jag undrade själv till en början. Jag glömde skriva att det är ett speciellt block för detta ändamål. Detta ska vara minst lika stadigt som en vägg murad på traditionellt sätt. Dessutom slipper man de köldbryggor som bildas av murbruket eftersom lecablocken står direkt mot varandra..
Angående hållbarhet för hästsparkar etc så frågade jag lecablockstillverkaren om detta och med A-puts på insidan så skulle det inte vara något problem. Han visste däremot att enklare puts inte håller.
Läs mer här:
http://www.nystromscement.se/pdf/NC_Blocket.pdf
Där står förresten att man ska lyfta på stenarna med kran...:rofl: Hm... vi gjorde det med handkraft...:angel:
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Tack Oki ;)

Men kunde du inte lagt ut en tråd om denna superidé innan jag byggt mitt trästall och isolerat inuti :rofl:

Avis är jag hade velat haft ett murat stall :crazy:

Lycka till Miaa som väntar på kort ;) ???
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Tack Oki ;)

Men kunde du inte lagt ut en tråd om denna superidé innan jag byggt mitt trästall och isolerat inuti :rofl:

Avis är jag hade velat haft ett murat stall :crazy:

Lycka till Miaa som väntar på kort ;) ???

När byggde du ditt stall, hihi? Vi har ju nästan precis börjat...;)
Nu är jag ju mest nyfiken på hur väl det kommer att hålla värmen, det kan ju vara rätt kallt där vi bor.
Bilder kommer, jag lovar!
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

När byggde du ditt stall, hihi? Vi har ju nästan precis börjat...;)
Nu är jag ju mest nyfiken på hur väl det kommer att hålla värmen, det kan ju vara rätt kallt där vi bor.
Bilder kommer, jag lovar!

Hej ;)
Vi gjöt plattan nu i Okt/ Nov Reste stallet i Nov och sen har vi nu nästan isolerat ytterväggarna klart ;)

Mvh Miaa
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Hej
Jag är ute efter att göra lika som er dvs bygga ett litet (kall-)stall i leca på en tomt utom stadsplan på 3000m2 tomt för en billig peng. Skulle gärna se någon bild på hur det blev. Vore glad att få kontakt med er för mer tips!
 
Sv: Någon som murat upp sitt stall?

Oj! Den här tråden är några år gammal nu :)
Min gård med stallet har jag sålt men stallet används fortfarande och det har fungerat väldigt bra med dessa lecablock. Tyvärr så har jag inga bilder kvar mer än invändigt efter allt var klart och där ser man inte mycket av ytterväggarna.
Det var iaf förhållandevis enkelt att bygga upp och det som var mest krävande var nog att putsa upp väggarna efteråt. Jag valde att kalka dem sedan.
Funderar ni på att bygga i leca så kan jag bara rekommendera. Jag är inte uppdaterad på vad som används mest idag men den typ av block vi hade var väldigt praktiska och enkla att jobba med.
Mitt stall fick thermoglasfönster och isolerat innertak. Ingen isolering i väggarna. Absolut inga problem med köldbryggor eller att hålla värmen vintertid. Då hade jag ändå ganska väl tilltagen ventilationsanläggning.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 556
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 845
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 360
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp