Någon som mediterar?

Passion

Trådstartare
Hur, när och var gör ni det? Vad får ni ut av det?
Jag borde börja men tycker att det låter lite överskattat... Hur kan saker och ting falla på plats genom att bara sitta och göra ingenting? :p

Visst, jag gillar att promenera och det är väl en form av meditation men tydligen ska en stillasittande meditation vara det optimala. Historier om mediterande munkar som lärt sig att sväva, böja tid och rum låter ju spännande, det känns lite mystiskt och häftigt men vad kan man egentligen förvänta sig?
 
Sv: Någon som mediterar?

Tanken är väl att du ska hitta ditt sätt att stressa av och lära känna dig själv, kunna känna av och styra andning och tankegångar.
Känna efter om du är spänd eller stressad, försöka att bara koppla bort alla stressande tankar och känslor för en stund.
Ställa om och koppla av helt enkelt.
Jag mediterar inte som så, men mindfulness är en stor del av min vardag sedan ett år tillbaka.
Genom det har jag minskat mina sårbarheter, stressat ner, accepterat och faktiskt lärt mig att hantera den ständiga värken på ett milt och effektivt sätt.
Det handlar alltså inte om att sväva iväg fysiskt! ;)

Mindfulness och medveten närvaro kanske skulle vara något för dig - då behöver du inte sitta på golvet med benen i kors ;) utan du kan stå, gå, umgås, shoppa, titta på tv, rida eller egentligen vad som helst :)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som mediterar?

Jag har jättesvårt att bara sitta still o köra meditation. Inte alls min grej. Det händer för lite.

Däremot 80 min yoga som avslutas med lite meditation är min melodi. En trött kropp har lättare att coola ned. Iaf min.

Sen tror jag mkt på att det är en träningsgrej, precis som allt annat.
 
Sv: Någon som mediterar?

Jag har läst lite om mindfulness. Kul att det fungerar så bra för dig! Det låter mer som min typ av avkoppling faktiskt. Man blir ju så stressad av att sitta still ;)

Squie: Yoga kanske också vore något för mig. Håller med om att det är ganska skönt att vara trött i kroppen för då blir huvudet lugnare.
 
Sv: Någon som mediterar?

Jag mediterar inte aktivt men har ett sorts mantra jag tar till i "stressande" situationer. Tex när jag har svårt att somna, vid start och landning på flyg eller turbulens på långflyg (är betydligt mer flygnojig än jag erkänner ;)) och när jag blir arg/ledsen. Det fungerar faktiskt, jag får ett lugn i kroppen bara jag börjar på det. Det är så enkelt som att räkna baklänges från 1000 och så fort jag tänker "1000" i såna situationer går pulsen ner och jag blir lugn. Haft väldig nytta av det under åren.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör en låt på radio. Det är ingen särskild låt – ingen favorit eller så – och jag har hört den förr utan att reflektera över den...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 191
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
3 107
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp