Någon som målat om skåpluckor?

Diplomaten

Trådstartare
Hej!

I sommar kommer jag, min lilla dotter och mina hundar flytta in i ett litet hus. Det är i behov av en hel del fix och jag är på språng att börja redan nu. Jag har några funderingar gällande att fixa skåpluckorna. Jag vill inte byta då dessa är i fint skick, rejäla och har den känslan jag vill ha rent materialmässigt.

De som bodde där tidigare har "tapetserat" luckorna. Det har påbörjats (av dem) slipning av ett par.

Tips om hur man skall gå till väga för bästa resultat?

Sv: Någon som målat om skåpluckor?

Tapeter är inte kul ...inte kul alls, speciellt om de använt vävlim.
Prova först att blöta och skura bort tapeten, sen är det slipmaskin som gäller.

Jag avundas dig inte!

Har gjort det och vill inte göra det igen!

Misstänkte att det var så ...

Har förstått att det sitter som berg då jag har varit där och petat lite.
Hm ... kanske borde lämna in dem ändå. I alla fall jämföra mitt eventuella arbete med pris för att be något snickeri fixa. Beslutsångest. :grin:

Jag vill inte ha nytt då jag anser att det liksom tar bort känslan för att behålla "det gamla".

Fukta tapeterna och skrapa bort dem medan de är fuktiga. Vatten löser tapetlimmet. Sen får du slipa (går fortast med maskin, funkar bra med typ slipmus) så att ytan blir nermattad, häftgrund ovanpå. Det man ska tänka på är att penslar lämnar spår, bäst resultat blir det med skumgummiroller. :)

Litet tips: måla ett par, tre gånger med grundfärgen och bara sista lagret med (högblank) lackfärg. Slipa lätt mellan de olika omgångarna.

Om det behöver spacklas så grundar man en gång först och spacklar med snickerispackel sen.

Lycka till!

Fast om man vill behålla känslan för "det gamla" tycker jag att man ska måla med pensel. Penseldrag ger karaktär. Helt släta, högblanka luckor känns lite IKEA tycker jag.

Jag hade blött upp tapeterna ordentligt, skrapat bort med färgskrapa och slutligen en scotch britesvamp med varmvatten och diskmedel. Sen slipat ytan, grundmålat ett par lager och så snickerifärg på det. Jag hade valt en halvblank färg. Eftersom det blir en hel del slitage på köksluckor hade jag målat snickerifärgen i flera lager. En bra lackpensel ger lagom fina "spår".

Nya knoppar i gammal stil på det så blir det ju jättefint!

Vi satte in nytt kök här för knappt för knappt fem år sedan - rejäla släta oljade ekluckor med stora stålhandtag typ IKEA till det. Urk! Jag är så trött på det så jag spyr nu. Jag har planer på att måla om dom i vitt, spackla över handtagshålen och sätta dit skålhandtag på lådor och enkla lantliga knoppar på luckorna. Sen skriva någon fin "örtagårdstext" längst upp på luckorna. På skåpssidorna vill jag ha vitmålad v-spont.

Min man är väl inte helt nöjd med att jag ska ge mig på dom dyra specialbeställda luckorna men jag ser det som en fördel att man med lite färg och nya knoppar kan få ett "nytt" kök till låg kostnad lite då och då. Det är också så jag är uppvuxen - mina föräldrars har haft samma kök sen 70-talet fast det har ändrats från furu till antikblått med kurbitsmålningar till antikgrönt till gräddvitt. Och fortfarande ser det fräscht och fint ut! ;)

Jag har målat våra gamla 50tals luckor. Det va inte kul... Ett riktigt skitgöra att slipa ner dem och få dem ok. Provade att rolla, såg ut som gamla apelsiner när de torkat:p
Efter ett smärre raseri anfall köpte jag en färgspruta och körde med istället så nu är de släta och blanka utan ränder. Det va ett himla jobb och man får tänka på att späda färgen lagom och att det ska vara dammfritt där du jobbar med det och att luckorna är helt rena ifrån damm och annat smuts.

Före: (ursäkta linslusen och röran)

41356_1576861307109_1402890454_31573463_5101572_n.jpg

Efter:

41356_1576861347110_1402890454_31573464_7523359_n.jpg

46822_1591863602157_1402890454_31615235_4552976_n.jpg

Jag är nöjd med mitt jobb:D

Efter tio års funderande var det i somras dags för stor "make over" i vårt kök som förvandlats från mörk "furubastu" till ljust vitt! I o m att luckorna var i massivt trä tyckte vi det var onödigt att byta ut dem utan målade om dem istället.

Använde vattenbaserad, halvblank lackfärg till luckorna och fick måla tre varv för att få det helt täckande överallt. Målade med roller - det blir jämnast, använde bara pensel där det var omöjligt att komma åt med roller. (Väggpanelen grundade vi med något som heter "panelgrund" och sedan två lager av samma lackfärg som på luckorna. I taket två lager panelgrund.

(I o m att vi skulle måla vitt på omålad furu fick vi först pensla kvistlack på alla kvistar i taket och på väggpanelen.)

Vi är SUPERNÖJDA med resultatet! 360-gradersbilder både före och efter finns här: http://teamannaofeykir.blogspot.com/...och-efter.html

Edit: vi målade de flesta luckorna hängande på plats - för då kunde vi måla alla sidor samtidigt. I o m att vi var tvungna att måla tre varv för att det skulle täcka helt hade det tagit EVIGHETER annars. Bara de luckor där man inte kunde komma åt runt om när de hängde på plats målade vi liggande.
Om man tittar riktigt noga kan man se att det runnit lite här och där på luckorna - men det är inget som man ser annars.

Äger du huset tycker jag att du ska lämna in luckorna för målning och så får du ju ROT-avdraget. Jag tycker att det är roligt att måla och kan ofta måla om möbler och dyligt med bra resultat, men köksluckor hade jag inte gett mig på.

Äger du huset tycker jag att du ska lämna in luckorna för målning och så får du ju ROT-avdraget.

Är du säker på att man får ROT-avdrag även när arbetet inte utförs på plats i huset? Hörde nyligen att man får ROT-avdrag ifall man har en firma hemma som byter ens fönster. Men om man bara vill byta glas i befintliga karmar och därför kör iväg fönstren till en firma så utgår inte ROT-avdrag för bytet av glas. P g a att arbetet inte utförts på plats i huset... och i så fall borde ju samma sak gälla ifall man lämnar in luckorna för ommålning.

Någon expert är jag inte men jag har nyligen fixat ett antal garderobsdörrar som var tapetserade och då gjorde jag följande

-Skruvade loss handtagen
-Rispade upp tapeten lätt med en kniv
-Sprayade på vatten som fick verka en stund
-Drog loss tapetremsorna
-Sprayade på mer vatten
-Skrapade loss tapetresterna/limmet (tapeten skiktade sig)
-Tvättade av hela luckan med målartvätt
-Skrapade bort löst sittande färg
-Slipade av ytorna med slipmaskin
-Torkade bort dammet
-Spacklade/slipade där det behövdes, några småjack
-Torkade av ytorna igen (ja, jag är nog rädd för damm ;))
-Grundmålande
-Målade med vattenbaserad lackfärg

Det var lite pyssel men inte svårt. Jag har hört att man kan lösa upp gamla genom att dra på tapetlim och låta det verka en stund som alternativ till vatten om man vill.
Det finns finhåriga syntetpenslar som funkar bra till vattenbaserad lackfärg, vill man använda roller så välj en korthårig som du tvättar ur och fönar till så småluddet lossnar innan användning eller använd en i skumgummi.

Äger du huset tycker jag att du ska lämna in luckorna för målning och så får du ju ROT-avdraget. Jag tycker att det är roligt att måla och kan ofta måla om möbler och dyligt med bra resultat, men köksluckor hade jag inte gett mig på.

Jag äger inte huset. Jo, jag tycker att det också det är kul att fixa och trixa. Köksluckor är också nytt för mig även om jag varit med i arbetet när andra gjort det. Dock inte med luckor som haft gammal tapet på sig.

Jag har inte riktigt bestämt om jag ska använda pensel eller roller. Det finns en hel del olika "svar" på hur man skall gå tillväga just gällande det. Har sett några fina resultat med pensel, men andra säger att det är rätt svårt att få bra. Sedan får man möjligen testa och se, man kanske får till det riktigt bra! :)

Ska du måla med blank färg så som jag gjort på mina luckor rekomenderar jag definitivt spruta.. Roller blir apelsinskal och pensel blir randigt. Det va totalt omöjligt att få det snyggt utan sprutan på mina släta luckor.

/LL

Ska du måla med blank färg så som jag gjort på mina luckor rekomenderar jag definitivt spruta.. Roller blir apelsinskal och pensel blir randigt. Det va totalt omöjligt att få det snyggt utan sprutan på mina släta luckor.

/LL

Jag vill inte ha en "perfekt yta", men heller inte apelsinskal så att säga. Jag vill få fram en lantlig stil. Alltså vill jag inte ha det så pass slätt som man ser luckorna vara som man köper på t ex Ikea. Det ska vara "hemmagjort", men för den sakens skull varken fult eller ett dåligt arbete.

Hm ... detta skall bli intressant. :grin:

Fast om man vill behålla känslan för "det gamla" tycker jag att man ska måla med pensel. Penseldrag ger karaktär. Helt släta, högblanka luckor känns lite IKEA tycker jag.

Jag hade blött upp tapeterna ordentligt, skrapat bort med färgskrapa och slutligen en scotch britesvamp med varmvatten och diskmedel. Sen slipat ytan, grundmålat ett par lager och så snickerifärg på det. Jag hade valt en halvblank färg. Eftersom det blir en hel del slitage på köksluckor hade jag målat snickerifärgen i flera lager. En bra lackpensel ger lagom fina "spår".

Håller helt med här!

Jag hade också tapet på skåpdörrar och det gick jättelätt att få bort på det där viset. Blöt upp tapeten ordentligt bara och skrapa sedan bort den, men utan att repa dörren.

Målade garderobdörrar i lägenheten jag hade då, en gång för flera år sedan och med en roller som färgaffären sa var "perfekt, lätt att jobba med och få en fin slätmålad yta med". Johejdu :mad: jag slet, svor och nästan grinade mig igenom detta helvete och lovade mig dyrt och heligt att aldrig någonsin ge mig på det igen.

Men efter det har jag faktiskt gett mig på skåpdörrar i alla fall, men målat med en tät slät pensel. Ganska lätt att få ett jätte fint resultat är det också!

Så måla med halvblank färg och tät mjuk pensel så kommer det säker att bli snyggt :)

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
817
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det ett år sedan jag kontaktade VC första gången för mitt mående. Det är ju klart bättre nu, men går ju lite upp och ner. Så länge...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur