Någon som låter sin hund åka cykelkärra?

Pumatin

Trådstartare
Min tik älskar att följa med på cykelturer men tyvärr tillåter inte hennes höfter längre färder. Själv gillar jag att cykla långt och då blir det oftast att hon får stanna hemma vilket känns så tråkigt. Funderar på att skaffa en cykelkärra och låta henne springa lite och åka lite om vartannat.
Problemet är att hon är ganska tung, finns det verkligen kärror för stora hundar och någon som har provat att göra som jag tänkt? Använder ni barnkärrorna då och hur fungerar det?

Sv: Någon som låter sin hund åka cykelkärra?

Vad är "ganska tung"? :) En kompis till mig hade en vanlig barnkärra bakom sin cykel som hennes stora Welsh Springer Spaniel fick åka i, det funkade toppen.

Jag tänkte också prova detta med våra valpar. Har inte ens tänkt på att kärran inte skulle tåla tungt lass. Nu är ju våra inte sååå tunga än men 50 kg borde väl en cykelkärra ta. Borde det inte stå på den?

Har cyklat med hund i cykelkärra, se bara till att binda fast hunden i kärran:angel:
Den hunden vi hade i kärran var då valp och vägde kanske ca 10-15 kg och nu skulle han aldrig få plats, men då var det praktiskt!:)

Jag försöker vänja min hund vid en ombyggd barnkärra och visst, det fungerar men den är lite i minsta laget för honom (golden på ca 30 kg). Läser man på lite så skiljer sig maxvikten lite beroende på märke, men runt 35 kg verkar vara det vanligaste. Och jag vet inte varför den gränsen är satt, men tänker att det är nog av en anledning och det är säkert vettigt att hålla sig inom den ramen. :)

Hon som äger cykelkärran i fråga låter sin Aussietik åka i den mer eller mindre dagligen och hon älskar det och får plats mer än väl... Så ja, det beror nog lite på hur stor kärra och hur stor hund du har :)

Numera finns speciella hundcykelkärror, kolla i djurbutiken! Själv har jag en cykelkärra för packning och sånt, alltså ingen barncykelkärra utan en transportcykelkärra. Köpte den i en sportaffär.

Jag kollade hundcykelkärra och den tog 20 kg...
Sen fanns det en transportkärra modell plastlåda som tog 50 kg - kan man bara montera sele på den så såg den ok ut

*KL*

Vad bra att det verkar fungera att cykla med hunden i kärra. Vovven väger 35 kg och de flesta kärror jag sett står maxvikt 25 kg. Ska kolla det där med transportkärra.

Hur stor är hon?

Man kan använda både barnkärror alt. så finns det speciella hundkärror i samma utförande.

Min hund åker cykelkorg men när jag skaffar större hund är det möjligt att det blir en kärra.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 886
Senast: geting
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 706
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar