Någon som köpt loss en ridskolehäst?

Sv: Någon som köpt loss en ridskolehäst?

Jag har köpt en ridskoleponny.
När hon kom så var hon hemsk, men jag gillade henne och vi började komma lite överens ibland. Vi var ute och tävlade hoppning.
Men hon blev värre och värre för alla andra att hantera så ridläraren föreslog att vi skulle ta henne på foder.
Efter att pollan gått igenom vet. besiktn. utan anmärkningar så hade jag henne på foder i 2 månader sen köpte vi henne.
Hon har troligen varit en vandringspokal och blivit illa behandlad.
Men nu har vi bytt stall och hästen är helt underbar och snäll och söt och gör allt jag ber henne om.
Tränaren säger att detta är en RIKTIGT bra ponny som har alla möjligheter att gå långt, ända problemet är att hon vill att jag ska rida, men jag fyller 18 nästa år.
Dock vill jag INTE sälja henne utan hon lär få gå som storhäst.
Några förslitningar osv har vi inte märkt av ännu och hoppas att vi slipper göra det.

Min pålla se bilden är en fd ridskolehäst. Kom till ridskolan vid 5 års ålder och jag har hyrt henne på somrarana. Efter 5 år trivdes hon inte längre med ridskolearbetet. Hon visade tydligt med sitt kroppsspråk att hon inte ville bli riden och behandlad av olika. Tex kastade sig ner när man skulle sätta på sadel, sparkade till när nåt barn var oförsiktig och gick in kanske fler än en i boxen. detta försvann inom två veckor sen jag fick erbjudandet att köpa henne i första hand. Kunde inte motstå detta så nu är vi lyckliga ihop och hon är snäll som ett lamm. Inga skador under dessa snart 2 år jag haft henne och jag hoppas det blir många år kvar för oss.

Jag köpte min första häst från en ridskola.
När ridskolan skulle läggas ner la jag snabbt beslag på min älsklingshäst och fick turen att få köpa henne=)
En ridskole dam som gått på ridskolan i stort sett hela sitt liv, från 4 års åldern, köpte henne när hon va 11 därifrån o ville så gärna ge henne ett bättre liv än va de flesta hästar har på ridskola med 3 lektioner om dagen osv.
Hon blev perfekt som privathäst och är en häst jag aldrig kommer glömma, dock något pigg o jäklig i början då jag inte red 3-4 timmar om dagen som hon va van med=)
Hade henne i 5 år innan jag tappa intresset och hon va aldrig sjuk eller halt eller nått, frisk o lycklig häst. Hon är idag 21 år o lever ännu och mår fortfarande bra enligt nya ägaren så de e kul=)

Min ponny gick på ridskola i lite över ett år, såldes p.g.a att hon var lite för knepig. Fick henne grymt billigt eftersom att jag tog hand om henne då hon var ridskolans.

Vi köpte loss en D-ponny från ridskolan för några år sedan. Han trivdes inte alls med ridskolelivet, var alldeles för känslig för det. Sista tiden på ridskolan gick han på hack för han var så känslig i munnen och ställde sig på bakbenen när någon tog för hårt i honom. Han stack med barnen och uppvisade också hälta och dålig muskulatur förutom att han såg otroligt ledsen ut. :cry: Ponnyn var trevlig i övrigt och jag och en god vän köpte honom. När han blivit friskförklarad började vi med att klättra honom och rida ut mycket i skog och mark. Det tog ungefär ett år att få honom att få tillbaka gnistan. Men efter ca 1,5 år var han startklar LA dressyr, hade vunnit KM i hoppning, hoppat lite terräng och var en glad och välmusklad ponny. :love: Efter 2 år började vi leta en ny ponnyryttare åt honom för att ge honom en ny chans med en tjej/kille som kunde ta tillvara hans kapacitet och fina egenskaper (vi är själva vuxenryttare). Vi hittade ett nytt perfekt hem åt honom och veterinären gav oss lovord vid besiktningen och sa att det var sällan hon sett en så jämt musklad och fin ponny. För mig kändes det otroligt bra att kunna ge den här härlige individen en ny chans! :) Kan tillägga att i vår ägo uppvisade ponnyn aldrig mer någon hälta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Hästmänniskan Finns många trådar på ämnet och jag har scrollat igenom dessa, men känner ändå att jag vill starta en egen om vår specifika situation...
2
Svar
22
· Visningar
3 582
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka