Någon som klipper/rakar sin häst på sommaren? Elektrolyter?

alice

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som har en häst som de behöver klippa/raka på sommarhalvåret för att de ska orka prestera i värmen? Jag har en häst som svettas floder under arbete året runt. Nu när det har varit så varmt har hon to m svettats i boxen!!! Hon blir också väldigt lätt flåsig vid arbete i värmen som varit nu och fullständigt sjöblöt av svett!
Min tränare tyckte jag skulle ta mig en allvarlig funderare på att klippa henne för att hon ska orka leva upp till de kraven vi ställer på henne. Nu går hon inte några gigantklasser, men tillräckligt tydligen för att det ska påverka negativt i värmen. Hon har rätt ordentlig sommarpäls!

Jag undrar därför hur man gör nu? Rakad häst på sommaren, kräver det extra täckning? Hur i så fall? Regntäcke alla dagar utom de varma med sol?
Hur klipper ni på sommaren? Har tyvärr inte tillgång till någon liten maskin för detaljklippning på ben/huvud. Jag måste göra någon form av snygg avslutning vid benen.

Dela med er av era erfarenheter! Nu ska det ju tack o lov bli svalare så klippningen kanske kan vänta. Ska rådfråga min tränare!

Jag fick också tipset av tränaren att ge hästen elektrolyter efter träning som inneburit kraftig svettning. Är det någon som provat? Tips på någon bra produkt? Det finns ju en hel uppsjö!

//Alice

Sv: Någon som klipper/rakar sin häst på sommaren? Elektrolyter?

om du klipper, måste du täcka den med ett flugtäcke, för solens skull. utan pälsen som skyddar huden är det fritt fram för solen att skada!!!

det är väl det enda jag kan komma på. :D

Ja jag klipper och många med mig :D

Jag gör inget annat dvs jag täckar inte alls när den går i hagen.

Klipper ner till benen dvs slutar precis som när jag vinterklipper.

Jag ger elektrolyter, men det går lika bra med salt.

om du klipper, måste du täcka den med ett flugtäcke, för solens skull. utan pälsen som skyddar huden är det fritt fram för solen att skada!!!

Fast så mycket klipper man ju inte bort att solen skulle skada.

Vissa hästar har längre päls och det är oftast dessa man behöver klippa.

Jämför jag med fullbloden hemma nu så är den som jag klippt ungefär lika kort i pälsen nu som de :D

Ja jag klipper och många med mig :D

Jag gör inget annat dvs jag täckar inte alls när den går i hagen.

Klipper ner till benen dvs slutar precis som när jag vinterklipper.

Jag ger elektrolyter, men det går lika bra med salt.

Vad ger du för elektrolyter? *nyfiken* Och varför valde du elektrolyter framför salt?

Hon får salt i fodret idag, men kroppen förlorar en del mineraler vid svettning också, inte bara NaCl. Min och tränarens tanke var att försöka hjälpa henne återhämta sig lite bättre med elektrolyter då det innehåller lite annat också.

När väljer du att klippa? Nu när det varit runt 30 grader varmt har hon påverkats av värmen. Det ska from imorgon bli svalare, runt 18-22 grader. Kanske ska vänta med att klippa. Känner mig lite ambivalent ifrågan. Hon svettas floder även när det är svalare ute så en klippning kanske är av godo ändå trots att det blir svalare temperaturer nu.

//Alice

Nja, hon blir ju inte skalad inpå bara skinnet! :D
Flugtäcke har hon ändå sommartid då hon irriterar sig för mycket på flugor och bromsar.

//Alice

Vi ger vanligt salt, eftersom det funkar bra för våra hästar:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31
http://projkat.slu.se/SafariDokument/103.htm

Går hästen väldigt hårt kan elektrolyter kanske vara nåt, men du kommer långt med saltlösning.
Skulle vara intressant att få läsa en jämförelsestudie mellan salt och elektrolyter. En sådan bör ju finnas.....

//Alice

Senast ändrad:

å jag har gjort det igen. trott att jag vet vad jag pratar om. :rofl:

jag har faktiskt bara träffat en häst som var sommarklippt och hon var rejält skalad och gick täckt av den den anledininen. och nu tror jag att alla hästar blir skalade och måste ha täcke.

men ni har ju givetvis rätt. alla klipper inte lika kort. :idea:

Vad ger du för elektrolyter? *nyfiken* Och varför valde du elektrolyter framför salt?

Hon får salt i fodret idag, men kroppen förlorar en del mineraler vid svettning också, inte bara NaCl. Min och tränarens tanke var att försöka hjälpa henne återhämta sig lite bättre med elektrolyter då det innehåller lite annat också.

När väljer du att klippa? Nu när det varit runt 30 grader varmt har hon påverkats av värmen. Det ska from imorgon bli svalare, runt 18-22 grader. Kanske ska vänta med att klippa. Känner mig lite ambivalent ifrågan. Hon svettas floder även när det är svalare ute så en klippning kanske är av godo ändå trots att det blir svalare temperaturer nu.

//Alice

jag valde elektolyter av den enkla anledningen är det är lättare och att jag då vet att jag ger rätt mängd :)

Electrolyte Gold ger jag

Du kan läsa om det här: http://www.trm-sverige.se/mer_info.asp?produkt=101

Jag hade klippt direkt, det blir aldrig så kallt nu att de behöver extra täcke på sig.

Vi har klippt bägge våra. Den ena del och den andra hel. Nordsvensk och halvblod.

smyger in lite här, kan man klippa hästen även om den går på bete? Hon har väldigt tjock päls nu, hade vanlig sommarpäls förra året, svettas floder. Men har för mig att hon inte kommer kunna reglera tempen på samma sätt, typ vid regn osv? Kommer pälsen påverkas negativt inför vintern? Hon kommer klippas som vanligt då ändå

såhär mkt har hon nu
DSC00570.jpg

DSC00569.jpg

Senast ändrad:

Är det svårt att klippa sommarpälsen? Den tjej som ska hjälpa mig att klippa tanten imorgon sa att "det blir inte lika snyggt som en vinterklippning då sommarhåren är svårare för klippmaskinen att ta". :confused: Ok, de är mindre och mjukare strån i sommarpälsen än vinterpälsen, men är man lite noggrann så, eller???

Red ett galoppjobb i ridhuset igår och trots att det har blivit svalare nu var hon rejält flåsig och dyngsur. Börjar bli orolig att det inte är pälsen utan något annat.....Studerade hennes sommarpäls igår och visst, den är lite lägre än valackens som jag jämförde med, men inte så stor skillnad ändå..... :crazy: Blir inte klok på det här!

Ska prova att klippa ändå och se om det blir någon skillnad!

//Alice

Jag har en shettis som går på ponnytrav och hon klipps året runt. Nu har hon möjlighet att gå in så jag täckar henne inte förutom då jag jobbat henne svettig och det är kallt eller blött ute.

Pälsen gör oerhört mycket både för hur mycket de svettas och för hur flåsiga eller arbetsvilliga de är.

Jenny

Elektrolytsalt är jättebra för hästar som svettas mycket. Det ger en familj till deras ponny i stallet jag står. Annars ska man ju inte behöva ge salt om de har saltsten.. ? Hästarna fungerar ju så att de känner av när det behövs. För mkt salt är inte bra på så sätt att de ger överbelastning på njurarna.

Jag fick också tipset av tränaren att ge hästen elektrolyter efter träning som inneburit kraftig svettning. Är det någon som provat? Tips på någon bra produkt? Det finns ju en hel uppsjö!

//Alice

Blanda själv: 9g salt/liter vatten = samma koncentration som i hästens svett

Elektrolytblandningar är bara dyrare och har ingen bättre effekt än saltlösningar eftersom de oftast bara innehåller salt (NaCl), kalium och magnesium. Kalium finns oftast i överskott i grovfodret och magnesium ger de flesta tillräckligt av ändå. Därför krävs egentligen bara extra salt.

Ge dock hästen möjlighet att dricka saltlösningen efter passet och inte före, så rubbas inte den egna förmåga att reglera saltbalansen.

Jag håller med om att vanlig koksalt är det enda man behöver ge. Ev kan man ge lite Magnesium också om det är på gränsen att behovet är täckt.
Tester visar att saltvatten är bästa sättet att återställa/behålla saltbalansen i kroppen.
Dyra elektrolytpreparat innehåller för det mesta grymt lite Na och för mycket av allt annat som inte behövs. Här i Sverige har vi kaliumöverskott men vissa utlänska blandningar innehåller kalium, helt onödigt. Man måste se till att elektrolytpreparatet inte har bikarbonat i sig. Det kan vara farligt.
// Linda

Annars ska man ju inte behöva ge salt om de har saltsten.. ? Hästarna fungerar ju så att de känner av när det behövs.

Nope! Min har, så länge jag har haft henne, haft saltsten i boxen. Den har hon bara slickat enstaka gånger på. Eftersom jag trodde som du gjorde jag inte något åt det. Tänkte mer "ok, men då är allt bra". På försommaren förra året, ungefär vid den här tiden, märkte jag att hon tappade ork. Det fanns liksom ingen "stuns" i henne, udden var borta. Tänkte att hon behöver nog lite mer havre och ökade givan utan något som helst resultat! Jo, hon gick upp lite i vikt! :D

Satt och funderade och gick noggrannt igenom hela hennes vardag för att se om jag kunde hitta den felande länken. Någonstans hade jag läst att ett för lågt saltintag kan påverka prestationen negativt. Började ge henne salt och efter en vecka hade jag min krutgumma tillbaka! Jag kunde dra ner lite på kraftfodret igen.

I år har jag förekommit henne och gett salt INNAN det blir tokigt!

Så, nej, hästen slickar inte per automatik på saltstenen vid ett behov av salt! Man får se till individen.

Min tanke med elektrolyter var lite som olgaklara, man är säker på doseringen! I elektrolyterna finns även vitamin C och E (fria radikaler) som främjar muskeluppyggnaden/skyddar musklerna. Å andra sidan kan man ge dessa vitaminer på annat sätt. Dock tycker jag att doseringen av salt i kraftfodret blir lite godtyckligt. Fick jag i henne fys-lösning vore det ju allra bäst.....

//Alice

//Alice

Elektrolytsalt är jättebra för hästar som svettas mycket. Det ger en familj till deras ponny i stallet jag står. Annars ska man ju inte behöva ge salt om de har saltsten.. ? Hästarna fungerar ju så att de känner av när det behövs. För mkt salt är inte bra på så sätt att de ger överbelastning på njurarna.

Nej det är inte så!

Hästar slickar inte salt när de "behöver" det. Saltbrist är betydligt vanligare än vad man tror

Nu är hon klippt! Det blev bättre än väntat tycker jag. Benen löste vi på ett mycket bra sätt! Nu återstår bara att se hur hon är i ridningen.

//Alice

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 374
Senast: aprilia
·
Hästvård Har funderingar på att raka min häst nu under sommaren, men jag kan inet bestämma mig om jag ska eller sa låta bli, vad säger ni andra...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 403
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25