Någon som kan lite

Evergreen

Trådstartare
om det här med hur sadlar ska ligga, som har lust att kika lite på dom här bilderna och försöka göra en liten bedömning om hur min sadel ligger på pållan? :)

Jag vet att den inte ligger helt 100 på henne, tror det är lite för rak, och jag rider inte i den dagligen (varvar barbacka :) ) och ska även inom en snar framtid ha ut en sadelutprovare.
Men tills dess ;) skulle det ju vara bra att veta på ett ungefär iaf. :) Så man vet om man vågar rida i den.

Tyvärr är bilderna rätt dåliga, men man ser lite iaf.

Närbild från sidan.

Framifrån

Bakifrån, knepig vinkel!

Bakifrån sidan

Från sidan

Problemet är att när jag rider i den så åker den alltid fram tills den ligger preciiis framför bogbladen, sen ligger den still där. Drar man bak den ligger den hemskt i framvikt :crazy: Hon har rätt svängd rygg så jag tror det beror på det...

Såhär ser det ut när jag ridit i den och sitter i den. Hemskt suddigt tyvärr.

Sadlar jag har testat innan är Hubertus flexline och Wintec, dom låg inte heller helt OK.

Jag delar väl med mig lite då... :crazy:
Den bilden som du kallar för "bakifrån sidan" så ser man att bossorna inte ligger an mot hästens rygg..Det bör dom göra fullt ut för att kunna tryckfördela på ett bra sätt och stötdämpa.Bilden som du kallar "framifrån" syns det att sadeln ligger nästintill uppe på bogbladet.Och där ska den ju inte ligga.Sadeln är för rak för din hästs rygg och jag får en kännsla av bilderna att den inte ligger still åt nått håll.Jag tycker du ska se dig om efter en annan sadel :(
För som jag tycker det ser ut så trycker den fram och bak och fördelar inte gämsmed på båda sidor som en sadel ska göra om den passar..Dessutom om sadeln åker fram som du säger så kan det på sikt ge inflamationer på bogladet pga att sadeln ligger i mot där i rörelese och hästen kan inte heller röra sig fullt ut.
Tag ut någon som kan hjälpa dig som är duktig på sadlar.

Jag tycker den ser ut att ligga för långt fram som den gör nu, och lite i bakvikt? Du tycker att den hamnar i framvikt om man drar bak den? Vad tror ni andra?

Att den sedan glider fram är ju inte bra förstås, men jag tänker på läget som sådant.

Om man tittar från sidan & jämför bakvalv mot framvalv så tycker jag nog att den verkar vara lite för hög fram, kanske för smal bomvidd?

Sadeln ser hemskt baksutten ut. Sätets djupaste punkt skall ligga mitt i sadeln. Det syns även på bilden då du sitter i sadeln att du hamnar för långt bak i sadeln.

Jag skulle gjort mig av med den sadeln illa kvickt!

En lite fråga bara så här..Till er som säger att sadeln har för liten bomvidd...Tror ni att sadeln skulle ligga bättre om den var en storl större :confused:

Det är ju helt omöjligt att säga, tycker jag.. sadlar är ett hantverk.. Nu vet jag inte om sadeln det här handlar om är ny eller begegnad, är den begagnad så kan den ju dessutom vara annorlunda stoppad, sliten, baksutten etc..

Jag tänkte mer på hur sadeln ser ut baktill.Och hur den ligger där.för även om denna sadel ligger i bakvikt så ligger den ju inte ann på ett fullgott vis bak..om man tittar på bossorna..Och jag tror ju inte då att det problemet skulle lösas av en likadan sadel som är vidare .

Som jag ser det så är just den sadeln som visa på bilderna inte gjord för att ligga på en rygg som visas.Det krävs en annan model av sadel för att komma tillrätta med problemet..pga att sadeln är för rak och bossorna utformade för en annan typ av rygg.

Hej alla ni som svarat!
Tack så mycket för alla svaren :bow:

Nu vet jag säkert att sadeln inte ligger OK!
Och jag kommer försöka att undvika att rida i den speciellt ofta! Men som det är just nu så rider jag bara med den c.a 3-4 gånger i veckan iaf.

Jag har också funderat på det här om att bomviden kan vara för smal, men den är vid, och hon är inte direkt bred som en tunna över ryggen :crazy: Isf tycker jag SYND om dem som har hästar som verkligen är BREDA...

Jag ska, som sagt, ha ut en sadelutprovare ganska snart. Och jag hoppas att h*n kan hitta en sadel som sitter 100% :igt bra, för det är INGET kul att ge sig ut att rida när man inte vet om hästen har obehag av sadeln eller inte :(

Vad är det för märke på sadeln? Kan du inte ta en bild på bara hästen så att man ser hur ryggen går?

Att sadeln glider fram kan bero på att sadeln är för vid i bommen. Eller att hästen är lite överbyggd bak och att du har en sadel med för rak bom. Hoppas att du hittar en sadel som passar. Förbered dig på att det kan ta lång tid att hitta den perfekta sadeln för dig och din häst. Lycka till!!

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023