Någon som kan hjälpa mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fanny Widman

Min häst har blivit totalsvullen i vänster back, från haset, hela utsidan utav senan och ner på kotan. Är mycket varm, feber och vill ej sträcka ut eller stödja på benet.
Någon som har något tips på vad det kan vara?

Sv: Någon som kan hjälpa mig?

stödjer hästen inte alls? kan vara en fraktur eller något annat allvarligt. Ring veterinär direkt!!

Han stödjer inte på benet när han står still och när jag leder honom så vill ha inte sträcka ut benet ordentligt.
Han har smärtfeber och är hängig, men veterinären säger att vi ska avvakta i en vecka. Hon har iof inte kommit och tittat.

Hade en distriktare ute i måndags, men de har ju konstig inställning ibland. Svullnaden har gått upp.-

Han stödjer inte på benet när han står still och när jag leder honom så vill ha inte sträcka ut benet ordentligt.
Han har smärtfeber och är hängig, men veterinären säger att vi ska avvakta i en vecka. Hon har iof inte kommit och tittat.

Hade en distriktare ute i måndags, men de har ju konstig inställning ibland. Svullnaden har gått upp.-

är din veterinär korkad?? det låter ju som det :confused: ring igen och säg att hästen är sämre ...
lycka till

Hon är kanske det!
Han står lindad inne i box och har gjort sedan i måndags och jag ser ingen förbättring förutom att tempen har gått ner 0,2 grader.
Svullnaden går inte ner och det är bara jag som ens får närma mig benet..

Kan vara och låter som lymfanfigt.
Din häst behöver då penecelin och ngt antiinflammatoriskt omgående.
Kontakta vet.

han har haft det förut och då var inte såhär halt.
Penecilin tål han inte och vet. tycker inte att han ska få mer medicin då han fick mycket under senaste turen som var för en månad sedan.. Suck!

Åk till klinik då om inte veterinären vill undersöka hemma. Hade aldrig avvaktat en vecka om hästen inte stödjer på benet

Distriktare - VARFÖR är jag inte förvånad:cool: Åk till klinik! Vänta en vecka?! Vad är det för veterinär?:mad:

Nej, jag vet.. Men vad gör man? =P

Hon brukar vara så bra, det är väl därför jag litar på henne...
Har haft henne under hela min och gibsons tid nämligen och hon har alltid ställt upp och han har alltid blivit frisk...

Idag kommer hovslagare ut och tittar, samt en veterinär eftersom han måste få lugnande vi skoning.. Får väl se om det går att sko, men de är ett måste för tillfället...
Han har varit så vanvårdad och hans fötter måste verkligen jobbas på..

Men vad kan en hovslagare göra när hästen står på tre ben i princip plus är svullen från has till kota - det lär ju inte vara troligt att det är hovrelaterat då? Får hoppas att det är en annan veterinär du får ut, en som är lite vettig.

Hade det varit min häst så hade jag åkt in till klinik, men jag är kanske petig i överkant.

Mjoo jag vet, har pratat med kliniken och de tycker att jag ska avvakta om min vet säger det...

Hovslagaren ska väl mer kolla på honom än sko, veterinären ska ge honom lugnande om det behövs då endast jag får närma mig honom. FUnkar det så ska han väl fila lite på fötterna då de ser ganska hemska ut....

Har nog ringt alla som går att ringa, så snart är det väl dags att åka iväg till strömsholm..

Hur i hela fridens namn tror du att ni ska kunna sko hästen om den redan går på tre ben?? Ska den stå på två då, har ni tänkt?

Ska du ifrågasätta tycker jag inte att du behöver skriva, jag ber om råd, inte uppfostring. Jag vet precis hur ont min häst har och skulle aldrig göra något som gjorde att han tog skada.
Gör hovslagare och vet bedömningen att han klarar av det så måste han skos.
Men i nuläget är det inte aktuellt.

vart i sthlm bor du? det finns många kliniker runt om, åk till någon så du får ett bättre svar på vad det är.

Om det skulle vara lymgangit, så kan du ju trycka rätt hårt med ett finger på svullnaden, om det då blir som en "grop" som i modellera så är det nog lymfangit. Annars borde du nog åka in med han på klinik!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 391
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Humla
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka