Någon som kan hjälpa mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som kan hjälpa mig?

Har svårt att tro på din story men visst säger du det så...Själv har jag haft hästar i 35 år och sett ett antal hovbölder på olika hästar under den tiden - symptomen har varit kraftig hälta, ibland tydlig värme i hoven, ibland knappt märkbar. INGEN har haft en svullnad från has till kota p g a hovböld.

Det är väl det som är charmen med att hålla på med hästar. Man lär sig hela tiden nya saker.

Nej, däremot tyder en del av dina inlägg på okunskap. Om du läser rätt så har jag även sagt att till din fördel är ju att du åtminstone frågar om hjälp när du inte har kunskapen, det är väl knappast ngt negativt eller?

Jag anser def att man väntar inte så lång tid utan att få hästen undersökt på klinik när den är såpass svullen och halt som du beskrivit i tråden. Oavsett vad en DV ev har uttalat sig om. Hovslagare är väldigt bra på hovar, av naturliga skäl, och gäller det hovbölder så är de bättre på att hitta sådana än de flesta veterinärer. MEN på din beskrivning av hästens tillstånd så finns det inte mycket som i mina öron talar för hovböld och jag hade aldrig väntat så länge eller chansat. Vad är anledningen till att inte åka in till klinik? Ekonomi? Kan den inte transporteras i sitt tillstånd? Är det det sistnämnda så kan kanske en djurambulans fungera för transport till kliniken?

Jag har gett min syn på saken och gett mina råd, har ganska många års erfarenhet och tror att jag snappat en del på 35 år. Att råden sedan uppfattas som elaka är ju tråkigt. Du får väl ta och läsa enbart de "snälla" råden då - fast frågan är om de är så snälla mot hästen och det är hästen jag värnar i det här fallet, inte ägaren.

Men snälla. Fanny har ju faktiskt konsulterat veterinärer, ett antal ggr dessutom, som har sett hästen livs levande och ställt en diagnos. Vi måste väl ändå anse att veterinärerna kan mer än vi. De har utbildning och det måste vi kunna luta oss emot. Jag har haft distriktsveterinär hos mig som var helt fantastiskt duktig.
Att bara kritisera hästägaren vinner väl inte hästen på?

Du, hade jag lyssnat på DV så hade min häst avlidit i tarmvred hemma på gården för 1,5 år sedan...Jag ger inte ett skit för DV, inte här hos oss i a f.

Och jag har ifrågasatt veterinärers diagnoser eller icke-diagnoser MÅNGA gånger - och fått rätt. De är inte Gud, de kan också ha fel.
När jag var yngre hade jag aldrig vågat ifrågasätta så som jag gör idag, och jag gör det inte för att vara allmänt elak eller jobbig utan för mina hästars bästa.

Det finns bra veterinärer, och mindre bra veterinärer. Jag har haft t uren det senaste året att ha hittat en bra veterinär som lyssnar och är väldigt ödmjuk och öppen, en som ser helheten och gärna samarbetar med flera veterinärer, hovslagare etc.

Jag utgår från mig själv när jag svarar och som sagt, inga av mina hästar hade stått så länge utan vare sig behandling eller utredning om de vore så halta och svullna som TS uppger att hennes häst är.
Jag försåt inte heller vad du har med mitt svar till TS att göra:confused: Hon kan väl, och har gjort, svara för sig själv?

Du ger din syn på saken, och dina ev råd, liksom jag ger mitt - vad TS sedan gör med sin häst det lär vi inte få veta och har inte med att göra heller.

Åk till klinik, omgående, går inte svullnaden ner vid vid vila i nästan en vecka, hästen har feber, då ska den in för genomgång. Inget att ens diskutera.

Jag förstår att man inte alltid ska lita på sina veterinärer, och det har även jag erfarenhet utav.
Men jag har precis som dig hittat en som jag faktiskt litar på, hon ställer alltid upp och finns alltid där för att hjälpa mig. Kanske är jag godtrogen med tanke på hur det har gått den här gången
Och jag har ju faktiskt litat på mina instinkter och bokat tid åt Gibson.

Visst litar man på sin veterinär, det gör jag oxå, MEN du känner din häst, är uppenbarligen orolig, så mitt råd är att åka omgående, dvs idag, alla kliniker har akuttider, ultuna i uppsala är suveräna, ring dom och berätta, dom kommer ge dig samma råd som jag gör. Lycka till!

Kliniken såg det inte som så superakut att han inte kan vänta tills på måndag... Men måndag 09.30 är det dags!

Du, hade jag lyssnat på DV så hade min häst avlidit i tarmvred hemma på gården för 1,5 år sedan...Jag ger inte ett skit för DV, inte här hos oss i a f.

Och jag har ifrågasatt veterinärers diagnoser eller icke-diagnoser MÅNGA gånger - och fått rätt. De är inte Gud, de kan också ha fel.
När jag var yngre hade jag aldrig vågat ifrågasätta så som jag gör idag, och jag gör det inte för att vara allmänt elak eller jobbig utan för mina hästars bästa.

Det finns bra veterinärer, och mindre bra veterinärer. Jag har haft t uren det senaste året att ha hittat en bra veterinär som lyssnar och är väldigt ödmjuk och öppen, en som ser helheten och gärna samarbetar med flera veterinärer, hovslagare etc.

Jag utgår från mig själv när jag svarar och som sagt, inga av mina hästar hade stått så länge utan vare sig behandling eller utredning om de vore så halta och svullna som TS uppger att hennes häst är.
Jag försåt inte heller vad du har med mitt svar till TS att göra:confused: Hon kan väl, och har gjort, svara för sig själv?

Du ger din syn på saken, och dina ev råd, liksom jag ger mitt - vad TS sedan gör med sin häst det lär vi inte få veta och har inte med att göra heller.

Du ger dina råd och jag mina. Det är bra så. Saken jag reagerade på var att du angrep lite väl hårt, svarade precis som att Fanny inte fattade någonting och så upplevde hon ju också det. Vi är väl inte här för att bråka, inte jag i alla fall, så jag lämnar denna diskussionen nu.

Har svårt att tro på din story men visst säger du det så...Själv har jag haft hästar i 35 år och sett ett antal hovbölder på olika hästar under den tiden - symptomen har varit kraftig hälta, ibland tydlig värme i hoven, ibland knappt märkbar. INGEN har haft en svullnad från has till kota p g a hovböld.

Du får tro vad du vill.:)

Fanny - hoppas allt går bra med hästen!

Öh nu tkr jag ni har hamant utanför tråden iaf lite, tråden hette ju trots allt inte "vad tkr ni om DV vetrinärer?" utan någon som kan hjälpa mig? :angel:
Alltid kan man lära sig något nytt också, man är aldrig fullärd näre gällar hästar:cool:
Hoppas det går bra på kliniken och att det löser sig!

Och jag har gett de råd jag ansåg relevanta, att diskussionen gled in på annat var vi nog fler än en om...

Du anar inte vad år av erfarenhet kan lära en, även om man aldrig är fullärd. När du blir äldre begriper du kanske vad jag menar.

Tid på klinik är beställd, varför tråden i nuläget kan anses inaktuell. TS kanske istället vill starta en ny tråd om vad som utspelades på kliniken, och vad man kom fram till.

Jag stänger därför tråden.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 391
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Humla
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka