Någon som kan hjälpa mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som kan hjälpa mig?

Ring Mälarkliniken och berätta läget, jag uppfattar dem som duktiga och det är ju inte speciellt långt från Stockholm.

Om hästen inte kan gå och har väldigt ont måste något göras, helst direkt. Lycka till!

I ditt läge hade jag ringt till Ultuna eller ATG-klinikerna på Täby eller Solvalla och berättat hur det ser ut.

Är det en fraktur så är det inte "bråttom" att åka in, men hästen måste in för att behandlas. Utan röntgen och ultraljud kan du omöjligt veta vad som är fel, så jag ser ingen anledning att vänta. Är det en senskada så är tiden väldigt viktig - ring nu och be att få en akuttid!

Lindan skulle jag ta av och istället skulle jag kyla med kallt vatten (om hästen tillåter det) eller kylgelé.

Ska du ifrågasätta tycker jag inte att du behöver skriva, jag ber om råd, inte uppfostring. Jag vet precis hur ont min häst har och skulle aldrig göra något som gjorde att han tog skada.
Gör hovslagare och vet bedömningen att han klarar av det så måste han skos.
Men i nuläget är det inte aktuellt.

Håller med om att det är tråkigt när folk hela tiden ska ifrågasätta när någon ber om råd. Nästan alla trådar jag har läst innehåller något inlägg där någon viktigpetter ska tycka till. Om alla håller sig till det som skaparen av tråden frågar om och svarar på det, så blir det mkt trevligare på Bukefalos!
Det är väl inte fel att Fannys hovslagare + vet. letar fel? Det kan ju vara en hovböld. Lycka till med din häst och hoppas att han snart blir bättre!

Jag vet det där tricket, ingen grop tyvärr...
Blödning kanske?

Står utan svar just nu, ska boka tid idag.. Han mår inte alls bra.

Håller med om att det är tråkigt när folk hela tiden ska ifrågasätta när någon ber om råd. Nästan alla trådar jag har läst innehåller något inlägg där någon viktigpetter ska tycka till. Om alla håller sig till det som skaparen av tråden frågar om och svarar på det, så blir det mkt trevligare på Bukefalos!
Det är väl inte fel att Fannys hovslagare + vet. letar fel? Det kan ju vara en hovböld. Lycka till med din häst och hoppas att han snart blir bättre!

Tack! Det finns en del viktigpettrar som måste döma andra för att känna sig bättre än andra tråkigt nog. Tackar för allas stöd i alla fall!

En hovböld, när benet svullnar från has till kota:confused: Tror inte det:cool:

Ang viktigpettrar så KAN det vara så att man helt enkelt blir förbaskad på att det finns så stor okunskap och att hästar faktiskt blir lidande p g a detta. Till TS fördel kan man väl säga att hon ändå ställer frågan; någon som kan hjälpa mig?

Och det var just det de där "viktigpettrarna" försökte göra genom att dela med sig av sin kunskap.

Jo visst, men jag jag tycker att man kan dela med sig utav sin kunskap utan att vara otrevlig.. Men det är min åsikt.

Jag tycker inte att folk varit så särskilt otrevliga i tråden utan gett dig råd om vad de anser.

JO tack, det är precis vad som hände min häst för 2 år sen! Hon var extremt svälld från has till kota, feber, ville inte stödja, svårt att böja.

Veterinären hittade inget fel utan rekommenderade att hovslagaren skulle titta efter hovböld. Och efter mycket om och men hittade hon en hovböld som bara dröp var när hon skar upp den..!

Bölden återkom även en gång efter någon månad, och hon blev lika svälld i benet den gången.

Så JO, enligt min erfarenhet kan dessa symptom definitivt tyda på hovböld!! Och den kan sitta djupt och vara svår att hitta. Hovslagaren höll på att ge upp flera gånger, men lyckades till slut.

Tid bokad på Strömsholm till på måndag! Dags att få lite svar.

Ang viktigpettrar så KAN det vara så att man helt enkelt blir förbaskad på att det finns så stor okunskap och att hästar faktiskt blir lidande p g a detta. Till TS fördel kan man väl säga att hon ändå ställer frågan; någon som kan hjälpa mig?

Och det var just det de där "viktigpettrarna" försökte göra genom att dela med sig av sin kunskap.

Men Fanny tog ju illa upp och sa ifrån..:mad: Kanske ska man tänka på HUR man formulerar sig då. Du tror inte att det kan vara en hovböld, enligt din kunskap? Läs på om symptomen för hovböld innan du glänser med dina kunskaper nästa gång.

Har svårt att tro på din story men visst säger du det så...Själv har jag haft hästar i 35 år och sett ett antal hovbölder på olika hästar under den tiden - symptomen har varit kraftig hälta, ibland tydlig värme i hoven, ibland knappt märkbar. INGEN har haft en svullnad från has till kota p g a hovböld.

Läs nedan. Den som har varit mest otrevlig här är väl du själv. Dina kunskaper imponerar inte på mig men det kan ju kvitta.

Varför måste man glänsa över huvud taget? Håller med equi.
Man kan i alla formulera sig på ett bättre sätt, precis som du säger, på Jeeves låter det som att jag vansköter min häst...

Det är ingen som säger att du inte kan, det tror jag du gör...
Men däremot så hjälper du inte någon genom att påstå att jag skulle missköta min häst. Vad ser du för mening med det?
Och vad ser du för mening med att provocera fram något?

Det är det jag inte förstår och det är det som gör mig irriterad, skriv vad ni vill och kom med råd, men som sagt, varför säga saker som kan såra andra?

Nej, däremot tyder en del av dina inlägg på okunskap. Om du läser rätt så har jag även sagt att till din fördel är ju att du åtminstone frågar om hjälp när du inte har kunskapen, det är väl knappast ngt negativt eller?

Jag anser def att man väntar inte så lång tid utan att få hästen undersökt på klinik när den är såpass svullen och halt som du beskrivit i tråden. Oavsett vad en DV ev har uttalat sig om. Hovslagare är väldigt bra på hovar, av naturliga skäl, och gäller det hovbölder så är de bättre på att hitta sådana än de flesta veterinärer. MEN på din beskrivning av hästens tillstånd så finns det inte mycket som i mina öron talar för hovböld och jag hade aldrig väntat så länge eller chansat. Vad är anledningen till att inte åka in till klinik? Ekonomi? Kan den inte transporteras i sitt tillstånd? Är det det sistnämnda så kan kanske en djurambulans fungera för transport till kliniken?

Jag har gett min syn på saken och gett mina råd, har ganska många års erfarenhet och tror att jag snappat en del på 35 år. Att råden sedan uppfattas som elaka är ju tråkigt. Du får väl ta och läsa enbart de "snälla" råden då - fast frågan är om de är så snälla mot hästen och det är hästen jag värnar i det här fallet, inte ägaren.

Min häst har blivit totalsvullen i vänster back, från haset, hela utsidan utav senan och ner på kotan. Är mycket varm, feber och vill ej sträcka ut eller stödja på benet.
Någon som har något tips på vad det kan vara?

Låter inte bra.
Blodförgiftning?
Febern tyder ju på infektion eller möjligtsvis en grym smärta.
Bra att du har tid bokad! Hoppas hästen klarar helgen.
Personligen hade jag åkt till klinik akut om den knappt kan gå, är svullen och har feber och inte går att ställa på penicillin.

Annars hade väl penicillinbeh från hemma veteterinär varit en bra ände att börja i, men eftersom det inte går med din häst så får d söka andra vägar.
Chockade den på penicillin sist? Finns att ge i munnen i pastaform i så fall, men det där har ju säkert din vet koll på.

Senast ändrad:

Distriktare - VARFÖR är jag inte förvånad:cool: Åk till klinik! Vänta en vecka?! Vad är det för veterinär?:mad:
Vad är detta för en generalisering??
Alla distriktare är faktiskt inte som din och den TS konsulterade verkar vara.
Det borde du veta efter 35 år i branchen.

Vad har tytt på okunskap?
Veterinären har sagt att jag ska avvakta, har gått tre dagar och har fått tid på kliniken. Vad mer kan jag göra?

Tog ut hovslagare för att utesluta alla möjliga faktorer.. Hade skotid men visste att det inte skulle gå.

Jag har aldrig påstått att min häst går på tre ben, han vill inte stödja på det när han står still och när jag leder honom så sträcker han inte ut det, markerar men haltar inte.
Febern går ner, har varit i stallet tre gånger om dagen i en vecka, tempat och pratat med veterinär och klinik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 391
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Humla
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka