Någon som kan hjälpa mig?

T

tuffer

Jag har ingen som helst erfarenhet av western, utan rider min häst på klassiskt vis. Men nu har jag undrat över en sak som jag hoppas ngn kunnig person har svar på.
Det är nämligen så att jag rider en ridtravare som fick en höftbenskada när han var ca1,5 år. Höftbensknölen är tilltryckt på vänster sida och korset på vänster sida är lägre.
Jag har haft ute många kunniga personer som har klämt och tittat, och alla har kommit fram till att visst kan jag rida på honom. utifrån hans förutsättningar. Och det gör jag. Jag har lärt mig vad han klarar och tar allt lugnt i hans takt. Han är nu 7 år och jag tränar för tränare med att få honom att jobba rätt med sin kropp.

Men nu till frågan:
-Vilken ridgren tror ni är mest skonsam för en häst med sådan här skada? western eller klassiskt?
-I så fall beskriv varför?

pga skadan har jag väldiga problem med att få honom att driva med baken utan ofta känns det bara som om han släpar med denna....:( Kanske inte så mkt att göra åt, men kanske kan det vara lättare för honom med Western träning?

Tacksam för alla svar och synpunkter.

Sv: Någon som kan hjälpa mig?

Hur man än rider så vill man ju att hästen ska jobba bakifrån men klarar han inte det så klarar han inte det. Jag skulle strunta i att säga att jag rider dressyr eller jag rider western. Vill du rida i skogen och tycker att en westernsadel är skön så köp en sån då. Vill du prova att rida lite westerninspirerat så gör det. Du behöver inte ha westernsadel och hatt för det. Utgå från din häst och dig själv och känn efter vad som funkar och hur mycket press du kan sätta på din häst.

Bra skrivet! Jag håller mkt med dig och själv klart så rider jag mkt i skog och mark! Det är det vi gillar mest!
Och jag begränsar mig inte till en ridgren utan testar vad jag tror min pålle klarar.
Men jag skulle ändå vilja ha lite åsikter om dessa funderingar jag skrev om ovan! :)

Hola,
Vore jag du så skulle jag skrutta mycket i skog och mark. Där vill de flesta hästar trampa på bättre av sig själva.
Sedan skulle jag nog satsa på lite mera AR-inriktad ridning.

mvh Eva

Jag tror inte att någon speciell gren är bättre/sämre, dock skulle jag nog avstå från att hopopa mer än mkt små hinder. Sedan om du väljer klassiskt eller western så är ju fortfarande målet detsamma - god ridning. Man kan även kombinera lite av varje och inte kalla det något speciellt.
Väljer du western hade jag aktat mig från reiningen för den är ganska tuff.

Hej!
Har du låtit en duktig Equiterapeut kolla upp honom? Eftersom skadan är så gammal kanske den inte går att åtgärda, men sneda bäcken och sånt brukar gå att rätta till ganska bra. Du kan dessutom få hjälp med att utforma ett personligt träningsprogram så du kan träna upp exakt de muskelgrupper hästen är svag i. Bara ett tips...

Tack för tipsen!

Jag har inte provat en ET, men olika ostiopater och massörer. ET har jag funderat mkt på.Och blir nästa projekt.
Som jag skrev ovan så rider jag mkt i skogen. Det är där vi håller hus mest.
Hoppning är inget att tänka på! Har löshoppat honom 3ggr, det gick bra! men skulle inte göra det med ryttare på ryggen. Däremot skrittar vi mkt över hinder.

Men åter igen, finns det ngn som kan se vad för träning som är humanast för en sådanhäst som min??

ngn nämde AR, Det kanske stämmer men hur är det med grunderna i western. Jag tycker ofta att westernhästar ser mer avslappnade ut i dressyren än vad de klassiskt skolade hästarna gör! då undrar jag om det kan vara så att western dressyren är mer human för skelet och muskler?

Jag lägger AR som grund i mina och rider och tävlar western i övrigt;)

AR är väl den som är mest uppbyggd för att göra hästen stark och hållbar. Off topic kan ju oxå nämnas att hästar för några hundra år sen, och som troligen reds eft AR principen, ofta var i fullt arbete (reds bla i slag) trots att dom var över 30 år gamla!:) Hur många hästar är det idag..?:smirk:

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama