Sv: Någon som hyr städhjälp?
*Räcker upp handen*
Vi har en städfirma som städar hela huset en gång/månad. Från början var det en mindre, privat firma, men sedan köptes den upp av ISS så nu är det i deras regi. Innan de började kom de hit och vi gick igenom vad vi ville ha hjälp med och de beräknade tidsåtgången för detta. De sa då att de aldrig brukar städa oftare än var 14:e dag hemma hos folk - och eftersom vi bara är två vuxna så kom vi fram till att en gång i månaden vore lagom för oss. Kvällen innan de kommer plockar vi undan sådant som ligger framme och eftersom vi kan lägga allt krut på detta, vi ska ju inte ha tid och ork till själva städningen också, så blir det ju extra ordentligt gjort!
En kollega, som också har städfirma, har avtalat på ett ännu smartare sätt. Om vi säger att beräknad tidsåtgång för att veckostäda deras hus var 2 timmar så betalar de för 2,5 timme. På den "extra" halvtimmen gör städfirman varje gång något utöver vanlig veckostädning - som att torka lister, städa extra noga i något rum o s v. När de var bortresta en vecka då städdagen råkade infalla fick de kylskåpet rengjort inuti (då hade de ju inte så mycket matvaror där så det var enklare.)
Vi har städningen sista fredagen varje månad - så idag kom jag hem till nystädat hus!
Det blir verkligen FANTASTISKT fint! Två timmar när ett proffs städar kan inte jämföras med två egna städtimmar! Min favorit är nog att diskhoarna varje gång är rengjorda med svinto så att de ser nya ut!
Sitter som bäst och tar igen mig med te och "slösurfning" - det kan man ju vara värd när man städat hela huset!
Edit: Som med allt annat är det mycket viktigt VEM som städar! Vi hade en jätteduktig först, men när hon slutade var det några gånger som vi inte alls var nöjda utan fick ringa och klaga så att de kom och städade om. Det är väl nackdelen med att anlita ett stort företag - man kan råka ut för någon anställd som inte riktigt tar ansvar för sina arbetsuppgifter. Fast när vi klagat andra gången kom hon som var områdesansvarig och städade om och sedan dess har vi haft henne. Hon är fantastisk!