Någon som har uteboxar?

Siggelina

Trådstartare
Hej!

Jag håller på att leta lämplig betesmsrk att hyra - och jag har också tänkt ställa upp några mobila uteboxar där. Har tittat runt på lite olika modeller men tycker det är svårt att välja. Hoppas det finns någon här som kan och vill berätta om sina erfarenheter av uteboxar!

Alla modeller jag hittills sett har galler i boxdörren - blir det inte fruktansvärt dragigt/blåsigt när det är oväder ute?

Vad ser ni för fördelar/nackdelar med uteboxar? Har ni byggt själva eller köpt från leverantör? Vilken i så fall? Vad har ni betalat?

Tacksam för alla tips och synpunkter!

Sv: Någon som har uteboxar?

Hej!

jag har haft en häst uppstallad i utebox ( Skitbra);)

Hästen får möjlighet att stå och titta ut när det är bättre väder, frisk luft.

Jag tycker absolut att överdelen på dörren ska vara med galler och glas ( plast) så att man kan stänga till ordentligt beroende på vädret.

har ingen erfarenhet av nya uteboxa eftersom dessa va hemmabygge, men antar att skillnaden inte är stor.

Har bara positivt att säga om uteboxar:):banana:

Ps: hade min häst i uteboxen vintertid oxå, då den va något isolerad

Är det inte bättre att sätta upp ett vindskydd istället?
Borde bli billigare också!

http://www.pixbox.se/alb_show_id321714_page0.html

Ovan är en länk till bilder av våra uteboxar.

När vi flyttade in på gården för två år sedan fanns inget stall, så vi byggde två uteboxar i ett stolphus där det redan fanns tre väggar och tak: vi satte bara upp framkanten plus dörr.

Det var en tuff vinter, som började för exakt två år sedan idag. Snöstorm från öster (snön drev in i boxarna ibland) och under veckolånga perioder kunde det vara ner mot 20 minusgrader. Först i april var snön borta.

Men hästarna hade det jättebra i sina uteboxar, trots snö och kyla. De nätter det snöade fick de extra täcken på sig, annars hade de bara pyjamas (ulltäcke) när de stod inne.

Under sommaren murade vi upp framkanten, eftersom vi tyckte att det kunde vara lite "tätare".

Förra vinterna var det betydligt mildare, och i mitten av februari flyttade hästarna in i det nya stallet, tillsammans med unghästen som bott hos grannen sedan vi fått henne i november. Visst är det skönt med det nya stallet, men bara det kommer en häst till så kommer de två "gamla" att få flytta ut i sina uteboxar igen.

Immer

Finns uteboxar där jag har min häst. De är med galler och plexiglas för dörrarna så att det går att stänga dom ordentligt och ett tak som går ut en bit över dörrarna. Mellan boxarna är det fönster med bara galler. De är jättebra förutom att det blir kondens när man håller det stängt. Har sett en variant där taket var lyft en bit så att det blev ventilerat vid taket. Men om man bara tänker på att sätta in ordentligt ventilation på något sätt så är uteboxar kanon!

Hej och tack för alla svar!

Jag bestämde mig för uteboxar framför enbart vindskydd då jag tänkt hyra ut några av boxarna - tror det blir lugnast om alla har sitt eget lilla utrymme. Men annars hade vindskydd varit en bra idé!

Immer - jättefint stall och ridbana du/ni har!;) Uteboxarna såg väldigt mysiga ut och det var ju smart att använda en del av en befintlig byggnad. Men jag förstår att det kanske var lite tufft under den "vintriga" vintern!

Jag har varit i kontakt med en leverantör nu och fått veta att det finns plexiglas att komplementera med - och det behövs nog vintertid. Det där med kondens har jag också funderat på - och fläktar. Har man öppet uppe i "nocken" borde kondensen inte vara ett problem men då kanske man får problem med drag istället? Överväger att bygga själv ändå eftersom de färdiga är rätt dyra tycker jag...

tack för alla tips och åsikter så här långt!

Det kunder varit jag som skrev den här tråden med EXAKT samma fråga och innehåll..creepy :eek: :D

Jag funderar på självbygge jag med pga kostnader och att man får som man vill. Vi får nästan hålla kontakten ju så vi kan utbyta smarta idéer och svordomar över eländiga plankor och gjutna plattor ;)

Just ja, ska du gjuta platta ? Jag funderar på grusgrund och sen spån och därefter halm som en bädd. Sen gjuta ett 'hus' eller förråd där jag kan ha spolspilta/värmelampor/sadelkammare/foder/strö/hö och stänga om mig!

Det kunder varit jag som skrev den här tråden med EXAKT samma fråga och innehåll..creepy :eek: :D

Jag funderar på självbygge jag med pga kostnader och att man får som man vill. Vi får nästan hålla kontakten ju så vi kan utbyta smarta idéer och svordomar över eländiga plankor och gjutna plattor ;)

Just ja, ska du gjuta platta ? Jag funderar på grusgrund och sen spån och därefter halm som en bädd. Sen gjuta ett 'hus' eller förråd där jag kan ha spolspilta/värmelampor/sadelkammare/foder/strö/hö och stänga om mig!

Kul att det finns fler där ute med funderingar på hemsnickrat!:bump:
Jag söker lämplig mark nu så det är inte klart vart det blir än. I första hand vill jag arrendera marken och då blir det ju månne klurigt med det där med gjutna plattor o.s.v. för stallet bör ju kunna tas bort rätt enkelt och marken återlämnas i samma skick som innan. Sedan kom jag på i går kväll - ja mitt i natten faktiskt när jag egentligen borde sova! - att man måste väl förstås ha massa tillstånd från alla håll och kanter också för att få sätta upp boxar, hålla hästar o.s.v.!:confused: Så jodå - det lär nog bli en och annan liten svordom på vägen - det är mycket att tänka på. :crazy: Jag vill gärna höra mer om hur det går för dig! Lycka till!

Hej!

Jag håller på att leta lämplig betesmsrk att hyra - och jag har också tänkt ställa upp några mobila uteboxar där. Har tittat runt på lite olika modeller men tycker det är svårt att välja. Hoppas det finns någon här som kan och vill berätta om sina erfarenheter av uteboxar!

Alla modeller jag hittills sett har galler i boxdörren - blir det inte fruktansvärt dragigt/blåsigt när det är oväder ute?

Vad ser ni för fördelar/nackdelar med uteboxar? Har ni byggt själva eller köpt från leverantör? Vilken i så fall? Vad har ni betalat?

Tacksam för alla tips och synpunkter!

Jag står i utebox med min häst. Vi har galler med plastskivor innanför (fast det är inte helt lufttätt förstås, utan bara vindskyddande) vilket fungerar jättebra! Vi har den typen av skjutdörr där man kan öppna upp ett "fönster" i dörren och hästen kan titta ut under de dagar/månader då det inte är snöoväder :) Min häst trivs ypperligt i sin box.

http://www.pixbox.se/alb666375
Här är vårat som vi byggt själva, vi ringde runt till varenda utebox försäljare de var lång vänte tid och jäkligt dyrt så vi byggde själva och fick de som VI ville ha det. och vi är nöjda och hästarna trivs och räkninngen blev inte så hög. alla glada och nöjda. de är inte hundra färdigt ännu de är en del småfix här och där men nu kan hästarna bo där.

Jag lutar nu också mot att bygga boxarna själv - tror det blir mest ekonomiskt och minst strul då.

Era boxar ser ju fina och mysiga ut. Kommer ni att ha sådär "öppet" året runt och fungerar det bra? Hästar är ju förstås tåligare än man tror men jag oroar mig lite för draget som kan bli och tänker mig att man behöver stänga till så mycket det går utan att det blir kondens och så då... Blåser det inte in massa snö och regn utifrån hos er?

Eventuellt kommer jag att ha spån som jag föreställer mig kommer virvla ut ur boxarna vid blåsigt väder om det blir för "öppet".

hade två pållar hemma hos mina föräldrar i ett år i uteboxar.
fördelen som jag såg det var att hästarna trivdes jättebra! de gillade verkligen att kunna stå och titta ut på allt som hände.
nackdelen som jag såg det var främst på vintern med hovslagaren....
även om jag tyckte att det var ok att pyssla med pållarna i kylan så var inte hovis lika imponerad :angel:
det kan man ju naturligtvis säkert lösa på olika sätt men för mig var det lite svårt just vid det tillfället.
lycka till iaf

Jag har ju ett vanligt stal oxå. Så hovslagaren behöver inte frysa och han ser bra.
Vi ska bygga ner mer i fram så de blir lite mer lä men de blåser inte in i boxarna då de är en gån framför på 120cm. Sen har vi sagt att vi kan sätta upp ett vindnät om vi känner för det. De är ju en del fix fortfarande. Hästarna trivs som fisken i vattnet.

hade två pållar hemma hos mina föräldrar i ett år i uteboxar.
fördelen som jag såg det var att hästarna trivdes jättebra! de gillade verkligen att kunna stå och titta ut på allt som hände.
nackdelen som jag såg det var främst på vintern med hovslagaren....
även om jag tyckte att det var ok att pyssla med pållarna i kylan så var inte hovis lika imponerad :angel:
det kan man ju naturligtvis säkert lösa på olika sätt men för mig var det lite svårt just vid det tillfället.
lycka till iaf
Ha ni ett garage så kan ni ju stå i de, bilen klarar sig ju en stund.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hemmet Vi i stallet satt och diskuterade det här efter branden som var på Gotland där en lada med kor brann ner. Och eftersom vi själva inte...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat