Någon som har prövat?

Havanna11

Trådstartare
Finns det någon som har prövat hjorthornstran (?) som flugmedel? Vet att det fanns förut, men säljs inte längre i Sverige. Finns fortfarande i Danmark. Ska enligt vissa vara det enda som hjälper mot broms och flugor, men är det i klass med DDT kanske det inte är så nyttigt.

Sv: Någon som har prövat?

jag har använt hjorthornsolja - det hjälper mot viss broms men inte alla sorter

*KL*

Även jag har provat hjorthornsolja. Det hjälpte inte alls mot nånting, speciellt inte mot broms. Tyvärr.

Jag har använt det på bla avatarhästen :o och då lärde jag mig att inte använda det på gula o skimmlar om man inte gillar randiga :eek: :D hästar.
Funkade inte mot broms men flugor, luktade skunk.

Bremsen Frei är det bästa. Hade på Pållan i dag innan vi red ut o bromsarna höll sig på avstånd

är det detsamma som hjorthornsolja tro? iså fall funkar det säkert mot insekter, men det är klibbigt som värsta klistret och färgen sätter sig på kläder osv och går knappt att få bort. (Vi hade hjorthornsolja till krubbitare på ridskolan för länge sedan. Minns lukten och klibbet än)

Jag använder det. Blanadar ut med vatten. Tycker att det är det enda som fungerar.

Har testat Bremsen Frei nu eftersom en annan i stallet hade det medlet. Det fungerar inte något vidare på min häst. Det enda som funkat hittills är en naturprodukt med Neem-olja, men den gav min häst nässelutslag så den vill jag inte använda längre.
Någon som har fler tips?

Jag använder både hjorthornsolja och Effol, funkar bäst av allt jag har provat, men ändå inte bra.

Oljan funkar mest mot vanliga flugor, kanske knott.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 524
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 248
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka