Sv: Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!
När jag lastar min tvååringshingst så ser jag alltid till att det bara är jag och han + min mamma som står brevid rampen på vänstersidan där han ska gå in, lite som en "barriär" för att ge stöd. Sedan har jag en hink med pellets eller något annat gott som han har fått smaka lite på i stallet innan vi går ut, så att han har koll på vad det bjuds på. Viktigt så fort man kommit ut är att INTE låta honom smaka från det goda förrän han har gått HELA vägen in i transporten och INTE backat ut igen. Annars blir belöningen felriktad till att han belönas för att inte gå på alt. backa.
Jag går bestämt rakt fram mot transporten, ofta vill han då "banka" lite på rampen, vilket är helt okej då den låter lite läskigt när man står på den. Så fort han ger minsta antydan till att backa håller jag kvar honom för att häva backandet. Detta fungerar oftast och kommer vi genom denna manöver "fel" i kurs så VÄNDER jag honom, INTE backar, går runt och kommer mot transporten på nytt. Genom att INTE låta hästen backa ut direkt ger man honom en stund att tänka efter om det ändå är okej att stå kvar, så fort han slappnar av igen får han massor av beröm och jag lättar på trycket från grimman/grimskaftet.
Oftas går han in på ungefär tredje gången och mina tips är att INTE bestraffa, INTE använda linor, INTE blir förbannad och viktigast av allt, AVDRAMATISERA lastningen!
När han står helt inne får han äta ur hinken med mat, massa klappar och vi stressar inte med att varken sätta upp bommen eller bakluckan. Jag vill att han står tryggt och avslappnat innan vi stänger. Om en häst vill kasta sig bakåt så gör den det oftast med det samma och då har han fortfarande fritt bakom sig. Jag känner mig därmed tryggare när jag stänger och kör för jag vet att han inte är uppstressad och kanske börjar klättra.
Avalon är lastad ett 10-tal gånger på grund av otur med skador under sina första levnadsår. Tur i oturen har det gett mig en väldigt lättlastad tvååring som efter att han fått spana in läskigheterna och funderat lite över dem traskar in i transporten utan problem. Här kommer vi in på de små pauserna som min NH-utbildare på 2dagarskursen tog upp som så viktiga:
Låt hästen stanna upp ibland, i alla övningar, inte bara lastning. Låt den fundera en stund på vad den precis varit med om. Det får inte plats så fasligt mycket i en liten hästhjärna så eftertanke och bearbetning behövs ibland. Tex när din häst inte vill gå förbi något, som mitt sto som alltid tvärvänder och ska springa åt motsatt håll. Om hon får stå och överväga en stund, utan att man lägger press på henne så kommer hon sig alltid efter ett tag. TÅLAMOD!
Oj, vilket jätteinlägg det blev...