Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!

Sv: Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!

Min medryttarhäst är ganska svårlastad.
Det finns massa med tips och jag vet fnågra stycken.
Det ena är ju att man aldrig ska gå framför hästen in i transporten utan man ska gå MED hästen, inte hålla på att dra m.m.
Va ganska många när ni ska lasta, ta en longerlina och sätt fast någon stanns på ena sidan av transporten och "dra" in hästen.. eller använd bara linan som ett "stopp" på sidorna.
Annars kan man ju locka med lite havre ! :)

Mutor, beröm, linor, sällskapshäst, träna, träna, träna..
Är mina erfarenheter iaf. Lycka till!

När jag lastar min tvååringshingst så ser jag alltid till att det bara är jag och han + min mamma som står brevid rampen på vänstersidan där han ska gå in, lite som en "barriär" för att ge stöd. Sedan har jag en hink med pellets eller något annat gott som han har fått smaka lite på i stallet innan vi går ut, så att han har koll på vad det bjuds på. Viktigt så fort man kommit ut är att INTE låta honom smaka från det goda förrän han har gått HELA vägen in i transporten och INTE backat ut igen. Annars blir belöningen felriktad till att han belönas för att inte gå på alt. backa.

Jag går bestämt rakt fram mot transporten, ofta vill han då "banka" lite på rampen, vilket är helt okej då den låter lite läskigt när man står på den. Så fort han ger minsta antydan till att backa håller jag kvar honom för att häva backandet. Detta fungerar oftast och kommer vi genom denna manöver "fel" i kurs så VÄNDER jag honom, INTE backar, går runt och kommer mot transporten på nytt. Genom att INTE låta hästen backa ut direkt ger man honom en stund att tänka efter om det ändå är okej att stå kvar, så fort han slappnar av igen får han massor av beröm och jag lättar på trycket från grimman/grimskaftet.

Oftas går han in på ungefär tredje gången och mina tips är att INTE bestraffa, INTE använda linor, INTE blir förbannad och viktigast av allt, AVDRAMATISERA lastningen!

När han står helt inne får han äta ur hinken med mat, massa klappar och vi stressar inte med att varken sätta upp bommen eller bakluckan. Jag vill att han står tryggt och avslappnat innan vi stänger. Om en häst vill kasta sig bakåt så gör den det oftast med det samma och då har han fortfarande fritt bakom sig. Jag känner mig därmed tryggare när jag stänger och kör för jag vet att han inte är uppstressad och kanske börjar klättra.

Avalon är lastad ett 10-tal gånger på grund av otur med skador under sina första levnadsår. Tur i oturen har det gett mig en väldigt lättlastad tvååring som efter att han fått spana in läskigheterna och funderat lite över dem traskar in i transporten utan problem. Här kommer vi in på de små pauserna som min NH-utbildare på 2dagarskursen tog upp som så viktiga:

Låt hästen stanna upp ibland, i alla övningar, inte bara lastning. Låt den fundera en stund på vad den precis varit med om. Det får inte plats så fasligt mycket i en liten hästhjärna så eftertanke och bearbetning behövs ibland. Tex när din häst inte vill gå förbi något, som mitt sto som alltid tvärvänder och ska springa åt motsatt håll. Om hon får stå och överväga en stund, utan att man lägger press på henne så kommer hon sig alltid efter ett tag. TÅLAMOD! :idea:

Oj, vilket jätteinlägg det blev...

Min kompis har en svårlastad häst & vi brukar locka in henne med godis i första hand men jag tycker allafall du ska träna att lasta hästen ofta & locka in hästen med godis & mycket beröm när hästen backar så håll hårt & stadigt i grimskaftet/tyglarna & när den går fram så l så ger du hästen lite godis och mycket beröm och lättar på grimskaftet/tyglarna, det kan ta lång tid men det brukar funka tillslut & jag tycker du inte ska använda lina då hästen brukar bli nervigare av den men om du absolut inte får in hästen så kan du allafall vara med lite med lina också
Lycka till!!!

jag har en jätte svårlastat häst, de går men är mer el mindre farligt. så nu har jag faktiskt gett upp o ska ta upp rikigt hjälp. de kostadeigen bara ca 300 o de tycker ja verkligen det kan vara värt:P återkommer när han varit uppe

Jag skulle inte täcka över ögonen på hästen om jag inte var desperat! Hästen följer en med förbundna ögon för att den litar på en. Om jag vore blind så skulle jag inte följa efter någon som jag inte litade på. Om personen ledde mig in i en stolpe så skulle jag inte lita på den nästa gång den ska leda mig.

Om man vet att man ska åka någonstans med en svårlastad/transporträdd häst så lägg ner tid på last-träning innan istället för att ta allt direkt ni ska åka.

Är absolut ingen expert, men jag kan ju iallafall säga vad jag har gjort. Min häst är "rädd" för att åka transport, darrar och svettas. Han åker alltid med en lugn kompis.

Att lasta med linor går inte på min häst - han får panik och slänger sig bakåt.

TID är mitt råd.

Vi har övat och övat och övat.

Vi kör mutmetoden med en hink havre, vänliga ord och massor av tålamod och beröm.

Sisst vi körde gick han rakt in! Fortfarande nervig och svettig när vi kom fram, men han gör det!

Min är likadan, troligtvis för att hon åkt väldigt sällan de senaste åren, och då i en liten mörk transport. Däremot blir hon inte alls stressad av linor (vill helst inte använda dem så jag börjar alltid utan). Funkar bra att lägga ett tryck på rumpan med linan och släppa efter så fort hon tänker framåt, hon är rätt så punktlig med att gå in efter 30 min :D

Nu sist vi åkte fick vi låna en större, nyare transport. Boggie och ljus och rymlig. Vi åkte ca 13 mil men hon var inte alls lika stressad som hon varit tidigare (och kortare) resor. Svettig va hon men inte alls stirrig och svetten berodde nog till stor del på värmen oxå :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
104
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama