Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!

Sv: Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!

Har du tillgång till någon annan transport att träna hästen med?

Om du kollat på Monty Roberts uppvisningar i hur han lastar så ser du att han verkligen ser till att göra det så lätt som möjligt för hästen att lyckas med så liten risk som möjligt för att det skall hända en olycka.

Ett stort men ganska lågt släp, och inhängnader så att hästen inte kan springa brevid.

Jag använder helst mitt fautras "step up" släp med dörrar som öppnas åt sidorna, hästen är aldrig mer än 20 cm från marken.

Först när hästen är trygg med att gå in och stå still i det släpet så lastar jag på släp med ramp.

Hur långt från stockholm står ni?

Senast ändrad av en moderator:

Hej någon som har några bra tips till min svår lastade:crazy: häst
man kan ha lampor i transporten så den inte ser det som "ett mörkt hål" och så kan man ha en annan häst den är van med i transporten (om den går för två) så den ser att det inte är farligt, lr ha en dag att träna den på, man tar nåt av dessa alternativ och kör på stallbacken lite och så kör man lite längre när den vant sig och ger den mycke beröm. Vissa hästar är rädda för typ ljudet när de sätter hovarna på den där breden upp till transporten :)

Stallet ligger i Brottby. Det finns ett vanligt släp på gården, vet ej om man får låna det. Typ boogie eller nått.

Rekommenderar dig att använda halsrem. (vid vinschning och/eller uppbindning) Den går inte sönder lika lätt som en grimma.

långt jag bor i gästrikland i torsåker ligger innanför gävle

Tänkte låna den här tråden lite istället för att starta en ny.
Har ett sto som är väldigt jobbigt att lasta. Hon var ganska ok att lasta när jag fick henne för 4 år sedan,men blivit värre. Vi har provat det mesta, linor, kvastar, spö, vinscha, täck över ögonen etc. Men hon är istadig, hänger i linorna och ramlar hellre ihop på rampen av utmattning än att gå in. För att efter 1½h bara knata in i transporten.

Hon har kanske tagit kommandot lite för mycket. Hur lydig är hon i andra sammanhang? Vid visning för hand, till exempel? Min är lite som din dam, ger sig bara när hon blir överbemannad och fattar att det här kommer inte att lyckas. Jag tror bara att du måste öva, öva, öva så hon märker att det inte tjänar något till att vara istadig. Led in och ut, ge godis när hon gör rätt, beröm mycket. Träna en gång i veckan så att det inte blir någon stor grej varje gång ni ska åka och hon ska verkligen lyssna på dig, alltid!
Hoppas det går bättre snart!

Du måste antagligen lastträna din häst, och det ganska mycket och ganska länge beroende på hur envis häst du har. Det viktigaste för ett lyckat resultat när du lasttränar är att hästen själv accepterar transporten och själv väljer att gå in. En häst som själv bestämmer sig för att lära sig någonting lär sig mycket bättre.
såhär gjorde jag med min häst, vi tränade i nästan ett år innan hon var stensäker på att lastas och transporteras.
Jag bytte till ett långt rep och hade repgrimma på hästen, från början handlade träningen bara om att få henne att gå fram förbi massa olika läskiga ställen. Vi "skickade" henne på små uppdrag, sen blev uppdraget att gå mot transporten all fokus på transporten belönades med röst och klapp när jag ville få henne att ta ett steg till svingade jag repet mot (inte på) hennes bakdel(det är där motorn sitter ;).
När hon fick spel och sprang omkring så fick hon väll göra det då, runt runt runt fick hon springa om hon ville, men det ville hon inte göra så länge.
När hon ställde sig på bakbenen drog jag ner henne igen, annars gick det väldigt lugnt till och som sagt varje steg mot transporten belönades.
Jag tog hjälp av en duktig tjej som har lasttränat många hästar, så har du problem med lastningen så tycker jag verkligen inte att du ska vara rädd för att ta hjälp, det är inget nederlag att få hjälp av någon med mer erfarenhet än sig själv.
lycka till.

Stallet ligger i Brottby. Det finns ett vanligt släp på gården, vet ej om man får låna det. Typ boogie eller nått.

Jag skulle kunna hälsa på och se hur hon reagerar på t.ex. "monty roberts dually grimma" eller clicker. Men jag vill inte hantera någon annans häst i en situation där den kan ramla ner från en hög lastbil och skada sig...så kolla om du får låna det "vanliga" släpet för lastträning isåfall.

Jag skulle kunna hälsa på och se hur hon reagerar på t.ex. "monty roberts dually grimma" eller clicker. Men jag vill inte hantera någon annans häst i en situation där den kan ramla ner från en hög lastbil och skada sig...så kolla om du får låna det "vanliga" släpet för lastträning isåfall.

Jag kan kolla det och skicka dig ett pm. Hon är väldigt envis och har mycket egna åsikter. Men är lydig annars.
En annan sak. Jag ger aldrig mina hästar godis från handen. Jag kan inte ha hästar som naffsar efter händer eftersom det är mycket barn som klappar dem.

Om du inte vill att jag använder clicker/godis så gör jag inte det.

Annars är godis inga problem så länge ledarskapet fungerar 100%, vilket jag förstår inte är fallet om hästen hanteras mycket av andra än dig själv.

När man clickertränar så är det en (kort) period i början som hästen försöker "buffa" efter godis, men eftersom träningsmetoden går ut på att hästen skall få pröva sig fram och bli belönad endast när den "är på rätt väg" så går det över snabbt då tiggeri aldrig leder till någon belöning.

Det som kan tilläggas om detta sto är, att hon är ett sånt sto som man måste skicka in en ansökan 2 veckor innan med dubbla kopior.

Hon blir sällan rädd för något, utan blir istadig eller backar hejdlöst bakåt om det är nått hon inte gillar. Exempelvis vattenpölar.
Jag har tagit kontakt med uppfödaren och frågat lite om hingsten hon är efter. Och han nämner just att dem kastar sig bakåt. Och hon kan få ryck och kasta sig bakåt när hon står uppbunden. Men det är mycket, mycket sällan.

Alltså avkommorna till hingsten, menade jag.

Du måste antagligen lastträna din häst, och det ganska mycket och ganska länge beroende på hur envis häst du har. Det viktigaste för ett lyckat resultat när du lasttränar är att hästen själv accepterar transporten och själv väljer att gå in. En häst som själv bestämmer sig för att lära sig någonting lär sig mycket bättre.
såhär gjorde jag med min häst, vi tränade i nästan ett år innan hon var stensäker på att lastas och transporteras.
Jag bytte till ett långt rep och hade repgrimma på hästen, från början handlade träningen bara om att få henne att gå fram förbi massa olika läskiga ställen. Vi "skickade" henne på små uppdrag, sen blev uppdraget att gå mot transporten all fokus på transporten belönades med röst och klapp när jag ville få henne att ta ett steg till svingade jag repet mot (inte på) hennes bakdel(det är där motorn sitter ;).
När hon fick spel och sprang omkring så fick hon väll göra det då, runt runt runt fick hon springa om hon ville, men det ville hon inte göra så länge.
När hon ställde sig på bakbenen drog jag ner henne igen, annars gick det väldigt lugnt till och som sagt varje steg mot transporten belönades.
Jag tog hjälp av en duktig tjej som har lasttränat många hästar, så har du problem med lastningen så tycker jag verkligen inte att du ska vara rädd för att ta hjälp, det är inget nederlag att få hjälp av någon med mer erfarenhet än sig själv.
lycka till.

Bra förslag tycker jag! har ett svårlastat sto (när jag inte lasttränar ordentligt utan slarvar...). Också en som man behöver lämna in ansökan med dubbla kopior till..... och nu traskar hon på utan att tveka efter att ha tvärvägrat ett tag. Använder eoner av tålamod, jobbar själv i lugn och ro, positivt, inte stressa upp sig...Träning, träning, träning. Och att inte göra en så stor grej av det. Hur stressat blir man av att ta in en häst i en box egentligen? Borde ju vara lika lätt att lasta i en trailer. Fölisar tränas, trä'nas och tränas på att stå i box, det är samma sak med ett släp. Träning ger färdighet. Lycka till!

*kl*
vår madam är sån att hon knatar på direkt. Om man inte är med då, så backar hon ut med världens fart och sen kan man hålla på jättelänge. Till slut behagar damen gå på och står hur lugnt som helst. Lite bankande i väggen om man står still för länge, men annars inga problem.
Innan vi fattade att det är "nu, med en gång-annars glöm det" som gällde...
Nu gäller det att alla är föreberedda när hon kommer. Tar man ut henne ur stallet/hagen så ska allt vara klart. Pang på transporten och stänga luckan.
Jag tror att det är hon som lasttränar oss :rofl:. Hon är annars en väldig väluppfostrad häst, och det dryga år vi haft henne har hon lärt OSS massor om hästhantering och ridning.

Hej någon som har några bra tips till min svår lastade:crazy: häst

Jag har också haft problem med att lasta min häst. Hon har sprungit ut och in, fram och tillbaka och faktiskt haft för mycket egen kontroll. Detta beroende på en massa olika orsaker. Och hon har sprungit ut när man tar bort bommen. Utan min kontroll.

Nu går hon in, och jag står kvar utanför! Alltså, jag skickar in henne. Detta underlättar enormt om man ska ut och åka själv. Allt grundar sig på NH-träning, att man skickar iväg hästen. Detta på två träningstillfällen varav den första mest handlade om att ta ur hennes dominans från bogen. Man måste ju först ha en bra grundträning så man kontrollerar hästens alla ben osv.

Tror att för hästen är det allra bäst att det inte är nån som trängs med henne där framme. Och det där dumma med att man ska gå under frambommen samtidigt som framhovarna går från läm till golv och bakhovar från marken till läm. Inte konstigt att allt blir konstigt! :idea:

precis,
detta var något som jag blev grymt imponerad av när jag fick hjälp, att hon aldrig en sekund blev arg eller ändrade attityd, trots att hästen stått och bråkat i flera timmar.
det viktigaste med dessa specilla ston tycker jag är att man aldrig försöker lura dom att göra någonting, det är dom alldeles för smarta för!

Hej
Jag har en ponny som hatade att gå upp i transporten ensam och vägrade att ens sätta foten på baklämmen, då den "skramlade" lite hoppade han bakåt direkt. Var dom två gick han in självmant.
Ett tips som fungerat bra för mig och min envisa ponny är att ställa transporten med baklämmen vinkelrätt mot en vägg, (OBS! UTAN FÖNSTER !) dvs så nära att kanten på baklämmen är precis kant i kant med väggen och man kan bara komma upp i transporten från sidorna på lämmen. Sedan gick vi fram och tillbaka över lämmen med väggen på ena sidan och transporten på andra tills jag hade en ponny som klev upp och ned på lämmen som om det var det enda han hade gjort i sitt liv.
Helt plötsligt vände jag så IN i transporten och med en människa (hjälp behövs och rekommenderas) på var sida om lämmen så kunde han bara gå fram eller tillbaka och bak var det en vägg ...och ja ni fattar. Detta är ett mycket bra sätt att träna på då man efterhand flyttar transporten längre och längre från väggen tills man är på öppen mark. Kan ju bli svårt om man inte har en byggnad till hjälp om man är borta, men som lastträning är det suveränt. Har lastat tre olika hästar på det här viset och alla har gått in inom 15 minuter. Lycka till

Rekommenderar dig att använda halsrem. (vid vinschning och/eller uppbindning) Den går inte sönder lika lätt som en grimma.

men snälla... hur tänker du?
man offrar väll tio grimmor i stället för hästens nacke!(tvång/våld löser aldrig några problem)

mitt råd e att ta dig tid att verkligen last-träna i lugn o ro utan något tvång låt hästen få tänka o tappa inte tålamodet prata o beröm det kan ta ett par timmar det kan också ta flera dagar men sen har du en häst som litar på dig o du kan lasta o åka utan problem,att försöka med linor o andra hjälper löser inte problemet utan du får samma jobb nästa gång du ska lasta.

nu har jag lyckats fått iväg juni. det var mitt fel att hon inte ville gå in man jag fick tillbaka självförtroendet och ni ska ha tack allihopa kom gärna in och hälsa på hos min juni och min hemsida www.nogg.se/juni

men snälla... hur tänker du?
man offrar väll tio grimmor i stället för hästens nacke!(tvång/våld löser aldrig några problem)

mitt råd e att ta dig tid att verkligen last-träna i lugn o ro utan något tvång låt hästen få tänka o tappa inte tålamodet prata o beröm det kan ta ett par timmar det kan också ta flera dagar men sen har du en häst som litar på dig o du kan lasta o åka utan problem,att försöka med linor o andra hjälper löser inte problemet utan du får samma jobb nästa gång du ska lasta.

Håller med dig. Plus att det är olagligt att dra in hästen i huvudet.
Tycket TS har fått många bra tips i övrigt så jag har inte så mycket att tillägga :D

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
104
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama