Någon som har litet barn med synfel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Girasol

Trådstartare
Var hos ortoptisten idag med dottern 15 månader gammal.

Detta på remiss från bvc och barnläkaren vid ettårskollen. I somras hade vi kommenterat att hon skelade lite grann. I december på ettårskollen så frågade läkaren hur vi tyckte det var och vi tycker det blivit mindre. Hon skelade väldigt lite i somras. Men eftersom maken är opererad för skelning två gånger och hennes farfar skelar något enormt samt att min lillebror är opererad för samma sak tre gånger så ville läkaren att det skulle kollas upp, precis som vi gjort med de tre storebröderna.

Så i förmiddags var vi då där. Förtsa kollen gav en lite hint om skelning. Så det blev ögondroppar och grundligare koll...

Hon har latent skelning vilket innebär att hon troligtvis mest skelar vid trötthet etc. Men sen :eek: upptäcktes att hon är sk. översynt och har 3.0!!!!!! Först sa optorptisten att ojdå, ja hon är lite översynt. Jaha, hur mycket? mjaaaa, jag kallar er om 6 månader igen... Så jag fick trycka på litet innan hon sa som det var.
Så är det inte bättre då så blir det nog glasögon.

:crazy: Vi har inte märkt att hon ser dåligt. Däremot snubblar hon lite ibland. men eftersom jag har EDS och det kan ge vinglighet (svårhet att stabilisera kroppen, då man är mjuk som gummitarzan typ..) så har vi gissat på att det kanske spelar in att hon lätt tappar balansen om hon ska kliva över något. Herrejisses hon är ju så liten än, så jag ser ju det som naturligt. Dessutom började hon ju först gå i januari...

Har vi tur kan synfelet "växa" bort litegrann iallafall. Men hur har det varit för era barn?


Gira :banana:
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

Hej, nu har jag inte barn själv, men jag hade (har) väldigt stort och komplicerat brytningfel samt är väldigt närsynt. Detta upptäcktes när jag var cirka 3 år, eftersom jag verkade lite "efter" som det så vackert sades till min oroliga mor. Jag såg inte fåglar och hundar, var inte intresserad av bilderböcker eller att rita, däremot älskade jag högläsning.

Jag fick glasögom omgående, och det är mitt första minne; plötsligt kunde jag se att träden har löv, att grus består av korn och inte bara brunt sudd, att det finns nyanser av färger, att tapeter har mönster :D En regelrätt hallelujah-upplevelse :eek: :D
Det var så fantastiskt att jag aldrig deppade för glasögonen, och mina kompisar ville mest bara prova dem, jag blev aldrig retad.

Synfelet rättade till sig en hel del under lekis/lågstadiet, men nu på gama dar (är 24...) har brytningen blivit sämre igen och enligt ögonläkaren är detta normalt, tyvärr :(
Glasögonen i sig själv är inte störande, men de ska specialslipas, kostar skjortan, och jag får aldrig ta del av optikernas specialerbjudanden, de gäller bara normallinser. :mad:

*svammel*
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

Jag var själv en liten parvel när man insåg att jag var översynt. Hade en tendens till skelning men syntes bara när jag var trött eller dagdrömde vilket avslöjar mig fortfarande lite idag. Jag fick glasögon tidigt och synen har ju inte blivit sämre i alla fall. Sen har jag ju varit en slarver till att använda dom ibland men nu så är de dagligen på...
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

JAG är översynt, ganska ordentligt.
Det som ofta blir problem då är avståndsbedömning och t.ex att gå i trappor. Man ser inte dåligt på det sätt som en närsynt gör.
Men det hänger nog ihop med synen att hon tappar balansen om hon ska kliva över något, det är nog inte omöjligt.
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

En av våra tjejer skelade också lite grann. Vi påpekade det på bvc, men det var så ytterst lite att till en början avr det inget som kollades upp. Dock fick vi en remiss till ögon på 3 års kontrollen (mycket eftersom storasyster hade glasögon).
Vi synundersökning visade det sig att hon var i stort sett blind på ena ögat! Det blev lapp för ögat (tejpat på huden) till en början, längre fram räckte det mad en suddig lapp på glasögat. Idag anväder hon inte glasögon alls, men skulle nog behöva egentligen, men du vet tonåringar......
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

Oj, ja ibland är det lite si och så med bvc. men nästan blind?

För att inte tala om hur det sedan är med tonåringar.

:angel: Minns när jag gick på lågstadiet och fick brillor för väldigt lätt översynthet. Jag hade dom på mig mellan huset och skolbilen, sen ner i väskan och på med dom igen då jag klev ur bilen på em och hade dom enbart hemma pga tvång. Och min syn blev perfekt efter det :D
Fulaste brillor jag någonsin sett...... :eek:


Gira :banana:


en god vän sa innan idag att man numera kan operera även sådana här synfel??? Inget jag hört talas om.... Men visst vore det av intresse om det visar sig vara gravt och bekymmersamt längre fram.
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

:angel: Minns när jag gick på lågstadiet och fick brillor för väldigt lätt översynthet. Jag hade dom på mig mellan huset och skolbilen, sen ner i väskan och på med dom igen då jag klev ur bilen på em och hade dom enbart hemma pga tvång. Och min syn blev perfekt efter det :D
Fulaste brillor jag någonsin sett...... :eek:

Jag känner igen det där :angel:
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

Min lillasyster (12år yngre än mej) har haft glasögon sen hon var 3år ungefär. Både jag och mamma såg att syrran skelade lite redan som bäbis, och när hon började rita o titta i böcker etc så satt hon med näsan i boken.
Hon såg väldigt dåligt på ett öga, så det blev glasögon o lapp för det bra ögat. så att hon skulle börja använda det dåliga ögat. Det visade sej nämligen att på nära håll använde hon inte det dåliga ögat alls.
I början var det en pärs, hon gick in i väggar, o snubblade osv, tills hon vande sej med att använda det dåliga ögat.

Nu är systeryster 12 år och hon har visserligen glasögon fortfarande, men hon skelar inte alls, och har nästan lika bra syn på bägge ögonen nu.
Lapp för ögat hade hon i ca ett år om jag inte minns helt fel. (rättare sagt, hon hade lappen på glasögat istället för direkt på huden. Hon är en envis tjej! :p
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

Ja, världen går ju inte under....

Tack för era svar! :bow: Nu får vi helt enkelt se tiden an och förhoppningsvis rättar det till sig med åldern och korrigering med glasögon. Inte är glasen så tjocka nuförtiden heller!

kramar till er alla / Gira :banana:
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

Tror säkert det kommer gå jättebra för din dotter!

Har en son som föddes helt blind.

Microoftalmi på höger öga och utbredd colombom på vänster.
Han har sedan ett års ålder en sk. skalprotes på hö öga.

När han var 6 månader förstod jag att han inte var helt blind för han sträckte sig efter sin kaninmobil ovanför sängen.
Hade den som speldosa för honom och den var absolut inte syn-vänlig med sina milda pastellfärger i ljusblått och beige.

Busis sövdes ner (han har andra skador med) och efteråt kommer ett expert-team in..
Dom är alldeles hänförda.

Det visade sig nämligen att busis hade två synnerver!:idea:

Jag förstod inte det otroliga i det här men fick förklarat för mig att det är precis lika osannolikt att födas med två synnerver som det är att födas med två hjärtan!

Busis är numera "känd" inom vetenskapen som ett mirakel.
Expert-teamet hade endast läst om ett enda fall innan.

Busis extra synnerv gör att han inte är blind.

Han har gått från 0.01 till 0.3 i synskärpa!

Tyvärr är hans synskada sådan att glasögon inte kan hjälpa honom.

Busis är precis som många andra synskadade barn sen motoriskt (han föddes i v.29 så det spelar väl in med) och har ett annorlunda kroppsspråk och väldigt dålig balans.

Han går på vanligt dagis och tar igen allting han har missat innan.
I julas for han fram så i trätrappan till rutschkanan så att benet gick av..:o :D

Vi träffar en del synskadade barn varav en kille är helt blind.

Min uppfattning är att synskadade barn klarar sig jättebra!
Så din lille tjej kommer säkert klara sig galant!:love:

stnosen.jpg
 
Sv: Någon som har litet barn med synfel?

:) Vad häftigt! Snacka om att vara unik! Och vilken tur!!!! :bump:

*s* en numera god vän till familjen träffade jag på stan en fredagskväll i början då vi inte kände varann så bra. Han sa -har du färgat håret? -Javisst, svarar jag, visst är det snygg färg?!
Ingen aning, men du är mörkare än sist vi träffades. jag=:confused:
Killen är färgblind!!!!
Dessutom, har han bara ett öga. Han har fått en pinne rätt in i ögat som tonåring och misste det direkt då det punkterades och bokstavligen flöt iväg....:eek:

Nåväl, denna kille som dessutom har halvtaskig syn på sitt enda öga har inga problem med att leva precis som vem som helst. Bil och motorcykel kör han och har ett avanserat jobb i kontrollrummet på stadens värmeverk...

-Tänk vad bra tillverkarna av porslinsögon är! Kikar man ganska noga ser man att det är lite långsammare reaktion på det ögat när han tittar på något.
-dessutom har jag ju efter detta fått höra hur han brukade plocka ur ögat och stoppa det i drinken när han var på puben :eek: :D


Gira :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp