Någon som har koll på IP-adresser?

Cambrie

Trådstartare
Vi har vid ett flertal tillfällen besvärats av dumma kommentarer på vår blogg och sarkastiska inlägg på hemsidan av någon som kallar sig olika saker i princip varje gång (ibland har personen kallat sig samma sak). Vi misstänker vem det är men det är konstigt nog olika IP-nummer varje gång. Det skulle vara roligt att se om det är den personen vi misstänker men det ska sägas att det inte är så grovt att det går att polisanmäla, bara så att säga löjliga kommentarer. De mest löjliga raderar jag, resterande får stå kvar.

Nåväl. IP-adressen ser ut som följer: xx.xxx.xx.xxx Där de två första siffrorna är samma, de fem första är samma i alla utom ett och resten är olika. Handlar det om samma person då? Brukar IP adressen ändra sig varje gång man är in? Finns det något sett att få fram vem det är? Vi är ganska säkra på att det är samma person, samma svenska, snarlika IP och så vidare men visst, säker kan man ju inte vara. Alla adresserna går dessutom till ett vanligt teliamodem i Kalmar någonstans (vilket inte säger så mycket eftersom vår egen IP går till telia i Hultsfred när vi bor 20 mil därifrån). Någon som kan hjälpa mig bena ut det här med IP-adresser?
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Omöjligt (för andra än isp) att säga om det är samma person eller inte. Uppringda anslutningar, gamla fina modem, får oftast olika IP varje gång. Med de två första siffergrupperna samma återstår "bara" dryga 65 000 IP-adresser...
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Får man ut namnet om man ringer internetleverantören eller får bara polisen reda på de uppgifterna? Har hört en hel del olika, och det står olika i olika trådar här också.
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Kapar tråden ngt..

Jag har fått en kommentar i min blogg som jag vill få reda på vart den kommer ifrån.. Jag undrar helt enkelt hur jag ska gå till väga? Jag vet inte ens hur man får fram personens ip-adress?
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Läste du öht inläggen här ovan innan du skrev ditt inlägg?
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Ja!?
Men jag tycker inte att jag fick något svar!

TS HAR ju uppenbarligen redan IP adressen hon sökte efter, hon visste bara inte hur hon skulle göra för att få reda på var den kom ifrån.
MIN fråga var hur man FÅR TAG PÅ en IP adress, hur man VET vad en person som t.ex. skrivit en kommentar i bloggen (som var fallet för mig) har för IP adress.

Onödigt att ha en sån där attityd....
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Men enligt svaren ovan får du inte reda på vem som skrivit inläggen ens om du får tag i IP-adressen..

Vill du ändå ha IP-adressen så beror det naturligtvis på hur din blogg är uppbygd. Har du byggt den själv? Annars hör du lämpligen av dig till det företag som håller i din blogg.
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Vi har vid ett flertal tillfällen besvärats av dumma kommentarer på vår blogg och sarkastiska inlägg på hemsidan

Ja!?
MIN fråga var hur man FÅR TAG PÅ en IP adress, hur man VET vad en person som t.ex. skrivit en kommentar i bloggen (som var fallet för mig) har för IP adress.

Jag undrar lite... Funderar man inte igenom hur hemsidor och bloggar funkar INNAN man bestämmer sig för att bli offentlig på nätet? Man kan ju inte räkna med att bara folk man gillar ska hitta dit. Så fort du har en gästbok eller kommentarfunktion så kan vilka idioter som helst skriva precis vad som helst som ligger där tills du tar bort det. Och nej, det går inte att få veta vem som har en viss IP-adress, det kan bara polisen vid brottsmisstanke. Det enda privatpersoner kan kolla är till vilken operatör IP-adressen går.

Det här ska man vara klar över innan man viker ut sitt liv på nätet.
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Man kan ju inte räkna med att bara folk man gillar ska hitta dit.

Nä nu blir jag faktiskt lite irriterad..

Jag har väl aldrig sagt att jag förväntar mig att bara folk som tycker om mig läser det jag har skrivit?? Dessutom har jag väl aldrig någonsin påstått att den som skrivit kommentaren har dåliga avsikter?
Det är väl inte så konstigt att man undrar när det kommer en kommentar som man inte vet vem det är ifrån?
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

(försöker sitt bästa för att inte trampa på några tår) :)

Det går ju att få reda på användarens IP-adress, men har du en blogg som du inte byggt själv blir det ju lite svårt, såvida du inte hör av dig till företaget, som moiran sa.

Problemet är ju att du inte kan få reda på vem personen bakom IP-adressen är, såvida du inte gör en anmälan hos polisen. Vad du däremot skulle kunna göra är att blocka IP-adressen från att lämna kommentarer, men finns det ingen sådan funktion i bloggen så..blir det också svårt :) Dessutom blir blockeringen lönlös om personen tilldelas en ny IP-adress av sin internetleverantör :)
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Dessutom blir blockeringen lönlös om personen tilldelas en ny IP-adress av sin internetleverantör :)

Dessutom har de flesta tillgång till fler än en dator, tex på jobbet/skolan/biblioteket/hos kompisen osv, så att blockera ip:n är ganska tandlöst.
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Tack för svaret!
Nu var det ju inte så att jag tänkte göra ett stort rabalder av detta, var bara nyfiken på om det gick att kolla upp på något sätt.



Är less på att folk ska ha så tråkig ton bara för att man inte kan allt.. Är detta ett forum man inte "får" vistas i om man inte är expert..? *suck*
(svaret ej riktat till dig, nidron, även om jag använde din knapp)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Att folk har tråkig ton beror nog mycket på att "de som kan" får svara på just den frågan här ett par gånger om månaden eller så, så det blir ju trist att sitta och upprepa sig. Det är ju inte ditt fel naturligtvis, och jag vet inte om du skulle föredra att inte få svar alls istället? Eftersom det här inte är en support där folk får betalt för att hjälpa andra och hålla glad ton så får man nog försöka svälja att de som hjälper ibland är lite vrånga när de svarar på samma fråga för sjuttiotolfte gången eller också får man välja att fråga om det hos en support som har betalt för att låta glada och trevliga när de hjälper till... ;)

(eller så kan man fråga nidron, hon tröttnar aldrig. ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Varför är det så jobbigt att svara på samma fråga en eller ett par gånger i månaden? Kan inte förstå att det är så jobbigt att man inte kan hålla en trevlig ton.. Jag anser att ett diskussionsforum är en plats där folk kan diskutera och fråga saker, då får man väl för tusan räkna med att samma frågor kommer upp flera gånger!?

Jag sökte faktiskt efter gamla trådar, men hittade inget eftersom sökfunktionen sa att jag hade för lite bokstäver i min sökning när jag sökte trots att jag sökte på "ip adress"..

Bara för att man inte får betalt så kan man inte vara trevlig mot andra människor eller..?
Jag kanske överreagerar, men jag tycker det är helt galet..

Men nu är det nog dags att lämna ämnet, eftersom det inte direkt handlar om datorer längre!;)
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Det är bra att du försökte söka, det är mer än de flesta gör, och det är väl därför folk lessnar.

JAG är ingen inbiten servicemänniska, JAG lessnar på att svara på frågor jag redan svarat på om och om igen om det inte är så att jag får något ut av det liksom - antingen att jag får tänka igenom ett svar, kanske söka lite information själv eller för att jag tycker problemet i sig är intressant. Eller att jag känner att problemet är angeläget. Att rapa upp svar som en mänsklig sökmaskin passar inte mig alls. Jag brukar därför hoppa över att ens gå in på trådar som jag känner på mig att jag inte ids svara på. Här och där händer det säkert att jag är lite dryg om jag upplever att personen inte ens har försökt lösa problemet själv utan vill att någon annan ska lösa allt och servera på fat, men för det mesta är jag nog någorlunda trevlig i tonen när jag väl svarar.

Å andra sidan tror jag inte du menar att jag varit otrevlig i tonen i den här tråden, och är det så att du anser det så tycker jag nog att du överreagerar, faktiskt.
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Nej jag menar inte att du varit otrevlig i tråden.
Det var bara idag som bägaren rann över, tycker buke börjar bli mer och mer drygt..
Jag brukar också avhålla mig från att svara i trådar där jag redan från början känner att det blir drygt och tjatigt.

Men hörru, nu lämnar vi denna diskussion för det är inte riktigt rätt forum misstänker jag =)
 
Sv: Någon som har koll på IP-adresser?

Nä nu blir jag faktiskt lite irriterad..

Det var inte meningen att göra dig irriterad. Jag är bara förvånad över hur oskuldsfulla folk ofta är på nätet. För några år sen läste man ofta här att "mitt ex spionerar på mig på lunar". Och nu är det ofta "nån skriver skit på min blogg, hur kan jag ta reda på vem det är".

Och sånt förvånar mig, eftersom det är rätt känt numera att nästan allt man gör på nätet SYNS.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 404
Senast: a1agnlju
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 465
Senast: Puffen
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 990
Senast: Lickety
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp