någon som har kastrerat sin tik?

Nevertheless

Trådstartare
min vovve har haft en del problem under sitt senaste löp, eller rättare sagt hon slutade aldrig löpa! nu har hon käkat medicin i två veckor men det har inte hjälpt. När jag snackade med veterinären idag tyckte hon att det var bästa att kastrera henne, för att slippa livmoderinflammation.
så på måndag ska min lilla älskling opereras! :crazy: och jag är skitnervös!!! någon som har kastrerat sin tik och vill berätta lite? typ om det blev komplikationer och hur vovven mådde efter och så...
typ lugna ner mej och säg att det kommer gå bra!!
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Min förra tik kastrerades i samband med livmoderinflammation. Det gick väldigt bra, läkte fort och inga komplikationer. Hon var inte heller intresserad av stygnen, och slapp därmed tratt!
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Vår collietik opererades för ett år sedan på Strömsholm. Operationen gick bra, vi lämnade henne på djursjukhuset på morgonen och fick hämta henne vid 17-tiden. Hon hade tratt så länge stygnen satt och det tog ett par dagar innan hon kom på hur hpon skulle bära sig åt med vattenskålen, vi fick hjälpa henne på traven. Tratten tog vi av när hon åt, det är bra att de får "lufta" sig under uppsikt.

Hon kastrerades pga att vi också har en hane och han mådde inte särskilt bra när hon löpte. Tiken var lite irriterad på honom en tid efter att stygnen tagits och tratten försvunnit, det verkade som om hon tyckte att det var hans fel... Men det gick över, nu är hon pigg och lekfull. Hon äter dietmat eftersom hon har lätt att lägga på hullet. Pälsen har blivit ännu vackrare än förut.
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Min hund opererade akut för livmoderinflammation. Allt dan innan midsommarafton =) Det är en nervig hund så när hon vaknade fick hon panik och rev mestadels av sjukhuset, fick hämta henne sent på kvällen... Hon skulle inte sitta stilla, "komplikationen" av detta är att 4 år senare har hon slappa magmuskler (en gossig valpmage helt enkelt). Inte direkt en billig historia eftersom inget var planerat, men hundfan har stannat i tiden! Inte ens veterinären tror på att hon är 11 år gammal =) Inget jobbigt löp, inte intresserade hanhundar och humöret är på topp hela tiden!
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Lagotton har jag låtit kastrera för att förebygga juvertumörer och slippa löp då hon aldrig ska gå i avel.
Det gick jättebra! Hon hade ont samma dag (fick ta hem henne efter ett par timmar, mindre klinik) för att hon försökte ta sig upp i sängen, men därefter blev det bara bättre och bättre. Ville inte alls hålla sig så lugn som hon skulle, så det blev mycket hjärngympa.

Föräldrarnas labbe kastrerades pga livmoderinflammation. Var på ett djursjukhus och var kvar sammanlagt tre dygn. Mådde bra när vi hämtade henne och allt gick jättebra där med.
Båda är sig lika, ingen förändring i humör på något vis. Ingen viktökning eller pälsförändring!
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Min tik är kastrerad. Fick åka akut eftersom hon fick livmoderinflammation. Hon opererades (dagen före nyårsafton för ett par år sen). Jag hämtade hem henne på nyårsaftons morgon och tillbringade nyår i soffan med en nyopererad hund. Det var inga komplikationer alls och jag fick hålla henne kopplad för att hon inte skulle röja runt som vanligt. Efteråt har jag inte märkt några som helst förändringar i humör eller vikt. Det har fungerat super med andra ord. Fast dyrt! Akutoperation på Blå stjärnan dan före nyår var inte alls gratis.
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

va skönt att det har gått bra för era hundar! känner mig lite lugnad nu iaf!
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Det kommer säkert att gå jättebra. Det är en av de vanligaste operationerna som veterinärerna gör berättade de för mig. Där jag var utförde de flera varje dag.
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Jag har gjort det på 2 av mina 4 tikar, och har planer på att göra det på de andra 2. Hade nog redan gjort det om det inte var för att det är dyrt...

Jag ser också bara fördelar, förutom priset.

//E
 
Sv: någon som har kastrerat sin tik?

Min första goldentik fick en akut livmoderinflammation i 3-årsåldern och kastrerades. Hon fick vara kvar hos veterinären över natten och dagen därpå var hon pigg som en mört:-) Jag behövde inte ha tratt på henne eftersom jag var hemma och hade koll, men hon slickade inte alls på såret. Det tog bara några dagar så var det helt läkt! Tiken blev som valp på nytt efter operationen och var sådan i hela sitt liv, lade inte på sig i vikt men fick massor av päls - ingen nackdel eftersom hon hade haft lite tunn päls innan:-) Med andra ord; enbart positiva erfarenheter av kastraktion - och dessutom behövde jag inte oroa mig för att hon skulle få livmoderinflammation senare i livet, vilket jag ständigt gör med mina tikar. Egentligen tycker jag att man skulle få kastrera alla tikar som inte ska gå i avel, även om det inte finns en sk. "medicinsk orsak".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 721
Senast: attheedge
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp