Någon som har hundgård till liten hund?

Ainon

Trådstartare
Ja som rubriken, någon med liten hund som har hundgård?
Hur har ni utformat denna med hänsyn till risken från rovfåglar, räv, lo, björn, mink mm?

Skulle vilja bygga en hundgård i sommarstugan där han kan vara när man är på hundovänliga utflykter eller helt enkelt inte kan ha koll på honom, så måste vara rovdjurssäker.
Har en gammal strandbod ( ca 2x3m) som med lite upprustning är tänkt att fungera som hus och vill göra en utegård till denna. Men är extremt nervös för rovdjur och andra hundar som finns trots att det är en rel liten ö.

Jag skulle satt elrep på en vanlig hundgård. På vår hönsgård har jag lagt gamla breda brädor runt om så ev räv ställer sig på dom för att vädra efter hönsen, då sticker han näsan i elrepen som sitter på 30 cm höjd, sen har jag en lägre ifall räven skulle försöka krypa ca 15-20 cm. För större rovdjur så får man ju sätta trådar på fler höjder och en längst upp. Allt på distanshållare naturligtvis.
Som tak ensilagenät. Sätt fast med buntband så kommer ingen rovfågel in.

Det ska väl ändå rätt mycket till för att en räv eller mink skulle ta en hund. Mink tror jag inte ens skulle försöka trots extremt liten hund.

Men annars tror jag på el jag också. Det behövs ju bara ett pytteaggregat till tråd runt en hundgård, så det borde inte bli så himla dyrt heller.

Ja som rubriken, någon med liten hund som har hundgård?
Hur har ni utformat denna med hänsyn till risken från rovfåglar, räv, lo, björn, mink mm?

Skulle vilja bygga en hundgård i sommarstugan där han kan vara när man är på hundovänliga utflykter eller helt enkelt inte kan ha koll på honom, så måste vara rovdjurssäker.
Har en gammal strandbod ( ca 2x3m) som med lite upprustning är tänkt att fungera som hus och vill göra en utegård till denna. Men är extremt nervös för rovdjur och andra hundar som finns trots att det är en rel liten ö.

Mina har en hage i anslutning till altanen. Det är med andra ord ingen hundgård och de är aldrig där när vi inte är hemma, men det finns vatten (en barnpool) och skugga och leksaker och tugg där. (På vintern skottar vi fram en räserbana åt dem där, haha.)

Jag har dem hellre inne när vi är borta en stund, de slappnar av bättre då (larmande vakthundar, ute i hagen berättar de gärna om typ allt som händer i närheten...) och har massor av saker att pyssla med om de behöver. Då är de även skyddade mot rovdjur och tjuvar.

jag har en hundgård till valparna när jag inte kan passa dom 100%,vanliga galvade hundgårdsnät och så ett bärnät (sånt man har på tex körsbärsträd) över så inte rovfåglarna förser sig med en fralla eller mops valp.

jag har en hundgård till valparna när jag inte kan passa dom 100%,vanliga galvade hundgårdsnät och så ett bärnät (sånt man har på tex körsbärsträd) över så inte rovfåglarna förser sig med en fralla eller mops valp.
Vågar du lita på bärnäten? Jag köpte det först till hönsgården men efter att det gick sönder när jag drog i det med lillfingret så struntade jag i det, duvhöken är ju rätt så envis om hen vet att det finns käk.

Vågar du lita på bärnäten? Jag köpte det först till hönsgården men efter att det gick sönder när jag drog i det med lillfingret så struntade jag i det, duvhöken är ju rätt så envis om hen vet att det finns käk.

Men säg inte så!!! Nu får jag ju noja igen,trots att ingen pippi ännu provat just den matbaren.

Men säg inte så!!! Nu får jag ju noja igen,trots att ingen pippi ännu provat just den matbaren.
Här satt duvhöken ovanför hönsgårdsdörren i veckan och funderade.
Men jag har det nät som man har över ensilagebalarna som tak och det river hen inte sönder. Hen kunde ju se hönorna genom sidonätet men inte komma åt dom. har hört om hökar som krupit in genom "kattluckor" för att ta sig in i hönsgårdar, dom är envetna.

Jag skulle satt elrep på en vanlig hundgård. På vår hönsgård har jag lagt gamla breda brädor runt om så ev räv ställer sig på dom för att vädra efter hönsen, då sticker han näsan i elrepen som sitter på 30 cm höjd, sen har jag en lägre ifall räven skulle försöka krypa ca 15-20 cm. För större rovdjur så får man ju sätta trådar på fler höjder och en längst upp. Allt på distanshållare naturligtvis.
Som tak ensilagenät. Sätt fast med buntband så kommer ingen rovfågel in.

Har inte ens tänkt på el, smart! Kanske ska kolla på hur folk säkrar sina hönsgårdar, inte tänkt på det heller :)

Det ska väl ändå rätt mycket till för att en räv eller mink skulle ta en hund. Mink tror jag inte ens skulle försöka trots extremt liten hund.

Fast rävar vet jag ju tar både katter, hönor, kaniner och de lär göra mer motstånd än hunden och är mkt större. Efter ha sett en tamiller blixtsnabbt fälla en stor kanin så är jag rätt nervös över mårddjuren med :nailbiting:

En rovfågel som kommer flygande gör inte bedömningen "det där bärnätet ser lite klent ut, det kan jag nog riva sönder" och går rakt igenom. Vi har haft bärnät på hönsgården och trots väldigt mycket rovfågel kring fastigheten så har ingen gått igenom. Rävar kommer på natten och då antar jag att du inte har hundarna ute. Mink kan jag inte tänka mig går på en hund.

Jag skulle inte ha elrep eftersom det faktiskt går att springa rätt igenom även om det kostar.... Ett riktigt hundgårdsnät går inte att göra det med, därmed vet jag att mina hundar finns på insidan även när jag kommer hem och även när det är strömabrott.

Om du har liten hund kan du ju sätta hönsnät (inte kycklingnät utan det med större maskor, ~6 cm), det funkar inte för 40 kg briard, men säkert för ett pyre. Det finns 180 cm hönsnät, de tär enkelt att spänna i ramar av tryckimpregnerat trä så har du en bra hundgård som håller ett tag. Det brukar vara rätt mycket på rullen så det räcker nog som tak också ifall du misstror bärnäten.

En rovfågel som kommer flygande gör inte bedömningen "det där bärnätet ser lite klent ut, det kan jag nog riva sönder" och går rakt igenom. Vi har haft bärnät på hönsgården och trots väldigt mycket rovfågel kring fastigheten så har ingen gått igenom. Rävar kommer på natten och då antar jag att du inte har hundarna ute. Mink kan jag inte tänka mig går på en hund.

Jag skulle inte ha elrep eftersom det faktiskt går att springa rätt igenom även om det kostar.... Ett riktigt hundgårdsnät går inte att göra det med, därmed vet jag att mina hundar finns på insidan även när jag kommer hem och även när det är strömabrott.

Om du har liten hund kan du ju sätta hönsnät (inte kycklingnät utan det med större maskor, ~6 cm), det funkar inte för 40 kg briard, men säkert för ett pyre. Det finns 180 cm hönsnät, de tär enkelt att spänna i ramar av tryckimpregnerat trä så har du en bra hundgård som håller ett tag. Det brukar vara rätt mycket på rullen så det räcker nog som tak också ifall du misstror bärnäten.

Då har du missat hur folk har fångat duvhökar INNE i hönsgårdar där dom slitit upp hål i nät och krupit in. Jag skrev just att duvhöken SATT på regeln över hönsgårdens dörr och kikade in genom nätet. Maken skrämde dock bort hen. Jag har kastat en planka på en duvhök för att få honom att släppa en höna som han trots att jag sprang efter honom envisades med att försöka släpaflyga iväg med, hönan kom loss. Envisa djur hökar.
Ormvråken som är den vanligaste rovfågeln tar inga höns - det är kanske sådan du har.
Och räv - jodå, dom är här på dagtid. Jag har haft räv på altanen som letade hundens ben - ett riktigt praktexemplar.
SJÄLVKLART ska hon ha nät runt hundgården - men säkrat på utsidan med elrep/eltråd. Annars stannar ju inte hunden inne???

SJÄLVKLART ska hon ha nät runt hundgården - men säkrat på utsidan med elrep/eltråd. Annars stannar ju inte hunden inne???

Så du menar att nätet är för hunden och elen för rovdjuren? Herregud, det är till att vara paranoid... Vi har havsörn, ormvråk, duvhök, tornfalk, pilgrimsfalk, sparvhök och jorduggla. Hittills har vi klarat oss fint.

Visst kan man ha problem med både räv och rovfågel, men normalt inte i hundgårdar. Tycker nog ni skrämmer upp TS mer än lovligt. Hunden är väl ingen råtta heller?

Hon HAR redan skrämt upp sig. Det är ju därför hon vill säkra mot rovdjur o fågel.
Och, jo hennes hund är i råttstorlek enligt mig. Söt men mycket liten.
Det är ju ingen bunker hon ska bygga, nät runt som vanlig hundgård, nät över och jag tycker hon enkelt kan slänga dit 4-5 trådar el utanpå.

Här har räven gått på eltråden (olika rävar) några gånger, jäklar vad dom sprungit. Jag har sett en duvhök dyka i full fart ner i en hönsgård med kycklingnätstak, han studsade dock men jäklar vilken kraft, nätet sjönk 40 cm trots att det var spänt och häftklamrar i kanten släppte. Hade vi haft bärnät så hade det gått direkt.

Personligen skulle jag haft hunden inne. Tror inte den kommer tycka det är kul att sitta i hundgården alls.

Dorro, hunden väger 1,8kg och rymms i princip bakom ett A4, så ja typ stor råtta bara lite mer korkad :p

Hundgården är dels pga att det är praktiskt då hunden inte kan vara lös obevakad öht pga rovfåglar som kan slå och ev andra hundar. Alltså istället för att han ska behöva vara inne ensam när vi själva är ute och badar, snickrar mm utan har visst sällskap av oss och dels för att han älskar att vara ute och sola och titta på saker istället för att vara instängd inne även när vi är iväg länge. Eftrsom det är en bortskämd skit så lär fiskeboden bli inredd lika väl som själva stugan om jag känner min släkt rätt haha.

Får återkomma med bilder på "bunkern" nästa sommar när allt blir klart :p tror jag bara kommer hinna färdigställa boden och förbereda för utegården nu i höst :) Stenig jäkla mark.

Hysterisk dvärghundsägare, jepp! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka