Någon som har hund med Bukspottkörtelproblem?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!

Tänkte bara höra om det kanske finns någon som har erfarenheter av de olika medicinerna som finns för detta.?

Min hund har nu haft detta i snart 1 och ett halvt år och medicinen funkar bra för honom, han har sedan ganska länge kunnat gå över på vanlig mat i stället för Hills I/D.

Vi har hela tiden gett honom Pankreon Forte. Först 2 piller/mål, sedan minskade vi till 1/mål och nu senast så minskade vi till 1/2 tablett per mål.

Vi har serverat honom medicinen i lite lättfil strax innan maten och det har funkat jättebra.

När jag skulle förnya receptet på medicinen så hade vi en annan veterinär till hästarna ute och jag passade då på att be om recept på Pankreon Forte. Vilket skulle skickas hem.

När det så kom i brevlådan så såg jag att det stod ett helt annat namn.. Pankreatin Rosco. Försökte att läsa om det på apotekets sida men det verkar som om det var jättesvårt att få till "samma" dos som med Pankreonet, så jag frågade på Apoteket om vi inte kunde ta det i stället, men det gick inte!

Visst kunde jag få köpa det vanliga, men till ett mycket dyrare pris. Apoteket ringde tom till veterinären för att be om att vi kunde få byta men det skulle vi inte alls.. För detta var mycket bättre sades det!

Hur som helst så har jag haft stora problem att dosera denna nya sort! Har startat med att ge honom ca 2g, men hela tiden fått öka då han blivit sämre i magen. Är nu uppe på 10 g och äntligen börjar han bli normal igen!

När jag jämför de olika verksamma ämnena så stämmer det inte alls i hur mycket jag får ge av det gamla v/s det nya. Det nya blir mycket mer av allt!

Kommer självklart att köpa det gamla till nästa gång, ska ringa en annan veterinär för att få recept, det skiljer ju massor i pris med recept mot utan!

Har någon annan erfarenheter av detta?
Hur doserar ni?

Sv: Någon som har hund med Bukspottkörtelproblem?

Min förra hund hade samma sjukdom, om du menar att hunden inte producerar bukspott (?) så man får ge hunden tillskott/medicin i form av enzymer.

Exokrin pancreas insufficiens (stavning kanske ej helt korrekt) var hennes sjukdom.

Hon var runt året när hon började magra och hennes avföring var av stora mängder.
Trots att hon åt mkt så magrade hon.
Så vi åkte till vet och där tog dom prover o dyl. och sedan fick hon diagnosen.

Efter det så fick hon den medicin som du skrev sen, Pankreatin Rosco. Hon funkade ett tag på den, men sedan, när hon nästan var två år gammal så hade hon magrat gradvis under tiden. Dessutom så hennes sista månader, så förändrades hela hon. Hon blev känsligare, tog man på henne när hon inte ville högg hon.
Hon kunde t.o.m hugga utan att man gjort något.
Hon högg aldrig mig, utan bara resten av familjen, något hon aldrig gjorde när hon kom.
Och andra dagar var hon helt underbar. Då var hon som hon avr innan sjukdomen.
Och en dag spydde hon upp blod och hade även blod i avföringen.

Då fick hon åka till vet som sa att det inte fanns något mer att göra. Hon var bara skinn och ben, vägde 16 kilo. En BC-tik ska väga runt 20-22....

Så hon fick somna in den 15 oktober 2003.
Det var den värsta dagen i mitt liv, men jag vet att det var det bäsat för henne.
Även om det var väldigt svårt....

Men jag hoppas att det kommer att gå bättre för dig och din hund! Önskar er all lycka!

Sv: Någon som har hund med Bukspottkörtelproblem?

Love_travare skrev:
Min förra hund hade samma sjukdom, om du menar att hunden inte producerar bukspott (?) så man får ge hunden tillskott/medicin i form av enzymer.

Exokrin pancreas insufficiens (stavning kanske ej helt korrekt) var hennes sjukdom.

Hon var runt året när hon började magra och hennes avföring var av stora mängder.
Trots att hon åt mkt så magrade hon.
Så vi åkte till vet och där tog dom prover o dyl. och sedan fick hon diagnosen.

Efter det så fick hon den medicin som du skrev sen, Pankreatin Rosco. Hon funkade ett tag på den, men sedan, när hon nästan var två år gammal så hade hon magrat gradvis under tiden. Dessutom så hennes sista månader, så förändrades hela hon. Hon blev känsligare, tog man på henne när hon inte ville högg hon.
Hon kunde t.o.m hugga utan att man gjort något.
Hon högg aldrig mig, utan bara resten av familjen, något hon aldrig gjorde när hon kom.
Och andra dagar var hon helt underbar. Då var hon som hon avr innan sjukdomen.
Och en dag spydde hon upp blod och hade även blod i avföringen.

Då fick hon åka till vet som sa att det inte fanns något mer att göra. Hon var bara skinn och ben, vägde 16 kilo. En BC-tik ska väga runt 20-22....

Så hon fick somna in den 15 oktober 2003.
Det var den värsta dagen i mitt liv, men jag vet att det var det bäsat för henne.
Även om det var väldigt svårt....

Men jag hoppas att det kommer att gå bättre för dig och din hund! Önskar er all lycka!

Vad tråkigt med din vovve..
Min hunds kullsyskon fick också tas bort pga detta. Han kunde inte äta det minsta utan medicinen och med små barn i familjen så blev det jättesvårt, dom tappade ju mat på golv etc. Han fick också denna senaste medicinen.

Ska på fredag köpa den vanliga, som vi kan ge 1/2 tablett av. För det är mycket mindre än vad jag måste ge av denna nya!

Tack för lyckönskningarna.. sådana behövs alltid.
Vår vovve är pigg, frisk och har ett bra hull nu. Han var innan han fick diagnosen ganska mullig(läs fet) och han minskade rejält i vikt så att han vart lite underhull mot "normalt" för schäfer.

När han började få medicinen och specialmaten så ökade han i vikt igen, till det som är normalt för schäfer. Han har sedan dess hållt det hullet, kanske går han lite över normalhull ibland men det är vi glada för.

Han är en pigg och glad liten skit vår Lucifer, helt vild stundtals och det har inte förändrats alls efter sjukdomen.

Vi har ju dessutom kunnat minska medicinen av den gamla sorten till en bråkdel av vad han åt från början. Vår veterinär TROR att han kan ha haft en akut inflammation av bukspottkörteln och att det hade gått över. Vi har dock inte tagit nya prover utan har doserat medicinen efter behov.

I början så gav vi inget alls utom mat, han fick inte ens den minsta tuggpinne utan medicinen först. Senaste året så har vi kunnat ge honom godis, bullar, ja.. i stort sett vad som helst utan att han har blivit sämre. Fast inte jättestark mat såklart.

Jag tror och hoppas att han kan leva ett fullgott liv trots sin nedsatta bukspottkörtelfunktion, han hade inte helt nedsatt funkion enligt proverna utan bara delvis.

Det ser lovande ut nu i alla fall och jag ska ta fram dina lyckönskningar vid behov.. :)

Hur doserade du med denna medicin? Minns du?

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 352
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 270
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka