Någon som har haft kaninhona med ungar tillsammans med kastrerad hane?

carmarnic

Trådstartare
Min hona kommer (nog) snart att få ungar. Hon bor tillsammans med en kastrerad hane och de är bästa vänner, bråkar aldrig utan sitter och tvättar varandra och så. Ska sära på dem nu när hon ska få ungarna, har tänkt att de ska få vara tillsammans några timmar om dagen ändå men så att han inte kommer in i hennes bur eftersom att han skulle riva hennes bo direkt. Men jag hoppas att allihop ska kunna vara ihop efter några veckor. Tror ni att det kommer att funka? Är det någon som har haft hona, ungar och kastrerad hane ihop? Okastrerad hane kan också vara intressant att höra om hur det funkat.

Sv: Någon som har haft kaninhona med ungar tillsammans med kastrerad hane?

Kanske lite sent att svara nu, men jag tycker inte att du ska ha en okastrerad hane ihop med honan för då blir det nästan garanterat fler ungar!
Vet inte om kastrerad är så smart heller, jag har ingen erfarenhet. Det är ju inte säket att han är snäll mot ungarna...

Om inte honan biter ihjäl ungarna pga stressen att bo med en annan kanin så biter nog hanen ihjäl dem för att det är deras reaktion. Så du ska nog INTE ha dem i samma bur.

Även om det fungerat för vissa (har ingen aning om ifall det gjort det) så skulle jag helt klart inte våga chansa, med tanke på riskerna. :smirk:

Oh jag kan ju svara hur det blev så här ett halvår senare ;)
Jag släppte ihop hanen men honan och ungarna när de var 3 veckor och hade kommit ut ur boet. Var ju lite orolig hur det skulle gå först men hanens enda mål i buren var matskålen :p Sen gick det bara bra, han tvättade ungarna och han och den mest försikomna av dem gjorde rymningar tillsammans (hade dem i lägenhet och köket dög inte). Han tog nog mer hand om ungarna än vad mamman gjorde, hon tyckte mest att de var dryga.

Låtsaspappa, mamma och ungarna
Bild007.jpg

Låtsaspappa och Bino
DSC01908.jpg

DSC01902.jpg

Den nedersta bilden: :love::love::love:

Jag får nästan tårar i ögonen...

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fejt
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Däggdjur Vi har tre kaniner, en hona och hennes två kastrerade söner. Innan de blev könsmogna bodde alla tre tillsammans, den 1/3 kastrerades...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama