Re: Någon som har erfarenhet av \"munskydd\" för häst
Först vill jag bara konstatera att Mynta2 knappast haft någon fånghäst, då hon visar så lite förståelse för detta problem.
Visst, det är inte helt naturligt att gå med munkorg, men KNAPPAST naturligt att gå i en sandhage hela sommaren utan kompisar. Kan man inte ordna lämpligt sällskap åt fånghästen (alltså en annan häst med liknande besvär kanske?) så får man helt enkelt göra det bästa av situationen. Det hoppas jag att alla är överens om?!
Om det däremot ENBART är för att man tycker att hästen blir lite rund på betet kan man ju fundera en extra gång på hur man ska lösa det.
Jag har provat flera "korgar" och den enda som funkat är Greenguarden, men den har han fått skav av. Inte för att den inte passar, utan för att han trycker så hårt mot backen då han äter. Sen är han expert på att överlista allt så han har lärt sig att ta av sig grimman och då hjälper den inte mycket! Fick tips av Moniq här på Buke om en extra käkrem som sitter lite hårdare.
Tack och lov så får våran ponny äta måttligt med gräs, så det är bara i början då det är så starkt som han har munkorg på dagarna. På natten flyttas han och en annan ponny till gräsfri hage.
Med Greenguarden både äter (måttligt) och dricker vår ponny, men det är noga att se att de verkligen gör det. Kan vara ovant i början.
Provade en annan munkorg i nylån från Willab, men den var värdelös tycker jag. Jättesmå i storlekarna och sladdrig och helskum (eller ingen) passform.
Har själv ej provat den från Equinet, men vet de som testat den. Den verkar de nästan inte alls kunna äta med, så den var inte intressant för oss.
Lycka till!