Någon som har erfarenhet av "munskydd" för häst

M

Marlenè

Någon som har erfarenhet av \"munskydd\" för häst

Som ska förhindra att den äter så mkt på betet?
Vet inte vad den heter hoppas ni förstår vad jag menar ändå :o
Fungerar den bra och kan hästen få i sig något gräs överhuvudtaget när den har "munskyddet" på eller :confused:

Re: Någon som har erfarenhet av \"munskydd\" för häst

Jag har bara en fråga ? Eller 2 (3,4----kanske fler) ? Vad ska man med munskydd...eller munkorg till ? Tycker det är ett rent ofog att häst-pryl-försäljare lyckats lansera något sådant dumt...Vad vill du uppnå med munkorg ?

Har aldrig använt sådan själv men verkligen funderat på det! Har en isis som gärna äter och MYCKET! Vad jag har förstått så ska hästen få i sig lite gräs men reducerat. Inte mycket till svar men kanske nån hjälp på vägen... :crazy:

Det man vill uppnå med munskydd är att en häst som lätt blir fet eller får fång kan gå med sina kompisar (som behöver mkt bete) eller iallafall i en hage med mkt gräs utan att för dens skull få i sig för mycket gräs.

Fettma reduceras med mera motion...ang fång...är att när väl>: fångattacken över så finns det inget som säger att hästen i sig ska ha mindre mat...tvärtom ska den ha det den behöver i näringsväg......man måste ju bekta hu näringsrikt ens hage är...Mycket gräs betyder inte alltd kraftigt bete....Kolla VAD som växer i hagen istället...

har också funderat på att prova det...
kan erkänna att det låter ju lite små"taskigt"...men å andra sidan, så vill man ju gärna att hästen får gå på "vanligt" bete med alla kompisarna, istället för att ställa den i en sandhage eller endast låta gå ut visst antal timmar. Hästen jag rider har vi bantat inpricip hela året...börjar nu se fin ut, men vill inte att hon blir som förra året igen med tanke på vilka belastningar det blir för benen osv...märks kanske inte på många år...men förr eller senare. Så om det då möjligtvis finkar med en så kallad "munkorg" så får det väl vara så även om det inte låter så trevligt. Men så länge hästen mår bra och är glad så är jag det också... :bow:

Får jag bara fråga, har du haft någon fångponny? Det är väldigt lätt att uttala sig om både motion och mat till en sådan, men det är faktiskt ett evigt pysslande för att få allting att "stämma". Fång och kroppsstorlek går ju lite hand i hand.

Jag har full förståelse för de som använder Greenguard.

/Hon som haft det, äger en greenguard, men använder den inte. Jag flyttar runt ponnyn i stället.

Först vill jag bara konstatera att Mynta2 knappast haft någon fånghäst, då hon visar så lite förståelse för detta problem.
Visst, det är inte helt naturligt att gå med munkorg, men KNAPPAST naturligt att gå i en sandhage hela sommaren utan kompisar. Kan man inte ordna lämpligt sällskap åt fånghästen (alltså en annan häst med liknande besvär kanske?) så får man helt enkelt göra det bästa av situationen. Det hoppas jag att alla är överens om?!
Om det däremot ENBART är för att man tycker att hästen blir lite rund på betet kan man ju fundera en extra gång på hur man ska lösa det.
Jag har provat flera "korgar" och den enda som funkat är Greenguarden, men den har han fått skav av. Inte för att den inte passar, utan för att han trycker så hårt mot backen då han äter. Sen är han expert på att överlista allt så han har lärt sig att ta av sig grimman och då hjälper den inte mycket! Fick tips av Moniq här på Buke om en extra käkrem som sitter lite hårdare.
Tack och lov så får våran ponny äta måttligt med gräs, så det är bara i början då det är så starkt som han har munkorg på dagarna. På natten flyttas han och en annan ponny till gräsfri hage.
Med Greenguarden både äter (måttligt) och dricker vår ponny, men det är noga att se att de verkligen gör det. Kan vara ovant i början.
Provade en annan munkorg i nylån från Willab, men den var värdelös tycker jag. Jättesmå i storlekarna och sladdrig och helskum (eller ingen) passform.
Har själv ej provat den från Equinet, men vet de som testat den. Den verkar de nästan inte alls kunna äta med, så den var inte intressant för oss.
Lycka till!

jag änvänder den från Willab till min fånghäst. Han får gå och äta på förmiddagen i hagen och efter lunch sätter jag på den. Han kan ju fortfarande äta men inte lite mycket. Vatten dricker han med den på. Jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Har köpt min andra detta år. Jag tar in hästen på nattten och då äter han hö. Det funkar för oss och han är van vid munkorgen och verkar inte störas av den.
Jag håller med om att det är lätt att uttala sig om en fånghäst om man inte haft någon. Min häst slipper gå i en grushage och det tror jag han uppskattar. När han gick i den stod han bara loj och tappade gnistan. Han är inte fet så jag använder inte munkorgen som bantningsmetod.

Min häst har greenguard och den fungerar jättebra. Hon lärde sig tekniken med ätandet efter några minuter och hon tar inte av sig grimman - hon är alltså helt van vid att äta med greenguarden på och verkar inte bry sig.

Det gäller bara att klura ut hur den ska sitta. Inte så hårt så att den skaver, inte så löst att hästen puttar undan den och äter bredvid. Alltför högt gräs kan hästen inte äta - den kan däremot lätt äta det korta gräset som är mer näringsrikt.

Det du främst behöver är att kunna stänga öronen för folk som inte vet vad de pratar om - alltså de som föreslår en massa andra metoder med mer motion, stå inne på natten, gå i nerbetad hage osv. De har aldrig haft en häst som blir sjuk av att äta för mycket, och vad de inte fattar är att greenguard tar man till när alla de andra metoderna inte räckte till.

mandalaki

:D Det är de som vet minst som "skriker högst" :D

Marlenè -Här finns också en tråd om betesbegränsare som kan vara läsvärd

Det var någon som skrev att hästen fått skav av Greenguard, genom att hästen tryckte så hårt mot marken. Precis det hände oss, hästen fick nästan som ett skärsår på läppen av kanten på beteshålen eftersom han tryckte så hårt för att komma åt gräset. Det var anledningen till varför vi började göra egna betesbegränsare som var mjuka och smidiga. (Se tråden jag länkade till).

Equinets betskorg har vi också använt, men först stansade/punsade vi ut ett litet större beteshål, ca 5 mm runt om (kan man få hjälp av vid en mek.verkstad). Det befintliga hålet gör att hästarna inte kan livnära sig på betet utan på sin höjd får i sig ett och annat strå som sysselsättning.

Är det någon som har en bild, eller vet var man kan hitta bild på Willabs betesbegränsare. Vi gör visserligen våra egna numera, men det är alltid intressant att se hur andra löst utformningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka