Någon som har erfarenhet av hypotyreos?

Shark

Trådstartare
Det är såhär att jag har en hund på snart tre år som är mer sjuk än frisk.
Hon har har ögoninfektion x2, halsinfektion, hudinfektion, livmoderinflammation. Hon fick iom kastreringen pga livmoderinflammationen:
Infekterat runt stygnen i yttersta hudlagret, reaktion på tråden i bukväggen som resulterade i att detta sprack upp utåt och just nu har hon ett infekterat hål i ärrvävnaden.. Tack och lov är bukväggen hel. Fortfarande 3,5 månader efter är det alltså problem med snittet och tråden under har inte löst upp sig.

I övrigt så rör hon sig stelt, har trott att det berott på hennes kassa höfter men är tveksam då hon aldrig reagerat vid böjning osv. Hon har tappat mkt av den glädje hon innan haft. Pälsen fullkomligt rasar av och har taskig kvalite. Hon har blivit betydligt mörkare i pälsen med. Hon har även vad veterinären trodde foderkänslighet, inte hittat ngt protein som hon verkar reagera starkt på utan är bara jämn i sina symptom även på allergifoder. Symptomen har har varit främst påverkade slemhinnor och fällande.

Jag har försökt så mycket med denna hunden, försökt reda ut olika symptom men hoppet börjar försvinna. Men så fick jag tips om denna sjukdom och kände, måtte det vara detta hon har!! För nu orkar nog varken jag eller hon mer snart.
Är det kanske ngn som rentav har en hund med detta och känner igen sig? Tänkte boka tid för blodprov på måndag ifall veterinären håller med om att detta kan va en tänkbar orsak till hennes problem.

Senast ändrad:
Sv: Någon som har erfarenhet av hypotyreos?

Min gammtik har hypotyreos och fick diagnosen hos sin förra ägare. Jag har sett bilder på henne då och det man ser är en skråmager hund, med knappt någon päls och döda ögon. Sen omplacerades hon till oss p.g.a att hon slogs med övriga hundar i familjen och en kontroll av hennes sköldkörtelprover då visade att hon var rejält övermedicinerad. Vi halverade hennes levaxindos under första året och med det försvann hennes misstänksamhet mot andra hundar samt resursförsvar helt och hållet.

Min tik har också lite oklara allergier som jag trots ett jäkla mecklande med olika eliminationsdieter och utredningar inte har fått någon riktigt ordning på. Men nu äter hon faktiskt riktigt bra, mår bra och har bra päls på spannmåls och kycklingfritt foder, så nu äntligen känns det som att hon har fått ett liv som hon njuter av att leva.

Den stora fördelen med hypotyreos är det är enkelt att diagnosera, enkelt att "bota" (två tabletter om dagen och hunden är "frisk") och medicinen är billig. Nackdelen är att blodproverna är rätt dyra att analysera (i alla fall hos mig) och behöver tas om minst en gång per år i bästa fall, oftare om man t.ex. håller på att ställa in doseringen.

Jag kan också tillägga att min tik fungerade sisådär på Hills z/d. Bättre än tidigare, men inte bra. Troligtvis eftersom hon inte mår bra på ris.

Annars så tycker jag absolut att i alla fall en hel del av din tiks symtom skulle kunna förklaras av hypotyreos och att det i alla fall är värt att testa för det. Oftast uppkommer symtomen vid hundens "medelålder" precis som hos människor, men om jag inte har fel så var min tik också i tre-årsåldern när hon fick diagnosen.

Får jag fråga vad blodprov analys går på?

Jag tog de proverna på min hund när jag fick henne, och vill inte minnas att det var så där väldans dyrt... Nu hittar jag inte pappren, men själva analysen kostade nog under tusenlappen om jag minns rätt. Det är ju tre olika analyser. Fritt T4 ,TSH och TgAA. Har förstått att en del även tar Totalt T4?

Senast ändrad:

Får jag fråga vad blodprov analys går på?

TSH, T3 och T4, helt enkelt nivån av sköldkörtelhormonerna i blodet. Har man för lite har man hypotyreos (underproduktion av sköldkörteln), har man för mycket så har man hypertyreos (överproduktion av sköldkörteln). Struma som ibland används i dagligt tal betyder egentligen att sköldkörteln är förstorad, mer eller utan störningar i hormonproduktionen.

Ungefär 1000 kr kostar det för oss. Jag tycker att det är dyrt, men det är väl mycket för att jag jämför med exakt samma provtagning för människor. :p

Du kan läsa lite här om du vill: http://www.1177.se/Vasterbotten/Fak...potyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/?ar=True En bit ner under rubriken "vad händer i kroppen" står det om de olika proverna som tas.

Tack, då vet jag!
Det var väl inte så fasligt dyrt, men jag är fortfarande inne på en självriskperiod, som jag oftast är med denna hunden så det blir ju ännu billigare och helt klart värt ett försök för att reda ut detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har jag efter 2 års växlande hopp och förtvivlan kommit till en punkt där jag känner att gränsen snart är nådd. Vi har behandlat...
Svar
18
· Visningar
3 156
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix