Någon som har bra ridövningar?

C

Cascade

Hejsan!

Blir hästskötare på en 19 årig welsh cob valack imorgon och undrar om det är någon som har några bra ridövningar som man kan göra ute i skog eller en stor hage? (Får ej rida i paddock elr ridhus.)

Det kan vara övningar för lite allt möjligt. Vill bara veta vad det finns för några man kan göra i sig. Alltså letar inte efter någon speciell övning. Skriv vad ni kör med så vet jag ett par iallafall.

Mvh
Cascade

Sv: Någon som har bra ridövningar?

Normalt sett, när man har en hästskötare och säger att denna person inte får rida i paddocken eller manegen brukar det bero på att man bara vill ha sin häst promenadriden och att den inte skall göra några övningar överhuvud taget.
Men det kanske finns en annan anledning till att du inte får rida där? Annars är det här något du får ta med hästägaren, det är bara hästägaren som kan säga vad du får göra med hästen och vad du inte skall göra. Låter kanske lite hårt men så är det.

Det här är en ridskolehäst hon ska bli skötare på. Såg det i hennes andra tråd :)

Hehe, jo jag rider på ridskola.

Anledningen till att vi ska rida ute i skog och i vår stora hage (Jätte stor! Häsarna går där på bete under sommaren och det är över 40 hästar så den är väldigt stor..) är nog för att eftersom vi har ca 40 hästar med 2 skötare på varje så blir det många som vill rida i paddocken och ridhus. ;)

Och så är det ju skönt för hästarna att göra annat :)
Det viktiga är att du inte ger dig på sådant du inte klarar av, de flesta blir helt annorlunda att rida när de kommer bort från ridbana/ridhus, och från sina "anhängare".

ta det lugnt och känn dig fram :)
(jag red en islandsponny förut som fullkomligt DÖR inne på ridbana/ridhus men som är hur pigg (och svårriden) som helst när man rider ut...det är en enorm skillnad!)

Men rider ni allihop samtidigt? Eller vem har ansvaret? Vem är med och kollar så att allt går bra?
(för jag antar att de inte släpper iväg ett antal "mindre vana" ridskoleelever hur som helst?)

Oftast när man rider ut så är man under 12 år måste förälder med om man är över 12 år så får man rida ut med kompis och om man är över 15 år så får man rida ut själv om man har tillstånd av förälder med deras namnteckning på ett papper så ridskolan vet. Men oftast rider man med 1-3 kompisar ut.

Annars är det ju ryttaren som har hand om sin egen sköthäst vid uteritt. ;)

Men har fått reda på vilken häst jag får sköta och det var den som jag trodde/ skrivit. Och han är lika dan ute som inne;)

Något som jag alltid återkommer till är tempoväxlingar och övergångar. Att hästen, för så små hjälper som möjligt, ska kunna både öka och minska tempot i gångarten och kunna växla mellan skritt-trav, trav-galopp, skritt-galopp, skritt-halt osv.

I skogen brukar jag försöka rida lite slalom runt träden, gärna flytta bakdelen något steg också.

På hästen jag rider nu så jobbar jag även mycket med att variera formen (än så länge mest i skritt), så att hästen behåller bärighet och lagom kontakt med handen oavsett var huvudet är placerat.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar