Någon som ger Msm?

Sv: Någon som ger Msm?

Skriver av innehållsförteckningen från burken.
"Innehåll: 100% MetylSulfonylMetan (Metyljoner och organiskt svavel)"

Negativa sidor, enda jag vet som varit biverkning har varit om man ökar dosen för snabbt så kan man få huvudvärk. Som människa börjar man alltså med ett halvt kryddmått och ökar sakta...

Jag gav det till min häst som hade problem med stel bakdel efter ehrlichia och han hade fång i våras som det också skulle vara bra till eftersom det är bra för magen också. Stelheten försvann och han blev bra i sin mage. Tyvärr finns han inte med oss längre men det beror på annat. Har också en hund som vi var på väg att ta bort i somras pga av att han har hfat så ont i sina leder. Haltat och inte viljat gå så långa sträckor. Har ätit Glucosamin och gurkmeja ett år. Jag började ge honom MSM, och jag kan säga att vi fått en helt ny hund. Man kan inte tro det.
Har också en kollega på jobbet som har en jaktlabrador som är 10 år och inte kunnat vara med och jagat det sista året pga ledproblem.
Men ni kan tro att han nu jagar som om han var ung igen.

Verkar vara många som tycker att det fungerar bra!
Frågan är ju bara om det är smärtstillande & om man kan äta det under längre period utan "risk".
Som tex alger är jättebra för mkt,men kan vara skadligt pga jod-halten..*funderar*;)

Det enda som jag märkt är att effekten man uppnår med MSM är inet bestående. Ca 4 dygn efter att man slutar ge det så sbörjar alla gamal symptom smyga sig på en igen (alla levande varelser äter det hamma hos mig inkl. människor).
Det är helt suveränt mot imunförsvaret, magproblem, värk, allergier etc men det botar inte, bara hjälper under tiden man ger det.

Det är det som verkar vara det "jobbiga",för det är väl inte så bra att alltid äta det..Om det är smärtstillande kanske det tom kan bli värre när man slutar?Eller?Tänkte testa att ta MSM själv ett tag.

Min pojkvän upplevde också det, att problemen återkom. Men inte att de blev värre än vad de varit innan egentligen. Det är väl dock kanske så att det känns värre om man varit smärtfri under en längre period.
Jag tror inte att det är smärtstillande. Hur kan svavel vara smärtstillande egentligen???

Vet inte.Men eftersom det varit karens på det innan och om värken försvinner av det men sedan återkommer dvs det fungerar bara under intag varje dag så borde det vara smärtstillande?
För det läker ju inget om värken kommer tillbaka.
Det är synd att det inte är forskat på natur läkemedel.
Jag ska testa på mig själv men det är ju alltid intressant & veta vad man stoppar i sig;)

Är det någon som har testat det på sin eksem-islandshäst?

Det var karens enbart för att man kunde visa att hästarna presterade bättre. Karenset är nu borttaget eftersom svavel är en av grundstenarna här på jorden och bland annat finns i grönt gräs.
Lite svårt att bevisa om det kom från grönbetet eller en vit plastburk med andra ord.

Man räknar med att en häst på bete får i sig ca 1 gram MSM/dag, det är inte särskilt mycket. Många utfodrar sina tävlingshästar med 20 gr/dag, det borde göra en hel del skillnad på prestation.

Jag har gett min häst MSM i 1 1/2 år med mkt bra resultat.Jag kommer aldrig att sluta ge honom det även om det kostar lite.Han hade kotledsinflammation på 2 ben och fick 3 behandlingar med tuppkam o kortison,blev inte bättre.Efter att jag börjat med MSM och han hade fått vila(gick i stor hage men blev inte riden,gick på promenader med honom) blev han bra.Idag är han mkt smidigare och inte alls spänd i musklerna heller.Har fått jättefin hårrem o starka fina hovar och dessutom arbetar med glädje.Jag tar det själv oxå för min värk o det funkar.Har inte alls så ont längre o är mkt piggare.Det enda negativa jag vet är att MSM är något blodförtunnande och om man ska opereras ska man inte ta det på ett tag innan för blödningsrisken.Ett mkt bra NATURLIGT medel.Gå in på www.ion-silver.com o ch läs mer om folks erfarenheter av MSM.:bow: :bow: :banana:

Har läst att många är jättenöjda & ska testa själv.
Men eftersom det inte är direkt forskat om det så vill man ju veta så mkt som möjligt om det.om det tar bort värk under intag så måste det ju också vara smärtstillande.Men ska prova!

Hej Tölva!

Jag har gett min 26 åriga exemhäst MSM i över 1 år nu.
Inte på grund av att hon har eksem, utan att hon svullnar i sina bakben. Men i somras märkte jag ingen förbättring på hennes eksem. :(
Mne jag har faktiskt läst ett inlägg i en annan tråd som handlade om MSM och sommareksem, och den hästen hade faktiskt blivit hjälpt.:)

Så det är bara att testa!:)

Mari

Det lät inte roligt att det inte fungerade på din häst. Men det kan tänkas att om din häst har haft eksem väldigt länge så kan det kanske bero på det. En häst som nyligen fått eksem (som min) kanske det hjälper bättre åt. Min häst är 3 år gammal och fick det som 1 åring. Men det kan nog också bero på vad för sorts eksem det är. Min tål sol men inte knott och ev mygg.

Tölva skrev:
Är det någon som har testat det på sin eksem-islandshäst?

Ja bägge mina pållar får MSM, den ena eksem och den andra icke eksem. Om just MSM har inverkan har jag svårt att svara på, men i hans fall så verkar han ha total avsaknad från klåda. Dock gör hans hagkompisar livet surt för oss, genom att tugga på stackarn så han kliar dem. Detta har iår bidragit till att hans annars så fina man blivit kortare på sina ställen.:(

Bara jag som funderar på om det är bra & ge i längden-ev biverkningar?:D

Jag har använt MSM i snart 3år till min häst och jag märker inga bivärkningar än i alla fall.

Och en vän som innte tål päls djur (kunde innte gå förbi en häst hage utan att det började klia i halsen) kan nu stå och klappa mina hästar i hagen utan att hon käner nåt kliande men hon kan innte vara inne i stallet eller borsta och så men i alla fall.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar