Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Finns det något vetenskapligt belägg för att det inte är möjligt, inte endast ovanligt, att ett befruktat ägg fäster dåligt och blir ett missfall? Jag är genuint intresserad, inte ifrågasättande.
Detta var över tio år sedan och inte i Sverige.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Dubbelt

....
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Om ägget inte fäster som det ska så utvecklas inte graviditeten och då finns det inget foster att få missfall med.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Fast ägget befruktas inte i livmodern och rent hypotetiskt, fäster ägget dåligt skulle det kunna utvecklas till ett embryo som kan bli till ett missfall.
Huruvida graviditeten fortlöper avgörs bla av hormoner, kan dessa triggas av ett dåligt fäst ägg så sker fosterutveckling.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Ramlade av i v 8 denna graviditeten. Satte mig på baken och allt har gått bra hittills :) är nu i v 19+0 och har varit på rul i veckan :) rider fortfarande, men sen avramlingen enbart på ridbanan. Min förra graviditet kändes det helt fel att rida och jag slutade i v 10 typ. Denna gången känns det helt okay!
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

En förlossningsläkare jag pratade med var med om en kvinna som fick missfall i v.12 efter en spark i magen, så är inget att rekommendera.

kl
Red fram till v.20 ca, men blev avrådd (eller rådd) till att ta det lugnare efter det pga problem med kroppen.
Men då var hästen stensäker och hade fått höra fina hot från sambon om vad som skulle hända om hon gjorde illa mig:p

Men det är en fråga som man måste ta ett eget beslut i, då ingen känner din häst och kropp så bra som du.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Min kusin (då 4 år) hoppade på min fasters mage när hon var runt v. 12 vilket utlöste ett missfall. Med det i bakhuvudet kan du inte umgås med barn, inte vistas i folksamlingar och inte gå nära föremål i maghöjd :)

Skämt åsido, jag var också lite nervös för ridning ett ögonblick när jag var gravid. Samtidigt får ridningen mig att må bra och det är en motionsform. Min bm sa att jag skulle vara uppmärksam på kroppen bara. Gör ridningen ont så slutar man, ögonaböj. Jag slutade några månader innan fl pga foglossningar. Tips är att när du gått lite längre och blir obalanserad vilket man lätt blir när man ska hålla styr på magen, magmusklerna delat sig etc så välj sadel. Jag märkte inte så mycket av att jag var obalanserad förrän jag red barbacka och det var då jag kände av fogarna första gången. Gör det som får dig att må bra helt enkelt och tänk inte så mycket :)
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Kan inte svara för det, men jag är i v.21 och var ute senast igår och tävlade min 4 åring. Min BM har sagt att jag ska rida som vanligt fram tills jag inte orkar längre.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Tävlat dressyr fram till ca v.20. Sen kändes det inte bra. Slutade rida ut ca v.25. Ridit dressyr försiktigt på ridbanan fram tills nu v.33. Nu kommer jag endast jobba hästarna från marken. Pga att magen och rädslan för att ramla av blivit större. Dessutom får jag ont om jag ridit för länge... Sammandragningar.
Jag trodde inte jag skulle rida så här länge. Rid så länge det känns bra. Om du får ont eller börjar bli rädd för att ramla av tror jag det är dax att sluta...

Har frågat många om missfall i samband med avramling. Har hört om endel som ramlat av men det har gått bra! :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag och min man har försökt få barn i ungefär två år, efter en "hoppsan-graviditet" som slutade i missed abortion och akut skrapning...
Svar
3
· Visningar
2 293
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 139
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 548
Senast: PygmyPuff
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp