Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

misscocos

Trådstartare
Hejsan

Jag är gravid i 8:e veckan (7+3) med första barnet och läser runt lite om ridning och graviditet. Olika åsikter finns precis som i allt annat. Men jag undrar, finns det någon här inne som FAKTISKT fått missfall efter att ha trillat av hästen? Eller är det bara så att folk oroar sig för att det SKA hända?

Jag är själv lite fundersam, eftersom min häst inte alltid står "på alla fyra". Han kickar gärna i galoppen, men jag har inte åkt i backen det senast 1,5 åren. Det känns som att jag har balansen och vet hur jag ska parera det efter 3 år tillsammans. Men säker kan man naturligtvis aldrig vara.

Min BM har uppmanat mig att fortsätta rida så länge inte magen är i vägen och jag känner att det inte funkar, men än så länge syns ju ingenting.
Så... är det någon som faktiskt fått missfall efter att ha trillat av? När i graviditeten hände det isåfall? Känns ju som att risken borde bli större ju längre man gått, med tanke på att "skyddet" blir mindre när ungen blir större och kommer "närmare" utsidan, om ni förstår vad jag menar...
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Jag har aldrig hört talas om det i alla fall. Jag har flera bekanta som ridit trots ganska långt gången graviditet utan problem. Jag tror det ska ganska mycket till för att trilla av så illa att det utlöser ett missfall. Inte om allt är som det ska i alla fall.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Då ska du nog själv bli så pass skadad att det är fara även för ditt liv.
Kan tänka mig att en regelrätt spark rakt i magen kan utlösa ett missfall, men då lär ju även du må rätt så dåligt efteråt.

Att bara trilla av vanligt med lite blåmärken och ev hjärnskakning tror jag inte gör så mkt.
Men när magen blir större och balansen ändras så är det kanske ide att hålla sig på marken om det är en häst som inte har alla fötter på marken alltid ;)
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

En tjej som hade häst där jag jobbade fick missfall efter en avsittning. Dock hade hon svårt att bli gravid, blev det genom provrörsbefruktning så de två fostrena kanske satt lösare än vanligt.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Jag fick en spark i magen efter försökt lasta en häst. Gick bra och var då i vecka 8-9. Ramlat av med osv.
Barnet kom ut, frisk och hel. Vet en som vattnet gick på när hon red i vecka 38 :p Så vafan..

Så länge det känns bra kan du fortsätta :)
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Vad jag förstått ligger barnet ganska tryggt därinne, men faran kan vara att moderkakan lossnar vid ett kraftigt fall, och det innebär såklart fara för barnet. Och risken att det sker ökar när magen börjar bli stor.

Själv bestämde jag på förhand ett datum mitt i graviditeten när jag skulle sluta rida, tyckte det var skönt att slippa vela och känna efter "ska jag fortsätta eller inte". Nu visade det sig också att jag vid det laget börjat få lite ont av ridningen så det var precis rätt läge att sluta, även om jag inte kände mig otrygg ännu egentligen och flera andra stalltjejer red mycket längre än mig när de var gravida.

Kör på så länge det är kul är mitt råd, tror inte det är nån större fara, men som sagt, det ska kännas roligt och inte oroligt.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Jag har aldrig hört om det men omöjligt är det säkert inte.

Själv red jag två hästar per dag hela graviditeten. Hoppade min "gammelponny" fram till vecka 30. Inte höga hinder för då var magen i vägen men upp till kanske 90-100 cm.
Åkte av en gång i vecka 25. Inget dramatiskt och hade jag inte varit gravid så hade jag inte åkt av. Nu var magen i vägen så jag slängde över benet och dråsade ner på rumpan.

Jag inbillar mig att det viktigaste är att man som blivande förälder känner sig nöjd och trygg med sitt val :)
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Vad jag förstått ligger barnet ganska tryggt därinne, men faran kan vara att moderkakan lossnar vid ett kraftigt fall
Det är här den största risken ligger. Och det kan vara ganska illa för både foster och mamma när det väl händer, oavsett orsaken. Turligt nog är det ovanligt.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Som jag förstår det är det oavsett större risker för dig än för barnet, det ligger relativt säkert. Jag tror att du måste tänka mer på andrahandsriskerna , vad händer om du trillar av och bryter ben eller arm eller något värre i kroppen hur ska du hand om bebisen ? Å andra sidan mår du bra av att rida så mår väl bebisen bra av att du är tillfreds och nöjd med ett lågt hjärtpuls och lagom aktivitet än om du bara sitter hemma och vräker i dig lakrits eller något annat sött som man har en tendens att göra när man är gravid... O_o
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Har faktiskt aldrig hört talas om det utan då ska man slå sig riktigt illa isåfall.

Jag red till jag var i vecka 30 ungefär, men då lugna turer på min gamla trotjänare. Unghästen kändes för busig ;) Hur jag skulle göra nu när han är äldre och mer mogen det märks den dagen jag blir gravid igen. Känner man sig bekväm med att rida ska man rida annars är det bättre att låta bli :) Fick ridförbud av min BM då vid vecka 30 för min dotter låg så långt ner och hon var rädd att jag skulle få ont av det.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

En tjej som hade häst där jag jobbade fick missfall efter en avsittning. Dock hade hon svårt att bli gravid, blev det genom provrörsbefruktning så de två fostrena kanske satt lösare än vanligt.
Antagligen hade det ingenting alls med rörelsen att göra.

Folk kopplar missfall till massa "orsaker", men det handlar ju nästan alltid om att ägget/fostret var dåligt, och att kroppen stöter bort det av den anledningen. Det är en förprogrammerad mekanism och vad mamman gjort eller inte gjort spelar ingen roll i de fallen.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Grattis!

Hade man fått missfall bara av att ramla lite hade vi inte behövt några abortkliniker. Ut och rid :)
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Tack hörrni! Känns ändå lite lugnare att höra att det verkar vara väldigt sällsynt iallafall. Man blir ändå lite förvirrad när folk pratar, två kompisar som också rider blev uppmanade av sina bm att absolut inte rida, det var hur farligt som helst. Verkar dock som att det snarare är folk som inte kan något alls om hästar som anser att det är farligt för fostret?! Fast å andra sidan anser de ju hästar vara det farligaste djuret på jorden också så det kanske inte så mycket att ta fasta på. Men tack för svar!
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

En tjej som hade häst där jag jobbade fick missfall efter en avsittning. Dock hade hon svårt att bli gravid, blev det genom provrörsbefruktning så de två fostrena kanske satt lösare än vanligt.

Öh, nej. Foster sitter inte lösare för att de blivit till i ett lab. Missfall beror inte på att fostret sitter löst och råkar lossna, utan på att kroppen stöter bort fostret, vanligen för att det är något fel på det, eller för att något annat går snett.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Tack hörrni! Känns ändå lite lugnare att höra att det verkar vara väldigt sällsynt iallafall. Man blir ändå lite förvirrad när folk pratar, två kompisar som också rider blev uppmanade av sina bm att absolut inte rida, det var hur farligt som helst. Verkar dock som att det snarare är folk som inte kan något alls om hästar som anser att det är farligt för fostret?! Fast å andra sidan anser de ju hästar vara det farligaste djuret på jorden också så det kanske inte så mycket att ta fasta på. Men tack för svar!

Det finns många BM som säger att ridning är utmärkt motion också just för att man aktiverar så många småmuskler som underlättar när det är dags för förlossning :)
Jag är helt övertygad om att ridningen inte är något problem i sig.
Men om det inte känns bra att rida eller att det gör ont så ska man ju såklart inte göra det.
Jag har en kompis nu som är gravid och hon slutade att rida väldigt tidigt just för att hon inte ville riskera OM hon ramlar av och har gjort hjärnspöken av det och då är det såklart bäst att inte rida.
En annan kompis slutade rida i ungefär mitten av graviditeten då det gjorde ont att rida och sista turerna kunde hon bara skritta för annars fick hon galet ont och då ska man såklart inte rida.
Andra väninnor har ridit tills det är dags för den lille att ploppa ut men de har inte haft ont och inte fått jättemage heller så de har varit relativt smidiga trots bollen på magen.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Öh, nej. Foster sitter inte lösare för att de blivit till i ett lab. Missfall beror inte på att fostret sitter löst och råkar lossna, utan på att kroppen stöter bort fostret, vanligen för att det är något fel på det, eller för att något annat går snett.

Det var därför jag skrev kanske, eftersom jag inte var övertygad om att det var så ;)

Så ditt Öh, nej passar inte riktigt in eftersom jag inte påstår att det är så..
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Min BM sa att jag skulle fortsätta rida då jag ridit hela mitt liv, men hon sa också att hon aldrig skulle rekommendera ngn med att börja med ridning under en graviditet. ;)

Ridning stärker bäckenbottenmuskler m.m. och det var ett mantra den BM jag hade under förlossningen hela tiden upprepade,
"Om du inte ridit hade du varit klar nu, tacka ridningen för att förlossningen drar ur på detta.....":crazy:

Till slut sa min man åt henne att det är inte mkt vi kan göra åt musklerna nu så du kan sluta tjata om det!:p
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Det var därför jag skrev kanske, eftersom jag inte var övertygad om att det var så ;)

Så ditt Öh, nej passar inte riktigt in eftersom jag inte påstår att det är så..

Men det var inte ens kanske så. Ditt antagande var ungefär lika rimligt som att det kanske kom osynliga labbmöss på natten och klippte av navelsträngen så att fostret trillade ut, eftersom det var en IVF-graviditet och de ville ha tillbaks sitt embryo.

Det är inte kanske så som du skrev, man kan vara 100% övertygad om att det inte alls är så. IVF-foster sitter inte lösare än andra, och missfall beror inte på att fostret lossnar och ramlar ut.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Jag vet att IVFfoster inte sitter lösare, jag vet väldigt exakt vad missfall beror på. Vad jag är osäker på är orsaken till varför just denna kvinna hade svårt att bli gravid. En anledning skulle kunna vara att det befruktade ägget fäster dåligt, men jag vet inte.
 
Sv: Någon som fått missfall efter att ha ramlat av?

Om man har det problemet (att det befruktade ägget inte vill fästa i livmoderväggen), så visar det sig genom att man inte alls blir gravid. Inte att man blir gravid och sen får missfall. Fäster det inte så blir man inte gravid, har det väl fastnat så sitter det inte lösare för att det kom till genom en IVF.

Att de hade satt in två embryon tyder dock på att problemet var ägg/embryon av dålig kvalitet, annars sätter man inte in två nuförtiden pga de ökade riskerna vid tvillinggraviditeter.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag och min man har försökt få barn i ungefär två år, efter en "hoppsan-graviditet" som slutade i missed abortion och akut skrapning...
Svar
3
· Visningar
2 293
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 139
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 548
Senast: PygmyPuff
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp