Någon påhittig?

tess_g_

Trådstartare
Min olycksfågel till hund måste äta antibiotika (tabletter) i tio dagar och det är han inte glad över! Redan dag 2 har han insett att det inte smakar nåt gott..:cautious: Första tabletten gick ner med köttbulle, andra gick ner med kattmat(lite torrfoder), tredje gick ner efter några om och men, fjärde tabletten var nästan helt omöjlig..

Så nu behöver jag bukes hjälp! Någon som är påhittig som har bra tips för hur vi kan få i hunden tabletter?
För att göra det krångligare så har han känslig mage så det behöver egentligen vara så mildt och snällt som möjligt.. (inte för att kattmat och köttbulle är så jättesnällt men det fanns inget annat hemma)

Ni får gärna komma med tips på hur man slutar oroa sig inför hundens kommande operation också... :/

Sv: Någon påhittig?

palaggsskinka har vi anvandt har... da gor man ett litet paket runt pillret bara.

...i nagra fall har jag tranat in det som ett trick.. "Ater du ditt piller duktigt far du nommies sen".. galler bara att ha riktigt gott nomnom. Hemmatorkad lever var en superhit.

Om du ska gömma tabletten i något gott så dölj den helt. Sen kan du testa 2 olika saker när du ska ge den.
1. Ge godbiten med tabletten i och ha en likadan bit i andra handen som du ger innan han hinner tugga den första.
2. Be hunden göra något den tycker är kul o brukar få godis för. Beröm översvallande och ge som under 1.

Om inte detta funkar så finns ett 3:e alternativ: Ta tabletten mellan tumme o pekfinger, sätt hunden och öppna gapet. Stoppa sen tabletten så långt bak i munnen att han måste svälja och håll igen munnen tills han svalt. Ge sen en godbit ovanpå så att den säkert åker ner. Om tabletten kommer ut igen så har den inte hamnat tillräckligt långt bak.

Tillägg: Använd t ex köttbulle, korv eller mild ost som är mjuk och inte delar sig.

Vi har använt leverpastej och smör, båda har gått ner snabbt och lätt. Något som inte behöver tuggas måste ju vara det optimala, så fort hunden tuggar kommer ju smaken av tabletten.

Vi har använt leverpastej och smör, båda har gått ner snabbt och lätt. Något som inte behöver tuggas måste ju vara det optimala, så fort hunden tuggar kommer ju smaken av tabletten.

Min erfarenhet också. Har en som sorterar och spottar hur man än gör, men inkletad i mjukost åker tabletten ner direkt :)

Lättast är väl helt enkelt att stoppa in tabletten så långt bak på tungan som möjligt och sedan snabbt stänga munnen. Massera lite på struphuvudet så hunden sväljer. Sen kan du ge en godis.

2. Be hunden göra något den tycker är kul o brukar få godis för. Beröm översvallande och ge som under 1.

Så brukar jag göra fast då ger jag två godisar (oftast köttbullar). Först ger jag en bit utan tablett och sen ber jag han göra tricket en gång till och då får han biten med tablett. Iom att han inte får tabletten i första godbiten så blir han inte misstänksam så därför sväljer han snällt den med tabletten gången efter ;)

Jag drar tabletter i lite smör och stoppar bak i halsen, så åker den ner snabbt - om nu hunden i frågan inte äter själv i lite skinka:)

Jag är den där elaka hundägaren för jag stoppar i stort sett alltid tabletten i halsen direkt, men sen står jag med leverpastej eller något annat gott direkt som jag själv stoppar in i munnen på dom innan dom ens hunnit stänga munnen från tabletten som blev "nertryckt" i halsen.
Så redan andra eller tredje dagen brukar jag ha hundar som står och väntar på sin godbit som dom ju nu "brukar" få enligt dom.

Misstänker att det funkar så enkelt för att dom aldrig får smaken av äckeltablett i munnen utan bara knepiga matte som är nere i "petar" halvvägs ner i halsen, men man får ju en "jackpot-belöning" varje gång man gjort det så då är det väl okej.

Tycker det är väldigt sällan det fungerar att bara "muta" i hundarna tabletter, dom kommer snart på alla idéer man har eller någonsin kommer att få ;-)

/Camilla

Lättast är väl helt enkelt att stoppa in tabletten så långt bak på tungan som möjligt och sedan snabbt stänga munnen. Massera lite på struphuvudet så hunden sväljer. Sen kan du ge en godis.

Ungefär så gör jag oxå. Ända sättet att få i Leon Nozinan när åskan går, han är helt panikslagen o totalt ointresserad av godis.

Tillägg till det som skrivits innan, är det svårt att få hunden att svälja när ni satt in tabletten i munnen så testa kleta lite tubost el liknande på nosen/philtrum

Lite jordnötssmör upptryckt i gommen får de flesta hundar att slicka frenetiskt i sina försök att svälja det.
:devil:

Antibiotika smakade tydligen hemskt enligt min hund.

Öppna munnen, lägg tabletten så långt bak på tungan/i svalget som möjligt. Stäng munnen och stryk längs halsen.

Rimadyl äter han som godis, metacam gick att gömma i ost. Men vetrimoxin (?) funkade inte alls utan tvång.

För vår del funkar det enklast att dela tabletterna och trycka in dem i en klick smör som sen ges ur handen, inga problem alls att få i honom dem till skillnad när jag försökte lägga dem i svalget och massera för att få honom att svälja.

Man lägger tabletten långt bak på tungan så hunden måste svälja. Sen kan man ge belöning efteråt om man vill.

När jag var liten minns jag att vi en gång engagerade halva karteret i att ge hunden medicin (liten ort och de flesta var mina kompisar och deras föräldrar). Hunden genomskådade oss en efter en och vägrade sedan ta något ur handen på oss. Så då fick vi ringa nästa person på listan som fick ge samma leverpastejklick. Vet inte om det funkar i det här fallet.

På apoteket har de någon form av spruta som man fyller med vatten och lägger tabletten i. Sedan sprutar man in tabletten, typ. Testade det en gång på min katt, och hon såg helt chockad ut så jag har inte vågat testa igen. Men en hund är ju ofta lite större, så det kanske inte är lika traumatiskt för dem. Eller?

Kan du krossa tabletten eller måste den tas hel? Det kan vara lättare att blanda ut om den är finkrossad. Men smakar den illa kanske det inte spelar så stor roll.

Öppna munnen, placera tabletten längst bak på tungan, stäng munnen och vänta tills hunden sväljer. Klart!

Så gör jag på både katt och hundar här hemma. Mycket enklare än att krångla med godis.

Precis så gör jag. Varför krångla till det :D

Kl.

Ska jag göra något annorlunda tex som ge tablett, så bara jag gör. Hämtar en tablett, går till hunden, gör som det står ovan och sen en klapp (kanske godis). Mina hundar hinner aldrig tänka att nu är det nåt konstigt på gång mm..

Min erfarenhet också. Har en som sorterar och spottar hur man än gör, men inkletad i mjukost åker tabletten ner direkt :)

Jag testade att täcka tabletten med smör, han bara fnös åt den och gick iväg :angel:. Men tillsammans med en köttbullebit gick det faktiskt.
Jag ska prova någon mjukost också och se om det duger för herr kräsen..
Som din hund är han expert på att sortera och spotta..

Angående öppna munnen och lägga i tabletten så är det inte så lätt varje gång..Så fort jag öppnar munnen på honom börjar han fippla med tungan och slingrar sig :p Men om inget annat funkar så får jag helt enkelt prova det igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 947
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 739
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med... 2
Svar
28
· Visningar
6 208
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 600
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka