Eller hur, helt absurt är vad det är!
Jag vet de som helt enkelt inte kan anställa till natten längre utan har gjort så att anhöriga jobbar natt gratis istället. Förändras inte det här från politiskt håll tror jag det leder till att fler tvingas göra så, andra utan anhöriga kanske blir helt utan assistans på natten trots att de är beviljade det. För hur kan man kräva att någon ska jobba för slavlöner? Det håller inte och det här går ut över både assistenter, brukare och anhöriga.
För ett par år sen hade en bekant en jättetvist med försäkrinskassan eftersom de dragit in assistansen på natten då mamman tagit nätterna utan ersättning under lång tid. Vet tyvärr inte hur det gick för dem när hon flyttade, men under tvisten fick mamman sova hos dottern under natten. Personen i fråga är rullstolsburen och kommer inte ur sängen utan lift, alltså helt otänkbart att lämna henne själv på natten.
På mitt ena jobb har vi nu jätteproblem med att lösa det när någon blir sjuk. De som jobbar heltid får inte lov att gå in extra ens vid undantagsfall då de redan maxat alla gränser för att få så lite löneminskning som möjligt. Och vi andra har ju andra jobb upptill att pussla med. Personen fixar inte personal från vikariepool så vi måste lösa det inom gruppen, vilket är svårt med ändringarna som blivit.