Sv: Någon mer än vi som renoverar?
Oj oj oj, så stort! Så många fina detaljer!
Har du tålamod nog? Som du skrev i ingressen!
Vi tycker att allt är jättekul med vårt hus. Men det är ju mindre - går snabbare + att vi inte bor där. Vad tycker du?
Nog kan man ibland känna att tålamodet tryter....då du har nystädat och byggdammet lägger sig som en fin hinna IGEN!!!!!
SÅ otacksamt!
Annars måste jag säga att det har gått otroligt bra, vi flyttade in 2002 och hann riva väggar, bygga badrum och sovrum, fixa pannrummet, bygga verkstad och installera jordvärme innan barnen föddes 2005 (tvillingar
). Efter det har det gått mer långsamt men nu har vi ökat i fart igen. Fördelen med att ha så stort är ju att det inte är ett problem att stänga av en del av huset när vi ska fixa där. Nu är snart 2/3 av övervåningen klar och det är ju fantastiskt!
Sedan är det viktigt att inte känna sig pressad att renovera precis jämt, man måste också hinna vårda förhållandet och barnen.
Lite av tjusningen ligger ju också i att leta material, få nya intryck och impulser. Renoverar man för snabbt riskerar man felval då man hamnar i beslutandeposition utan att ha hunnit kolla alla alternativ.
Nu efteråt när man kollar våra gamla ritningar är jag själaglad att vi inte hann/vågade sätta dem i verket, det hade blivit så tokigt!
Sedan får man ibland överraskningar liknande de vi fick i sommar då det visade sig att fönstrena i bagarstugan MÅSTE kittas och målas om och så gick det tid dit istället för att fixa annat inplanerat. Men så är livet som husägare!
Ibland när jag kommer hem från jobbet och stannar upp och ser på huset så känner jag en djup tacksamhet över att jag och min familj faktiskt får bo där!
Det ger en kraft i renoveringsdjungeln!