Någon mer än vi som fortfarande har bete?

FreSus

Trådstartare
Bor några mil söder om Stockholm. Har kvar 3 isisar i sommarhagen på ca 1 ha. Alla tre är redigt trinda efter sommaren (de gick på halva ytan i ca 4 månader). Ingen av dem är bukig utan de har lagt på sig redigt.

Då vi inte har någon som helst möjlighet att ställa dem i hage utan bete fortsätter vi ha dem där. Runt om oss börjar alla stödfodra. Betet i våra hagar verkar aldrig ta slut!!!

Alla tre är nöjda som sjutton, har fin avföring och tycker livet är toppen.
Men egentligen, när ska man börja oroa sig? Ska man ens oroa sig??:crazy:

Om de alla håller sig i fin form (nu menar jag att de inte faller ur pga proteinbrist, övervikten är en helt annan fråga) kan de gå där tills typ snön kommer?

Sv: Någon mer än vi som fortfarande har bete?

Går de ute dygnet runt? Isåfall ska de ha tillgång till ligghall fr.om 1 nov, vilket brukar anses "den kalla tiden på året" enligt djurskyddslagstadgarna.

I övrigt är det ju ingen som bestämmer över vilken hage dina hästar går i, eller hur menar du? om de behöver stödfodras kan du ju bara avgöra själv?

De går ute dygnet runt och har ligghall.

Men hur vanligt är det att ha bete långt in i okt/nov? Visst måste det vara så att så länge de är trinda och goa så räcker betet? "Alla" pratar om att värdena i betet försvinner men vi har ju 3 levande bevis på att så inte är fallet...

Vinterhagen står och väntar på dem men där är det bete upp över öronen eftersom den vilat hela sommaren så den får helt enkelt vänta...

Den här sommaren och hösten har ju varit så extremt mild, så gräset upplever jag det har växt mycket längre än vissa andra år.

Mina går också på gräs fortfarande, och lär göra i alla fall en vecka eller två till. Dock kommer de in på kvällen och får hö inne, men ute lär de inte behöva hö på ett tag.

Står de inne över natten, är det därför de får hö?

Upplever du dem som hungriga när de kommer in på kvällen?

Släng ut lite grovfoder och se om dom äter. Gör dom det behöver dom nog lite fibrer och då är det ju bara att fortsätta ge dom det, eller lite halm o tugga på om dom blir för feta.
Struntar dom i det så klarar dom sig på gräset. Näringsmässigt verkar det ju inte vara några problem men det kan vara fibrer/TS som saknas.

Våra 5 hästar (en shettis, 1 travare, 2 fullblod & 1 halvblod) går ute fortfarande.
Ingen stödutfodring. Men nu är det väl sista veckan/orna...
Så troligtvis blir månadsskiftet när vi stallar in dem.

Vi stödutfodrar inte, och gräset är så grönt och "fint"... Min rids inte (halvblodet) och är inte fet men inte mager heller...

De går ute dygnet runt och har ligghall.

Men hur vanligt är det att ha bete långt in i okt/nov? Visst måste det vara så att så länge de är trinda och goa så räcker betet? "Alla" pratar om att värdena i betet försvinner men vi har ju 3 levande bevis på att så inte är fallet...

Vinterhagen står och väntar på dem men där är det bete upp över öronen eftersom den vilat hela sommaren så den får helt enkelt vänta...

Ja nu har ju jag sett hästar som fullständigt fallit ur på en eller ett par veckor, från att ha varit som flodhästar. Just pga betet bara är bukfylla, så det kan gå väldigt fort när det väl sker.

Släng ut lite grovfoder och se om dom äter. Gör dom det behöver dom nog lite fibrer och då är det ju bara att fortsätta ge dom det, eller lite halm o tugga på om dom blir för feta.
Struntar dom i det så klarar dom sig på gräset. Näringsmässigt verkar det ju inte vara några problem men det kan vara fibrer/TS som saknas.

Problemet är att de äter hö oavsett, lägger vi ut hö mitt i sommaren med massor av bete äter de upp höet också, de äter ALLT.
Om fibrer saknades borde ju detta märkas på deras magar? Allas avföring är fina fasta bollar, det borde de ju inte ha om inte magen får jobba korrekt?

Ja nu har ju jag sett hästar som fullständigt fallit ur på en eller ett par veckor, från att ha varit som flodhästar. Just pga betet bara är bukfylla, så det kan gå väldigt fort när det väl sker.

Borde inte detta ha föregåtts av bukighet? Vilket våra inte har/är.
Det känns bara inte rätt att börja fodra med tanke på 50 kg övervikt....

Problemet är att de äter hö oavsett, lägger vi ut hö mitt i sommaren med massor av bete äter de upp höet också, de äter ALLT.
Om fibrer saknades borde ju detta märkas på deras magar? Allas avföring är fina fasta bollar, det borde de ju inte ha om inte magen får jobba korrekt?

Ja är det så är det väl inga problem. Det är ju en ras som klarar sig på väldigt lite. Men tänk också på fångrisken när gräset börjar frysa. Det är nog bara en tidsfråga innan du måste börja fodra av olika orsaker.

Har dom lite buskar/grenar att gnaga på är det ju ingen nackdel i detta läget.

Håller med wrangler om att ni får vara försiktiga med frosten, min shettis fick tas bort nu pga fång av stressat gräs.
Fiber och mineraler kan ni nog också lägga ut, så som grenar, halm osv.

Vi bor precis norr om Stockholm. Våra islänningar har gått till vinterhagen, vissa går fortfarande med munkorg eftersom det fortfarande finns så mycket att äta. Vi har inte börjat fodra än.

Fast jag undrar hur proteinet är i gräset är nu egentligen?
När det blir frost så stiger väl sockret i gräset vilket borde göra att de får i sig mycket MJ, men om proteinet saknas så blir de ju feta men muskelfattiga.
Personligen har jag börjat ge potatisprotein som tillskott nu eftersom jag inbillar mig att proteinet borde vara lågt nu, men vill inte ta bort munkorgen och låta honom äta fritt då han som dina är överviktig.

Av egen erfarenhet vet jag att proteinbrist(och kanske även andra brister) kan ta tid att visa sig. Min unghäst såg fin ut hela hösten och början av vintern, sen i januari bara RASADE han i muskler och fett. Inte kul, och när de har gått länge med för lite så tar det jättelång tid att vända det.

Så, jag chansar inte bara för att de ser runda ut nu.

Med tanke på att det varit frost söder om stan så skulle jag vara väldigt försiktig pga av fångrisken, som Wrangler också sa.

Tänk också på kolik, gräset är nog inte riktigt så bra som det ser ut. Återväxten på gräs kom sent. Jag skulle absolut ge grovfoder att tugga på. Vi började stödfodra i augusti efter den torra och varma sommaren, men vi har inga islänningar.

De har grenar, stockar och träd som de gärna knaprar av.

Jag vet att det går fort när de väl går ur sig men ett alternativ kunde alltså vara att ge dem något protein vid sidan av nu för att kompensera det som saknas i betet?
Att ge dem grovfoder med BÅDE MJ/Protein känns hål i huvudet som de ser ut nu, men avsaknaden av protein kan jag köpa.

Med tanke på att det varit frost söder om stan så skulle jag vara väldigt försiktig pga av fångrisken, som Wrangler också sa.

Tänk också på kolik, gräset är nog inte riktigt så bra som det ser ut. Återväxten på gräs kom sent. Jag skulle absolut ge grovfoder att tugga på. Vi började stödfodra i augusti efter den torra och varma sommaren, men vi har inga islänningar.

Vi har ett enormt, kraftigt bete som har grott i mängder i sommar, trots att detvarit torrt och varmt. Fråga mig inte hur eller varför, jag har ingen aning.

Då de går ute dygnet runt känns det konstigt att parera frosten, de äter ju av gräset oavsett tid/temp på dygnet?

Kolik oroar jag mig inte för, alla tre har bra, fungerande magar med bra avföring och dricker mycket bra.

Jag har bete.
Men förra veckan fick jag en konvalescent som ska stå på boxvila så jag var tvungen att öppna en hösilagebal, så nu får alla av det.

Kompletterar med protein.

I närheten av där jag bor så finns en ridskola som har sina hästar ute dygnet runt utan stödfoder de har inte någon ligghall.

Vi hade unghästar på bete till nyss, min är dessutom rejält svårfödd och hon var mer än väl rund, inte fet, det kan hon nog inte bli, men rund, så det verkar ju finnas krut i gräset än :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar