Någon mening med analys?

gadriel

Trådstartare
Jag har något tidigare år analyserat grovfodret till mina hästar men då fick jag allt hö från samma ställe.

Vi odlar eget hösilage och vi har en mängd olika åkrar, några av dem är ett par km härifrån. Vi har dessutom både första och andra skörd. Utöver det så ger jag även hösilage från en gård ett par mil ifrån då vi själva hade ont om foder i år.

För mig känns det som lite tärningskast om jag ska analysera, jag kan tyvärr inte öppna 10 balar samtidigt och plocka av och när balarna väl är plastade ser de likadana ut och man vet inte från vilken skörd/åker de kommer ifrån.

Är det någon mening att analysera ändå eller är det bara bortkastade pengar? Hur gör ni andra i liknande situationer?

Hästarna är fina i hullet, även om de är väldigt olika i kroppen (russ, nordsvensk, varmblod) och är friska och pigga. Funderar dock på att ge åtminstone russet lucern eftersom han är lite tunn över ryggen (men lägger å sig lätt om magen). Har även gett B-vitamin, lite betfor, morötter och mineraler i vinter.

Sv: Någon mening med analys?

Jag har som du också alltid analyserat.. I år fick vi ett analysresultat av bonden och ett annat när vi själva skickade in och analyserade hösilaget... Det känns som om det är svårt att få rättvisande värden om man bara tar från ett fåtal balar. Det bästa är nog om man har möjlighet att ta innan man slår.

Jag har faktiskt i år (egentligen mot mina principer) bara fodrat efter ögat och struntat i analyserna. Och ja, jag tycker nog kanske att det är att slänga pengarna i sjön för du kommer ändå inte kunna lita till 100 på de analysvärden du får på en/ett fåtal balar. Så om hästarna ser fina ut tycker jag du ska fortsätta med den foderstaten du har nu..

MVH

Till denna året så ta prov från fältet innan ni pressar. Det är lättare än att försöka luska vilka balar att ta av.
Sen kan du välja att skicka in allt var för sig eller göra ett samlingsprov. Har ni ett fält som ger större skörd kan det vara en idé att ta en analys från det och sedan ta en samlingsanalys från de mindre fälten.
// Linda

I mitt fall (köper in grovfoder) är det intressant med ett analyserat foder.
Men sen får man göra justeringar i foderstaten individuellt.
För lågpresterande hästar tror jag att ett bra öga räcker.

Är det bara att gå ut och repa gräs innan det ska slås och skicka in på analys då?
Vi kommer också att ta eget hö detta året var det tänkt, från två olika ängar.

Du tar prov efter det slås o innan det pressas.
Gå lite kors o tvärs o ta tussar från strängarna. Man behöver ta lite från överallt för att få ett representativt prov.
// Linda

...Sen kan du välja att skicka in allt var för sig...
// Linda

shit, det skulle ju kosta en del att göra så.

Jag kan bara fodra med ögat tyvärr. det låter som du är i samma sits som mig. jag har valt att inte analysera för vilket värde jag än skulle fått skulle det vara ett som inte stämde. och ta flera prover funkar inte. bor i småland med små gärden. tar 2 skördar på måååånga olika, alla får totalt olika värden, ett är soligt, ett är i skugga, ett är blött, ett är backigt osv.. (får ta vid skörden nästa gång!)

Du tar prov efter det slås o innan det pressas.
Gå lite kors o tvärs o ta tussar från strängarna. Man behöver ta lite från överallt för att få ett representativt prov.
// Linda

Men det kan väl inte ligga hur länge som helst innan man skickar in? Vi slår inte alla åkrar samtidigt.

Frys det om det är ensilage.
Jag brukar låta det torka o skicka in som hö. Torrsubstansen stämmer ändå inte.
// Linda

Jag vill alltid analysera grovfodret. Även om det kommer från samma år, från samma åker, om det ser väldigt olika ut i kvalitén.

Det har varit skillnad på vårt hösilage i år jämfört med tidigare 2-3 år. Trots att det kommer från samma bonde, samma åkrar osv. Så absolut.

Hur säkerställer ni som köpare av foder att analysen är korrekt utförd.
Har säljaren så stora arealer att det kan ge ett analyssvar som är rätt

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka