Någon med erfarenheter av sjukbeslag till utåttåad häst?

Sanette

Trådstartare
Min häst är utåttåad båda fram och har haft återkommande hovledsinflammationer. Har nu varit hos en mycket duktig veterinär där jag fick ett par special skor med mig hem. Det har en smalare traktarm på utsidan och en bredare på insidan. Tanke med dessa skor är att min häst ska lättare sjunka ner i underlaget på utsidan och att insidan bär mer. För att avlasta ligamenten som också är involverade. Någon som har erfarenheter av sådana skor på utåttåade hästar? Blir det bättre?

Sv: Någon med erfarenheter av sjukbeslag till utåttåad häst?

Tanken är god, om man själv ställer sig med tårna utåt och lyfter lite på fotens och hälens insida och så märker man att tårna drar sig inåt.
Men i grunden handlar det om korrekt verkning. Kanske för att kompensera en medfödd vridning någonstans på benet som gör att hoven belastas lite snett, och hoven växer ju alltid mest där den belastas minst och tvärtom. Vad gäller ledinflammationer så orsakas de vanligtvis av att hoven står i fel vinkel på marken och lutar bakåt. Det gör att leder och senor ständigt är överbelastade och översträckta. Det kan förstås även orsakas av en okorrigerad sned hov som bara blir mer och mer sned. MVH

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 417
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 403
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka