någon med erfarenhet av slinger/CA?

olivat

Trådstartare
Imorgon kommer veterinär ut för att undersöka min unghäst som har betett sig konstigt ett tag. Seg å trött, ligger ner massor i hagen, står rätt kobent och jag tycker hon är lite oren i rörelserna. Allt detta trodde jag berodde på växtperiod (växtvärk?) fram tills idag då hon helt enkelt trillade ihop i hagen. Hon studsade sen upp igen lagom förnärmad. Så jag ringde såklart vet som verkade tro att de kan vara något åt det neurologiska hållet. Någon med erfarenhet av detta?? Hur började det på din häst? Vad hände sen?
Återigen veterinären kommer imorgon så behöver inga tillsägelser om att ringa vet;) men gärna era erfarenheter av liknande!

Sv: någon med erfarenhet av slinger/CA?

Liknar borrelia tycker jag.
De flesta vets brukar protestera när det gäller fästingsjukdomarna så många många hästar går obehandlade.
Fästingarna har vaknat redan. Om jag var dig så skulle jag kräva blodprov för både borrelia och anaplasma, min har haft detta 2 gånger och jag har behandlat med mycket gott resultat.

Jag tänkte på de jag med, men fanns de verkligen fästingar för en månad sen? Eftersom hon varit sån så länge. Vi hade ju -10 för en månad sen :P men ska absolut kräva blodprov. Blev dina helt bra efter fästingsjukdomar?

Det kan ligga latent i kroppen för att sedan blomma upp, så jag hade inte funderat allt för mycket på tidpunkten när det gäller fästingsjukdomar.

Jaså där ser man, hoppas det "bara" är något sånt. Vet trodde direkt på neurologiskt men ska se till att allt som går att ta prover för görs. Obehagligt när dom bara rasar ihop. Aldrig varit med om något sånt innan.

Min blev bra de 2 gångerna jag behandlat.
Som det blev sagt innan så kan det ligga latent, både borrelia och anaplasma oavsett vad forskningen kommit fram till.
Jag har sett många hästar med tex kroniskt anaplasma.

Okej usch då, men bra att få höra innan vet kommer så man vet lite extra vad man kan be dom kolla utöver de dom tror. Jag hoppas verkligen inte de är CA.. Hon är ju arab... Visste inte att de fanns förrän idag.

Det finns ju massor videor på youtube om detta, dessutom så kan du testa henne! Superenkelt att bara dra strån med hårsäckar och skicka in så får du svar.

Vad har hon för stam? Många hästar är ju testade idag, så är någon av föräldrarna testade fria så kan man ju utesluta det direkt.

Sökte på Youtube förut men hittade inget? Får pröva igen. Pappan är förmodligen inte testad. De va innan de blev vanligt med de, och farföräldrar är importerade, vet inte hur de är då. De är nytt för mig dehär.
Ska absolut testa beroende på vad vet kommer fram till imorn. Var skickas såna test? Min häst har en ett helsyskon som är äldre och inte visat på några såna här saker.

Hittade videos nu när jag sökte på de engelska. Ser tyvärr väldigt likt ut på min häst.. :(

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 148
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar