Någon med erfarenhet av getter?

Ja, dom var tama. De är ett år gamla. Två bröder som är kastrerade. Vita, jättesöta och busiga! :D

Dom smakar på allt (och jag menar verkligen ALLT!) och är bra på att rymma så vi fick göra om hagen för fårstaketet som var där innan klämde dom sig igenom lätt, dom är ju inte så stora. Dom är väldigt snälla och stångas bara med varandra. De kan däremot sticka en med hornen om man har otur då de gärna vill vara nära, nära människor, gärna i knät! :D

Eftersom mina getpojkar är vita så har de rosa och känsliga öron som behöver skyddas mot för stark sol så jag smörjer med solkräm för barn.

okej. våra små getflickor är två månader. så dom är inte så gamla. hehe. och inte så tama heller. dom har varit i en sor hage med alla andra getter(uppfödarens) så hon har inte fått dom så tama. tror du att det tar lång tid innan dom blir tama...?

deras uppfödares andra killingar hade börjat rymma - alla utom våra. :)
dom är svart-vita, mest svarta. du kanske har sett dom på vår hemsida ..?
Dom ska komma imorrn... *längta* :)

Jag behöver oxå råd, eftersom jag fick en söt liten killing i present förra helgen. Jag tror hon är ca 3 månader. Behöver hon avmaskas? Just nu bor hon inne hos oss och är rumsren, förutom någon gång ibland på natten om vi sover länge. Är det vanligt att getter är rumsrena? Hon verkar fatta helt av sig själv att det passar sig bäst att göra behoven utomhus!

Då har du tur för getter är inte så rumsrena av sig! De gör sina behov där de står och går. Grattis!

Och de behöver INTE avmaskas. Getter avmaskar man endast när man ser att de har mask, INTE annars och absolut INTE i förebyggande syfte!

Hur tama de blir är väldigt individuellt. Vissa getter är skygga av naturen, andra närmast klängiga.

Du får dem bäst tama genom att umgås mycket med dem, mata dem och prata med dem. Klia dem om de vill och som sagt umgås jättemycket med dem! Börja inte med halsband och koppel direkt, innan de har fått förtroende för dig.

Getter är som labradorer, väldigt matglada! Jag tror närmaste vägen till ett gethjärta är att bjuda på godsaker, dvs ogräs, små bitar äpple, grenar med löv på mm.

Har du någon koll på vad de behöver för mat? De ska ha fri tillgång på bra hö och ofta reder de sig inte enbart på gräs/bete eftersom de är dåliga betare. De är inte som får, som är att betrakta som gräsklippare, utan föredrar buskar och sly. Naturligtvis äter de gräs med, men kan föredra ogräs ärligt talat.

Eftersom killingarna är så unga behöver de havrekross de närmaste månaderna, som vuxna kan de äta hel havre om man föredrar det. Getter har ett högre proteinbehov än många tror. Man kan göra sitt eget kraftfoder till dem genom att blanda 55% havre (kross), 25% betfor och 20% soja. Men fårpellets går lika bra! Eller lammpellets tills de är 6 månader gamla. Pelletsen innehåller ju även vitaminer. Mina killingar som är på tillväxt ger jag fri tillgång på kraftfoder, men du får vänja in dem försiktigt först om de inte är vana. Foderjäst är bra att ge rakt upp och ner då och då, det är bra för magarna.

Utöver detta ska de ha en saltsten och fri tillgång till mineraler (fårmineraler med koppar, finns att köpa i hink). Och naturligtvis friskt vatten varje dag!

Klövarna ska verkas/klippas vid behov. Då klipper/skär man av de flikarna som viker sig under "trampdynorna" och så klipper/skär man av det som växer ut från "tårna" dvs spetsarna som kan bli rätt långa. Inget komplicerat.

okej. vi har just kommit hem med dom.
när vi kom hem gick dom och satte sig under saken man har hö i. :P hehe. men nu har dom lagt sig ner båda två.

Ta det bara lugnt och ge dem tid att vänja sig vid den nya miljön i några dagar. Ge dem lite utrymme och fodra vid samma tider och småprata med dem. Jaga inte runt dem för att klappa dem osv. Precis som med valpar och andra djurungar med andra ord. Det kan lätt bli för mycket för små bebisar och ni vill väl inte att de ska bli skygga och rädda för er?

Ja, jag skulle ju aldrig ha getterna inne i huset. Det är smarta djur och vänjer de sig vid det som små så kommer de att kräva det som vuxna! Och som sagt, de både kissar och bajsar där de står... Även om det inte luktar så mycket om honor och kastrerade hanar, så är de ändå inte luktlösa.

Bara roligt att kunna hjälpa till! :)

Ja, jag skulle ju aldrig ha getterna inne i huset. Det är smarta djur och vänjer de sig vid det som små så kommer de att kräva det som vuxna! Och som sagt, de både kissar och bajsar där de står...

Fast det lustiga är att hon aldrig bajsar eller kissar inne på dagtid. Och hon är inne ganska mycket. Men på nätterna blir det nog lite för lång tid, för då händer det att hon bajsar på morgonen. Så därför får hon bara vara inne på dagarna nu. Vi vänjer henne långsamt vid att tillbringa mer tid i stallet.

Så fort vi går ut bajsar och kissar hon. Som en hundvalp ungefär. Hon verkar till och med att undvika att kissa i boxen i stallet, för när vi släpper ut henne därifrån går hon direkt ut på gräsmattan och kissar.

Vi kanske har fått tag i en super-get! :D ;)

Mina getter vill heller inte pinka i stallet. De håller sig hela natten och går ut på morgonen. Ibland kan de gå in i någon av hästarnas boxar och skita ner dock :D

Jag har ingen större kunskap om getter men försöker lära mig.

Har lånat en bra bok på biblioteket. Ska köpa den boken senare.

GETTER- avel, utfodring, skötsel och ekonomi. av Erik Sjödin

den är väl inte helt ny, men det finns mycket grundläggande och bra fakta i den!

våra getter har nu varit hos oss i ungefär en vecka, en av dom är väldigt snäll och vill vara med hela tiden. :) den andra är mycket mer skygg och kommer bara och "hälsar" på handen om man håller fram den. Dom är bara två ½ månader.
Men den som är mest tam kan ibland "buffa/stånga" på benen ibland när man kommer in. Inte så att det gör ont, tror att hon bara busar/leker. är det så att dom leker/busar när dom "buffar/stångar" (dock inte hårt)? (dom kan göra det på benen på en om man kommer in, inte hela tiden bara ibland, mest "snäll/lugn".

Det är en jättegammal bok som inte ges ut längre. Tror inte ens den finns att köpa ärligt talat. Försök få den kopierad istället, det gjorde jag!

Visst är den bra, men allt som står i den stämmer inte längre. Den är från 70-talet har jag för mig. Men det mesta är helt ok. En bra grundbok!

Är någon av dem flaskuppfödd? Är någon av dem bock? Minns inte könen...

Du/ni ska inte tillåta att killingarna stångar dig/er! Hur gulligt det än kan verka så är det inte det sen när de blivit vuxna och har mer kraft bakom. Säg "nej" bestämt och fös bort. De är intelligenta och lär sig om man är konsekvent.

Ta aldrig i hornen och busa! Att ta i hornen på en get utlöser direkt stångningsreflexen. Då vill de slåss... Hornen är väldigt personliga. Inte skulle du uppskatta om någon kom fram och tog dig på brösten? :D

Möjligtvis kan man använda hornen som handtag, i nödfall, om man måste leda iväg getterna. Men bara i undantagsfall. Himla bra handtag, men inget att leka med.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 961
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama