Hur tama de blir är väldigt individuellt. Vissa getter är skygga av naturen, andra närmast klängiga.
Du får dem bäst tama genom att umgås mycket med dem, mata dem och prata med dem. Klia dem om de vill och som sagt umgås jättemycket med dem! Börja inte med halsband och koppel direkt, innan de har fått förtroende för dig.
Getter är som labradorer, väldigt matglada! Jag tror närmaste vägen till ett gethjärta är att bjuda på godsaker, dvs ogräs, små bitar äpple, grenar med löv på mm.
Har du någon koll på vad de behöver för mat? De ska ha fri tillgång på bra hö och ofta reder de sig inte enbart på gräs/bete eftersom de är dåliga betare. De är inte som får, som är att betrakta som gräsklippare, utan föredrar buskar och sly. Naturligtvis äter de gräs med, men kan föredra ogräs ärligt talat.
Eftersom killingarna är så unga behöver de havrekross de närmaste månaderna, som vuxna kan de äta hel havre om man föredrar det. Getter har ett högre proteinbehov än många tror. Man kan göra sitt eget kraftfoder till dem genom att blanda 55% havre (kross), 25% betfor och 20% soja. Men fårpellets går lika bra! Eller lammpellets tills de är 6 månader gamla. Pelletsen innehåller ju även vitaminer. Mina killingar som är på tillväxt ger jag fri tillgång på kraftfoder, men du får vänja in dem försiktigt först om de inte är vana. Foderjäst är bra att ge rakt upp och ner då och då, det är bra för magarna.
Utöver detta ska de ha en saltsten och fri tillgång till mineraler (fårmineraler med koppar, finns att köpa i hink). Och naturligtvis friskt vatten varje dag!
Klövarna ska verkas/klippas vid behov. Då klipper/skär man av de flikarna som viker sig under "trampdynorna" och så klipper/skär man av det som växer ut från "tårna" dvs spetsarna som kan bli rätt långa. Inget komplicerat.