Någon med en Barockpinto?

Royal_724

Trådstartare
Lite nyfiken på om det finns nån mer här med hästrasen Barockpinto? (Frieser-Halvblod)
Lägg gärna in bilder! :)
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

Jag inser att detta ät en gammal tråd men tänker försöka blåsa liv i den här tråden. Någon fler med barockpinto?

Själv har jag ett sto -11 e. Tunne de haart u. Hekla f.5 ue. Amiral
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

Jag har ingen barockpinto, men jag har sett några verkligt fina hästar av den rasen.
Jag blev lite nyfiken och googlade. Läste bl a att rasen har en egen stambok i Holland, men att man är väldigt noga med vad som får registreras. I vissa länder använder man exempelvis tinker för att få fram skäckfärgen, men det är inte tillåtet i den holländska stamboken. http://www.somafriesergaard.no/ (klicka på bilden i vänsterkanten, Norsk Barockpintoförbund och sedan på Historie).

Är svenskt halvblod en av de godkända raserna?
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

Min dam är registrerad i "Barockpinto studbook" och har alltså ett nederlänskt pass även om hon är avlad och född i Sverige. (Det står även i passet att hon är född i Sverige)

Har faktiskt funderat lite själv på vad en "riktig" barockpinto är, men tror det är frieser/halvblod och inte frieser/tinker, då du som jag förstår det är inne på rätt spår - att den korsningen inte tillåts i hollänska stamboken.

Barockpinto blev ju en egen ras 2009 men jag vet faktiskt inte så himla mycket annat än det lilla jag lyckats hitta.
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

Nu blev det många inlägg men tänkte dela med mig av någon bild - tyvärr så har alla bra bilder försvunnit till havets botten med min telefon :meh:

1239433_10151634899932879_2020707685_n_zps1efcef6d.jpg


BonBonFoumll_zps37bfc166.png
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

Det undrar jag också, iom att man inte ens vet vilka mamman och pappan är.

Riktigt snygg häst dock!
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

hm det kan jag inte svara på dock, inte tänkt så långt, gick mest på vad som står på hemsidan och vad de som jobbar där sagt. :)
 
Sv: Någon med en Barockpinto?

Ungefär som att varenda ponny utan känd härstamning som finns är en arabkorsning... :p
 
För att det ska bli en BP så ska det vara en registrerad hingst el sto båda föräldrarna ska vara registrerade i antingen BP stamboken el frieserstamboken en "äkta BP" är minst 75% frieser och 25% Varmblod tex kwpn vilket oftast är den rasen man väljer för att få en fin BP.
Därför är det inte tillåtet med en tinker tex då det inte är ett varmblod.
Det finns 3 steg av BP grader.
Man kan inte få en BP om du inte följer dessa kriterier och registrerar hästen i stamboken i Holland.
 
Varför "Pinto"? Det kommer ju från spanskans Pintado vilket betyder målad, så det är väl en benämning på skäckar? Pinto är ett samlingsbegrepp för skäckiga hästar av olika raser.

Jag bara undrar alltså, ingen kritik, bara en uppriktig fråga!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 848
Senast: Time Lord
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 866
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp