Jag fick tyvärr inte fram dina bilder men det finns några saker du lätt kan kontrollera. Sadla hästen utan någon sadelgjord och sadelunderlägg. Lägg sadeln "två" fingrar bakom bogbladet och dess omslutande muskulatur. Det är viktigt för denna grundläggande kontroll av sadeln att hästen står på ett vågrätt underlag, står rätt och med normal hållning.
Blir det nu ljusare mitt under sadel som du beskriver det kan sadeln vara för rak eller för lång för din häst.
Håll din vänstra hand mitt i sadeln och känn sedan med din hägra hand längs med under sadel. Det ska nu vara ett jämnt tryck längs med under hela bossan. När du känner att det är ett jämnt tryck under sadeln kan du dra åt sadelgjorden.
Hästen måste få vad vi brukar kalla för bogfrihet. Om sadeln ligger an mot bogbladet kan hästen korta sitt steg och sänka ryggen, vilket kan göra att det uppstår ett tomlrum under sadeln. Hamnar sadeln uppe på bogen måste hästen lyfta sig själ, sadel och ryttare. Det uppstår då också ett tomrum under sadeln.
Rid nu med sadel. Hästen får inte för denna koll arbetas så att den blir svettig för det kan då vara svårt att tyda hur sadeln legat an mot hästen. När du ridit klart så ska du försiktigt lyfta av sadeln. Sadeln har nu lämnat ett "fingeravtryck" hur den legat an mot hästens rygg. Titta först på om sadeln legat an mot bogen eller om den rent av legat uppe på bogen. Är sadeln uppe på bogen kan det bli en vad du kallar för "mörk rand" just bakom bogbladet. Har hästen en mycket markerad bog kan denna rand uppstå något längre bakåt. Det blir oftast lockigt. Är sadeln för rak för din häst när hästen är under arbete så uppstår det lockar mitt under sadel. Skulle sadeln vara för smal för din häst uppstår det lockar ungeför vid stigläderskrampans slut och bakåt. Är sadeln för lång för hästen kan hästen "skjuta" på sadeln med sitt bakparti, vilket i sin tur kan leda till att sadeln åker upp på bogen. Har häten lite mage så kan sadelgjorden dra fram sadeln an mot bogen. Är så fallet kan du prova de båkåtskurna sadelgjordar men du måste kontrollera att dessa ligger helt an mot muskulaturen över bröstbenet.
Lycka till!