Någon kattexpert? Utekatt ---> innekatt.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 062
E

Eeiram

Hej! Jag har ett problem som jag hoppas någon vill hjälpa mig med.

Det finns en katt i mitt stall som jag tycker väldigt mycket om, otroligt kelig och sällskaplig. Ägaren för stallet vill inte ha katten där, eftersom de två stallkatterna är rädda för den. Jag kanske bör tillägga att katten flyttat dit av sig självt, då hon inte trivdes i sitt riktiga hem (hennes ägare vill inte veta av henne).

Katten måste bort från stallet och jag vill gärna ta henne hem, MEN problemet är att jag bor i lägenhet, så hur går det med en katt som är van att vara ute? Kan hon "lära" sig bli en innekatt som bara får gå ut någon gång ibland + på balkongen (om vi sätter upp nät så hon inte kan hoppa ut)?

Jag har inte mycket erfarenhet av katter så jag hoppas verkligen någon vill hjälpa mig. Alla råd och tips är guld värda!

Mvh Marie

Sv: Någon kattexpert? Utekatt ---> innekatt.

Jag är ju ingen kattexpert...långt därifrån.....men jag skulle faktiskt prova. :banana:
Själv har jag två katter bröder som är så olika, den ena skulle nog aldrig gå ut om vi inte tog med honom ibland :D han vill helst ligga i sitt fönster och sova och sova och så sova....den andre är överallt samtidigt,klättrar på stegar, springer i hagen osv...tar möss...
Det är två huskatter.
Det roliga är att den ene (trötta) är kritvit långhårig och gröna ögon.
Brorsan är korthårig och svartvit så många tror att vi har en raskatt och en bondkatt....

Som sagt jag skulle prova.... :idea:

Hej! Tack för svaret! ;)

Ja, jag vill så gärna ta hem henne och prova, men jag är samtidigt rädd för att hon inte skall trivas mestadels inomhus. Hur märker man om katten inte trivs? Jag förstår att det kan variera från katt till katt, men kan det handla om matvägran, allmän deppighet eller en personlighetsförändring?

Det är en väldigt sällskaplig katt som gör allt för att få just sällskap. Hon går efter en i hälarna och skall kela direkt man träffar på henne.
:banana:
- Marie

Det kan funka hur bra som helst och det kan funka mindre bra.

Jag tog hand om en stallkatt som skulle bort. Jag bor iofs på landet så han fick gå ut och in som han ville här. otroligt kelig och social han med.

Sen så spöade han skiten ur grannens katt (vilket fö inte var mer än rätt) och grannen fick frispel och katten skulle bort. Så jag provade göra innekatt av honom. Det tog bara en vecka att märka att det INTE gick. Han trivdes inte, var olycklig och rastlös, blev en aning aggresiv etc. Och ville uuuut. Började dessutom skita på en massa andra ställen än i lådan.

Där beslöt jag mig för att omplacera honom. Under tiden lät jag honom bo i sommarstugen (som är stoor, och där man kan sitta i en massa fönster och titta, man kan klättra upp på 'vinden' och jaga möss etc. Dvs jag försökte ge honom ett 'inneliv' som var så likt 'uteliv' det gick. Tyvärr hittade jag ingen som ville ha en vuxen, superb råttjägare. Och efter tre veckor tog jagd et tunga beslutet att låta katten få komma till katthimlen. Han hade diarre, han sket överallt, han tappade päls i stora tussar och han var så sönderstressad att det gjorde ont att se honom. (Naturligtvis var han inte i sommarstugan helt solo dygnet runt utan jag spenderade mkt tid med honom, hade honom inne ibland så länge han stod ut etc)

Det enda som gjorde någon skillnad var att ta ut honom. Då blev han direkt sitt gamla vanliga jag och var gärna inne.

Försökte ha honom i bur ute men det var lika illa som vara inne enligt honom.

Så han slutade sina dagar på åkern bakom huset. En vän som är mycket erfaren jägare såg det till attd et gick snabbt och smärtfritt. Men fy så jag kände att jag svek honom, en fullt frisk katt =/

Sen, som motvikt så har vi haft ett par katter som varit mer eller mindre förvildade, strykarkatter, som en dag helt sonika vandrat in, lagt sig i sovan och där har de bott, och inte velat gå ut.

Så det kan gå jättebra, och det kan gå inte fullt så bra. Men det BRUKAR gå bra. Och du kommer märka om den inte trivs, jag lovar!

Det kan gå utmärkt - men det är inte alls säkert att det går.

Men trivs hon inte märker du det garanterat. Det GÅR inte att hålla en katt inne som inte vill. Tecken du lättare skulle märka än deppighet vore om hon kissade på andra ställen än lådan och sprang omkring och jamade.

Det beror nog lite på hur gammal katten är, hur länge hon levt enbart som utekatt.
Jag tog nyligen in en av stallkatterna, ca 8 månader gammal, eftersom hon blivit trampad av en häst och hade ont i ett ben. Det har gått alldeles utmärkt. Hon har inte varit ute en enda gång sedan dess, även om hon nu börjar intressera sig för dörren och kattluckan. Lådan begrep hon sig på med en gång och låtsasmöss är lika roliga som äkta vara.
Nu har hon charmat min mamma, så hon ska flytta till henne och fortsätta innelivet även om hon även kommer att få gå ut såsmåningom.
Jag tror att det kan vara svårt att ta in äldre katter som levt det fria utelivet länge. Det förutsätter nog att de kan gå både ut och in, men om jag vore dig så skulle jag prova iallafall. Hon kanske nöjer sig med balkongen. Det är iallafall värt ett försök.

Jarrah skrev:
Det beror nog lite på hur gammal katten är, hur länge hon levt enbart som utekatt.
:confused:

Till nästa problem: Kan man på något sätt se hur gammal en katt UNGEFÄR kan vara? Jag menar, på en häst kan man ju kika på tänder osv.

TACK för alla era svar, ni är verkligen guld värda!
Jag skall prova och se vad hon tycker...

Genom att titta på kroppsbyggnad och tänder kan en veterinär göra en hyfsat kvalificerad gissning. Men för en lekman är det svårt att avgöra.

Ok, ja det är väl bara att hoppas att kissen kommer trivas som mestadels innekatt. Annars blir det värre.
:bump:

Har sagt det förut, men säger det igen - TACK för alla svar jag har fått!
:)

- Marie

Om du tar hem tror jag att du bör ha en annan lösning i bakfickan - att den får komma tillbaka till sitt stall om den inte trivs inne, eller en omplacering till nån med utemöjligheter.

Men jag tycker absolut att du kan pröva först, katter är olika. En del trivs inne, andra gör det inte.

Lycka till!

Ja, absolut måste jag fundera ut en plan B. Att det får komma tillbaka till stallet tills dess den hittat ett nytt hem. Men jag håller tummarna för att det går.

- Marie

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
769
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 829
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 465
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka