någon idé att forts tävla?

D

dalla_4_ever

hej hej alla inbitna islandsmänniskor.

Vad jag har förstått så är det en hel del som tävar här inne. Och dom flesta verkar vara mer eller mindre proffs, så jag skulle vilja be om er åsikt. :)
jag har en islandshäst som jag tävlade med i sommras i lätt tölt och lätt fyrgång. Det var första tävlingen för både mej och henne. Men hon är ingen super gångarts häst och har inte riktigt den viljan i paddock och på banan som man kan önska :smirk: tyvärr.. eftersom jag tycker att det verkligen är superkul att träna!
men till saken. jag undrar om ni tycker att det är någon idé att fortsätta att ställa upp i nån lätt klass med poäng runt 3.5 eller om jag och min häst helt enkelt inte passar in där och det bara är att inse?? :confused: kan ju ocskå säga att jag själv var ordetligt nervös och det var otroligt varmt vilken kanske inte var till en fördel för oss precis :p

tack på förhand för er åsikt :D

Sv: någon idé att forts tävla?

Vadå Ide att tävla???

Tycker du och din häst att det är kul att tävla är det klart att ni ska ut och "mingla" och ha kul!

Försök att så din häst att tycka att banan är rolig. Ställ inga krav på ett tag utan "fläng" runt ett varv, beröm och ut och rid i skogen som vanligt sedan, när du känner att hästen inte känns som ett "tuggummi" när ni kommer in på banan kan du prova att rida lite "fint". Tänk på att aldrig tråka ut hästen! Det går fort! Galoppera ett varv, ställ fram ett litet hinder, ta en tur ut på vägen, hoppa av och "lek" med hästen ett tag, öva snabba stopp och vändningar... Finns en massa roligt att blanda in i den "vanliga" träningen för att få upp gaisten på hästen!

Lycka till och ha roligt!

Skit i vad alla säger och ha kul!
Det är det lätt klasserna är till för!!

hehe nja d är nog mestadels jag som tycker att det är kul att tävla och min pålla får hänga med bäst hon vill. :D men hon ställer alltid upp även fast hon inte tycker att det är kul. Men jag känner mig inte riktigt hemma på dom fina tävligsplatserna med alla människor med sina superhästar. därför vill man liksom inte vara ivägen. :crazy: och komma där med sina 3.5 poäng :angel:
men du har kanske en poäng... borde nog testa att inte ta det så allvarligt på banan :idea:
tack för dom uppmuntrande orden :D

De flesta människor startar väl sin bana i ungefär den poängnivån.
Men vaddå, det är väl bara framåt som gäller!
Tävla med dig själv och försök strunta i de andra resultaten.
Det kan vara roligt att träna och nå framsteg vartefter, och höja sin poäng något för varje gång man tävlar. Det är kul att ha nåt mål att sträva mot. Ge inte upp! Kör på! :banana:

Det gick dåligt för mig också på första tävlingen, men för det gav jag inte upp. Numera tävlar jag i Lätt Fyrgång eftersom Lätt Tölt var den klass som vi fick dåliga poäng på.
Jag har kommit till final två gånger, varav en gång fick jag tyvärr stryka mig eftersom jag skulle på utbytesresa till Danmark med min gymnasieskola och jag var verkligen lycklig då. Framför allt när jag kom till A-final i Lätt Fyrgång Young Rider på Stormur Lätt Höst.
Ge inte upp hoppet, lyckan kommer kanske senare när du och din häst kanske blivit mer tävlingsvana och lite djärvare.
Den som väntar på någonting gått väntar aldrig för länge.

Svalan skrev:
Det gick dåligt för mig också på första tävlingen, men för det gav jag inte upp. Numera tävlar jag i Lätt Fyrgång eftersom Lätt Tölt var den klass som vi fick dåliga poäng på.
Jag har kommit till final två gånger, varav en gång fick jag tyvärr stryka mig eftersom jag skulle på utbytesresa till Danmark med min gymnasieskola och jag var verkligen lycklig då. Framför allt när jag kom till A-final i Lätt Fyrgång Young Rider på Stormur Lätt Höst.
Ge inte upp hoppet, lyckan kommer kanske senare när du och din häst kanske blivit mer tävlingsvana och lite djärvare.
Den som väntar på någonting gått väntar aldrig för länge.

Ska du tävla lätt klass i år med eller?
Isåfall ska du tävla Stormur Vår Lätt?

Klart det är värt att ställa upp i fler tävlingar!& det som är roligast å nyttigast är ju att se hur ni utvecklats från första tävlingen till kanske om 2 år, av träningar & slit:) Det är när man höjer sina reslultat kanske en 0,5 som man får belöningen.jag tävla inte mot andra utan mot mej själv(så ska man kanske inte tänka för att bli en elit ryttare hehe...), för varje gång man höjer sina poäng känns det som en seger i sig.
3,5 är väl inte fy skam?ni kom runt banan å genomförde programmet & det tycker jag är bra.
det är roligt att åka på tävlingar som minljöträning för hästen eller för att träffa folk oxå, det är så mkt mer än en tävling, speciellt i islandshästsammanhang;)

dalla_4_ever skrev:
hehe nja d är nog mestadels jag som tycker att det är kul att tävla och min pålla får hänga med bäst hon vill. :D men hon ställer alltid upp även fast hon inte tycker att det är kul. Men jag känner mig inte riktigt hemma på dom fina tävligsplatserna med alla människor med sina superhästar. därför vill man liksom inte vara ivägen. :crazy: och komma där med sina 3.5 poäng :angel:
men du har kanske en poäng... borde nog testa att inte ta det så allvarligt på banan :idea:
tack för dom uppmuntrande orden :D

ÄH! På min första tävling hade jag 3.6 i Lätt tölt och 4.2 i lätt fyrgång . Och det var 2002 vid 22års ålder, på en liten häst utan pannlugg, med lite för korta framben, och inte direkt häftig gång. ;) Men vi var glada ändå.

Jag tror inte att någon tycker att du är i vägen när du kommer med din häst.

Det kommer att gå bättre.

Om hon tappar framåtandan på banan så träna mest i skogen och gör sedan inte så stor affär av att vara på banan.

Ta det framförallt inte så allvarligt, se det som en lek. Så småningom känner ni er båda trygga med att rida på ovalbanan inför publik och då kommer det att gå bättre.

Poängen är inte det viktigaste, framförallt inte i början, man tävlar lätt klasser för att vänja sig och hästen vid tävlingssituationen. Och naturligtvis för den sociala biten!

Du skall absolut inte känna att du är i vägen på banan! Du har lika stor rätt att få din bedömning av domarna som alla andra - ovasett nivå!

Det är väl rätt sällan man kommer ut med strålande poäng i början. På min fösta tävling hade jag poängen 2.76...ingen höjdare, men det gärller ju att ta reda på varför poängen var låg och vad du kan göra för att förändra den till det bättre!
Det finns många småknep man kan ta till också. Men visst är grunden att hästen går rent i gångarterna.
På tävlingar får man ett kvitto på var i träningen man är i och med bedömningen. Att man är nervös är rätt normalt - och det ger sig oftast med rutin.
Om du tycker det är kul att tävla så skall du inte sluta! Lycka till nu och kämpa på!

/Malin (som har mååånga låga poänger bakom sig)

Poängen är ju inte det viktiga, utan minnena därifrån :)
Även fast man gärna vill ha poäng!

Och att du skulle vara ivägen? Släng dig iväggen, BARA roligt med nya trevliga människor och hästar :)

Du är ju där för din skull och tävlar igentligen bara mot sig själv! Rosetter i all ära, men personliga framsteg är igentligen det äkta priset! Det är som de säger trägen vinner! Ta hjälp av någon som kan lära dig några tävlingsknep och ge stöd och motivation. Kanske behöver du lägga om träningen lite, så att den gör din häst lite mer motiverad, lite mer kraftfoder kanske kan påverka din hästs framåtanda?! Tro på dig själv och din häst, du rider ju för att det är roligt och för att du tycker om din häst. Det är så lätt att jämföra sig själv med alla andra som tävlar på SM och rider på flotta godkända hingstar. Alla hästar har olika förutsättningar, men det ligger alltid mycket jobb bakom resultaten oavsett tävlingsnivå. Så kämpa på, för som sagt trägen vinner!

men till saken. jag undrar om ni tycker att det är någon idé att fortsätta att ställa upp i nån lätt klass med poäng runt 3.5 eller om jag och min häst helt enkelt inte passar in där och det bara är att inse??

Det finns massor att utveckla, bara genom att ordna en ok takt höjer poängen avsevärt. Så visst skall du fortsätta att träna för tävling, jag tror att du har en kombination av nervös matte som gör en nervös häst, bara det kan man även träna upp.

Lycka till

Så länge du tycker det är kul så tycker jag inte du ska ge upp:)
Själv har jag varit ut på tävlingsbanan 2ggr med en häst jag red mkt förut. Fick som du 3.5 för tölten som jag trodde var hans starkaste sida, sen i fyrgången fick jag 5.0 för galoppen och 6.0 för skritten:banana:
Snacka om att jag vart stolt !!!
Kan ju också passa på att tillägga att vi kom två i A-final i både fyrgång och tölt:angel:
Fast det var ju inte heller särskilt stor tävling men KUL hade vi !!
Dom hade också lagtävling. Varje lag hade 4 tävlandes. Alla lag skulle visa upp en varsin gångart, plus att dom hade lite smågrenar (tex hoppa över ett hinder, gå över en presenning mm) som vi skulle klara. "Mitt" lag var yngst och kammade hem segern hur lätt som helst, döm om allas förvåning när vi, som hela tiden tagit allt på allvar, tar ett ärevarv i full galopp så gruset sprutade:banana:
Se till att ha kul !!
Det är det viktigaste !!:bow:

Självklart ska du fortsätta tävla om du tycker det är roligt.

Hade en halvfoderhäst som behövde lite mer framåtanda. Så vi började galoppera 2 stycken i bredd med kort galopp i kurvorna och så fick de sträcka ut och tävla på rakorna. Tog inte lång stund innan det var en pigg häst så fort vi kom ut på banan. Har lyxen att ha bana på gården.

Självklart ska alla få tävla!!

Men jag reagerar på att det är så många ryttare som inte får sina islandshästar att gå i form. Jag tycker det är grundförutsättningen för ridningen. Hästen ska jobba rätt, det handlar om djurets hälsa!:mad:

Kan man inte få sin häst att jobba i rätt form, så borde man nog ifrågasätta sin egen ridning och skaffa hjälp av tränare. Det finns nog många på forumet som kan rekommendera duktiga sådana!

Men jag reagerar på att det är så många ryttare som inte får sina islandshästar att gå i form. Jag tycker det är grundförutsättningen för ridningen.

Definiera ordet form, och vad i den felaktiga formen som är skadligt. Även en korrekt form kan bli skadlig, så du får gärna förklara lite närmare vad du anser vara en korrekt form.

tack tack allihopa :D
jätte många bra tips som verkligen kan vara värda att testa! jag kanske borde anmäla mig till en tävling i vår och se om det går bättre, som några har sagt så vill man ju se om träningen har givit något :) men jag har inte tillgång till bana att träna på men annars hade det säkert funkat att rejsa lite :p och jag rider ALLTID i skogen. bara dom gånger som jag tränar för tränare som jag rider i paddock. Men det var första gången och man kan skylla en del på nerver och vädret också .. hoppas jag ;)

kanske ni som verkar vara så duktiga på det här med tävlingar ge mig lite tips? :idea:

tack igen för allt possitivt, känns som jag har fått en liiten gnutta hopp iaf!

tut skrev:
Självklart ska alla få tävla!!

Men jag reagerar på att det är så många ryttare som inte får sina islandshästar att gå i form. Jag tycker det är grundförutsättningen för ridningen. Hästen ska jobba rätt, det handlar om djurets hälsa!:mad:

Kan man inte få sin häst att jobba i rätt form, så borde man nog ifrågasätta sin egen ridning och skaffa hjälp av tränare. Det finns nog många på forumet som kan rekommendera duktiga sådana!

förutsätter du att jag inte kan rida min häst i form? eller var det bara något som du påpekade?

dalla_4_ever skrev:
hej hej alla inbitna islandsmänniskor.

Vad jag har förstått så är det en hel del som tävar här inne. Och dom flesta verkar vara mer eller mindre proffs, så jag skulle vilja be om er åsikt. :)
jag har en islandshäst som jag tävlade med i sommras i lätt tölt och lätt fyrgång. Det var första tävlingen för både mej och henne. Men hon är ingen super gångarts häst och har inte riktigt den viljan i paddock och på banan som man kan önska :smirk: tyvärr.. eftersom jag tycker att det verkligen är superkul att träna!
men till saken. jag undrar om ni tycker att det är någon idé att fortsätta att ställa upp i nån lätt klass med poäng runt 3.5 eller om jag och min häst helt enkelt inte passar in där och det bara är att inse?? :confused: kan ju ocskå säga att jag själv var ordetligt nervös och det var otroligt varmt vilken kanske inte var till en fördel för oss precis :p

tack på förhand för er åsikt :D

Alla är vi barn i början. Min första tävling så hoppade hästen ut från banan i båda grenarna, men jag ger inte upp för det. Nu är hon kvar på banan och då kan vi börja klättra lite i poäng. Jag fick allt ifrån 2,5 (töltmomentet) till 5,5 (skrittmomentet) på min andra tävling.
Du ska inte jämföra dig med andra utan bara utifrån dina egna resultat.
Du får ha som mål att komma över 3,5 nästa gång. Inget annat.
Sen så är ju tävlingarna till för att träffa likasinnade oxå.
// Cicci

hehe ja vi höll ju i alla fall oss på banan :D men hon skulle aldrig få för sig att hoppa ut, hon är för snäll för det.. det är nog hennes stora brist hon är FÖR snäll och lung, lite mer vilja så hade nog gångarterna sett bättre ut skulle jag tro.
Men nu får hon ett halvt kilo pellets och ett halvt havre och är pigg och glad att rida. Tycker ni att det verkar vara för lite? ska hon ha mer?
Sen så tycker jag att det är så varierande i domarnas bedömningar.. så det är svårt att veta vilka "kommentarer" man ska lyssna på..:confused: poängen skiljer sig rätt mkt, t.ex. skritten fick jag 2.5 (:o ) för av en och 4.5 av en annan! hur ska man veta??

Liknande trådar

T
Islandshäst hej allihopa! Brukar inte hålla till här på Islandshästforumet, men nu är jag bara tvungen att skriva av mig! Igår red jag lektion...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: Thokkadis
·
Islandshäst hej! tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få...
2
Svar
33
· Visningar
3 154
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar